Nattdjur?
Jag har inte lyckats hitta nån information om detta alls faktiskt, så jag är väldigt nyfiken – är möss nattdjur, precis som hamstrar? Alltså sover de på dagen och vaknar på kvällen?

Jag tycker mer att de växlar över hela dygnet. Sover lite, vaken lite. Mina vaknar alltid när jag kommer in till dem och kollar mat och vatten och pratar lite med dem, sen håller de igång ett bra tag.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min erfarenhet är att mössen blir aktiva på sen kväll och natt, men att man kan skifta deras dygnsrytm beroende på när man pysslar med dem.
#1 Jaha! Intressant :)
#2 Okej!
Mina möss brukar vara vakna på morgonen när jag vaknar där vid kl 6-7 tiden. Då hör jag alltid hur de grejar och prasslar i buren. En annan aktiv period brukar de ha med start någon gång kl 20-23. Men de är nog igång och pysslar i perioder under dagen också. Men så att alla är uppe på en gång brukar ske just på morgon och kväll.
Däremot så är det väldigt lätt att få mössen aktiva på dagen också. Det är bara att greja med dem på dagen, så är de vakna och pigga i långa perioder. Därför varierar även deras kvällsaktivitet. Jag tycker mig ha märkt att då jag grejat mera på dagen med dem, så startar kvällsgrejandet senare.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus