Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 486 ggr
Lejonkungen
0

Varför gnag på gallret?

Då står jag än en gång rådlös och vänder mig till er mer kunniga inom ämnet möss.  jag har en mushane som trots att han har leksaker,  klätterrep och gömda gångar och tunnlar i sin bur bara gnager på gallret. så fort han är vaken så försöker han att hitta en väg ut ur gallret. han vet exakt vart utgången är och brukar oftast gnaga där. han kommer gärna upp i handen men väl där såkissar han konstant. jag har försökt att vänta ut honom och se om han bara är kissnödig men efter en halvtimme av små kissskvättar och större pölar så ger jag upp. jag undrar vad jag kan göra föratt han inte ska gnaga på gallret hela tiden. det är ju inget roligt för honom. sen undrar jag varför han kissar konstant på mig.

Om någon upplevt liknande så ge mig gärna en förklaring och vad jag kan göra så att min mus blir gladare och mindre kissigSkrattande

amaira
0

Du har också en mushona, eller hur? Det är troligtvis dit han vill! Driften efter honor brukar vara stark i naturen. Kissar gör han då för att markera revir - det är hans stora chans, det är hans hona, det gäller att låta alla veta det och kämpa för sin rätt. Om det skulle dyka upp en annan hane så ska denne veta att denna plats och denna dam är upptagen av honom.

Kärleken är blind, heter det. Det gäller även för små möss, så han "ser" nog helt enkelt inte leksakerna. Vem vill "leka" när Den Stora Kärleken locker med förförisk doft. (jodå, möss "pratar" med varandra även med dofter)

Jag vet tyvärr inte vad du kan göra åt det. Kanske någon annan vet? Det kan ibland vara besvärligt att ha mushanar, tyvärr, av flera olika skäl.

Grodan
0

Visst ligger det något i det amaira skriver… men… jag har ca 20 hanar och lika många eller dubbelt så många honor, men ingen gnager i något galler!

Först och främst så har jag inte gallerburar så det kan ju vara därför! De sitter i akvarium, terrarium o labburar som är rätt skyddande - de ser inte in till grannen och kan flörta genom gallret.

Dock tror jag nog att han är lite uttråkad och känner sig ensam. Du kanske kan hitta på mera saker med honom eller sysselsätta honom mer? Använda näsan och tänka lite kan han bli stimulerad och trött av. Ex kan du skippa matskålen och hälla ut maten i buren. Små fröer som sesamfrö, hirs och linfrö är jättebra att sprida ut i buren…

Du kan även lägga mat och godbitar i pappersförpackningar som han kan få öppna.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️