Inkallning
Jag får för mig att Nisse vet vad han heter. Han kommer alltid när jag ropar på honom. Kan det vara så eller är det mer att han kommer för att han hör att jag kallar?
Älskar mina stora små vänner..
Möss är läraktiga.
Om han lyssnar specifikt till "Nisse" eller om det snarare är tonfallet du använder eller något sådant kan man ju bara spekulera i. Han förknippar det säkert med något positivt och alltså värt att lyssna på. ;)
//Lina

Va gulligt :D
Många av mina möss kommer när jag lockar med deras namn!
Fast samtidigt dyker det upp små förväntansfulla huvuden även ur de andra burarna, ser jag om jag tittar efter. Kanske de bara vill kolla att rätt mus kommer fram? ![]()
Min sista katt jag hade, kom omedelbart när jag ropade hans namn.
Och när jag ropade på nån höna, nån kalkon, någon häst, grannen, sonen, min man, mm, mm. Han hade många namn, den där katten, och han talade bestämt om för mig att det var just det namnet han hade, vad ville jag honom? 
mina kissar kommer bara när man ropar på just dem. fast om det är nåt gott dom ska få så struntar dom i vem jag ropar på. men annars så. ropar jag på hanen sitter honan kvar och tvärt om. oftast. ibland händer det ju att de är jättekeliga och bara inte vill lyssna, utan springer fram ändå förstås.
musen leo lyssnade också på inkallning, men jag vet visserligen inte om han lyssnade på tonläget eller namnet, men det är nog möligt att de förknippar namn (eller en mix av namn och tonläge) med något gott.
det man kan göra är väl kanske att upprepa namnet om man vill att den ska lyssna på just det, och sedan ge favoritgodiset och se om det ger effekt. :)
/Anneli

Jag har provat lite nu. och det är nog ett tonläge han känner igen. För han bryr sig inte om jag säger kom nisse eller kom bajskorv. Sen har jag märkt att han tycks komma vilket som när han ligger gömd och jag pratar. Om han sitter i botten på krukan i hans jordkällare och hör mig prata med "gulliga djurrösten" så kommer han.
Pippi är totalt bångstyrig. Henne går det inte att ropa på. Däremot kommer hon alltid springandes lycklig när hon ser min hand. Haha. hon är också den som kan stå vid en kant och titta på mig och se frustrerad ut. Hon verkar vara mycket mera fysisk medan Nisse gärna lyssnar till min röst. Och hon vill bestämma själv. Jag tror hon försöker styra mig, snarare än tvärt om!

Min kanin kommer när jag ropar.
Pin brukar sticka ut huvet ur sitt hus när man kallade på honom, de andra mössen är för upptagna med sitt för att bry sig om mattes kallande (=
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Jag har alltid varit övertygad om att djur kan lära sig sina namn, även möss. Har man 50 möss och ropar på en av dem och just denna reagerar - flera gånger i veckan, månad efter månad - så känner man sig ganska övertygad…
Men sedan VAD exakt det är i namnet, rösten, tonfallet, ljuden de lyssnar på tycker jag inte är så intressant.
Med min dågg har det ju blivit så t ex att han heter Korven när det är gos, kel, snällt, positivt o mys. Dock heter han Käij när det är allvar, ordning o reda o inte alltid så puttinuttigt.

Haha gud va smart.
Jag trände honom genom att ropa och han fick hoppa upp i handen och nosa lite på någon av honorna(släppte givetvis inte ihop dem!) eller bara åka på äventyr. Sen dess har han börjat komma när jag ropar.
Men nu har han bara börjat lyda mig när han är i buren. Han gillar sin fria vistelse så mycket nu så han har väl lärt sig att han bara åker hem när jag ropar på honom. Jäklar! Då måste jag börja från punkt 1 igen! 

Våra möss som vi har haft och har nu kommer på tilltal. En del har tillochmed velat kalla på oss med olika tillhyggen i buren.

Haha, känner igen det där! Pippi har sånt stort behov av uppmärksamhet att hon gör allt för att låta när hon vill ut. Men tyvärr kan jag inte uppmuntra det för då kommer hon att fortsätta. Det är sannerligen en krävande mus. <3
Jag brukar dock plocka upp henne när hon springer fram mot plastrutan, ställer sig på bakbenen och liksom vädjar mot mig. Det tycker jag om!