sand, som toa, till möss?
Läste nyss på nätet att den butik vi köpte mössen i rekomenderar att man har en skål med sand åt mössen så de kan ha som toa. Men då vi hämtade flickorna frågade jag specifikt om det och de sa att det inte behövdes.
Våra möss har sedan de kom till oss bajsat och kissat där de är, både på oss och i buren. Men har jag gjort fel? Ska jag så snart jag kan köpa sand och fixa en skål åt dem?🤔
Hur gör ni andra?
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag har precis satt in en toalett hos mina tjejer då jag tröttnat på att de kissar precis överallt. Visste inte vilken sand man skulle ha , men köpte chinchillasand. Tycker det borde funka, men nån får rätta mig om jag har fel. Dock tycker de att det är roligare att gräva ut sanden så tror inte de kommer lära sig gå på toaletten, men hoppas kan man väl haha ;)
För att svara på din fråga. Man behöver inte alls ha en toalett hos sina möss. Vissa möss lär sig aldrig använda den ändå, men om man har en och de använder den så är det jättebra. När toaletten luktar illa är det ju bara att plocka upp den, tömma den och sätta ner den igen så är det klart. Det blir som en "ministädning" mellan de stora burstädningarna, eller hur man nu ska uttrycka sig :P
Edit: Ett tips om du vill prova att ge dina möss en toalett: Köp inte från djuraffär, det är onödigt dyrt. Köp istället en lite avlång plastburk, lägg den på sidan, skär ut ett hål i locket och häll i sand. Billigt och bra :)
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Jag hade möss som gick jättebra på toa faktiskt :) Bäst är att ta en sån låda som visas i #2 men ställa den upp helt enkelt, med locket på och ett hål. De kommer lätt ur burken men de kan inte gräva ut sanden.
Jag använde kattsand.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Toalådor fungerar oftast. Ibland får de för sig att boa i toalådan och det är inte jättesmart…
Jag har dock inte sand i mina utan vanligt strö
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Mina förra möss använde toa, de jag har nu gör inte det. Jag hade alltid i bara vanligt strö.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Jag försökte ha toa till mina förra möss och killen jag har nu, ingen verkade fatta vad den var till.. Hade hamster-toalett-sand inuti :) Det är nog från individ till individ.
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
Vad jag vet så är det väl inte så bra att ha sand till möss då det torkar ut deras små tassar? :/
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Tack för svar.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag har bara toalåda i en bur. I den bor det 5 honor. Jag använder högabsorberande sand i deras toalåda. Toalådan står på en våning upp/ en hylla i buren, dit mössen gärna går och kissar. Sitter annars sällan där. Det är deras toaplats. Därför ställde jag den lådan med sand där. I en låda mössen sitter i mycket skulle jag inte använda högabsorberande sand.
De möss jag har kvar just nu är från samma linje. Alla kissar och bajsar i varsin hörna. Men det är bara dessa möss som gör det utav alla jag har haft. Vet dock inte varför. Det är inget speciellt med deras kiss-hörna. :p
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Mina möss använder nästan alltid toan. Köpte den i en djuraffär till min hamster för några år sen. Har chinchilla sand och det funkar utmärkt!:) bajsar gör dom ju överallt men jag slipper kiss på plasthyllorna jag har i buren:)
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
#1 och #2 smart tips.
Idag när jag haft en toalådsproblemiller i 2 år förstår jag absolut vitsen med "slutna" lådor/lådor med tak. Och jag har kunnat anamma det till flera av mina möss och råttor.