Välkommen Nollan.
Jahapp då har man fått hem en underbar liten mus som e helt ohanterad. Har aldrig varit i kontakt med möss så hur skall ja gå till väga ? lägger in bilder till hengen.

Hejsan!
Var bor du och var har du köpt henne? Mushonor ska bo minst två tillsammans annars mår de inte bra. :/ Så det jag tycker du ska göra är att leta upp en kompis. Försök hitta någon uppfödare i närheten eller någon som tagit nån kull hemma så kan du säkerligen hitta en redan tam hona. Men var mycket noga med att kolla att det är en hona!
Annars är det generella rådet att umgås så mycket som möjligt med mössen för att tämja dem. Ha handen i buren och locka med godis. Du kan även lura in henne i en toarulle eller sovhuset och lyfta upp den och "hälla ut" musen i handen. Många, korta stunder brukar vara bäst.
Älskar mina stora små vänner..
Berätta vad är det för mus. Varifrån kommer den? Hur gammal är den? Är det en ensam hane?
Jag tycker det kan räcka med att hålla musen i handen en lång lång stund och prata med den nära, så att den får känna din lukt och se ditt ansikte och dina ögon. Har den inget emot detta och kanske även visar intresse genom att titta in i dina ögon, nosa på din näsa el annat sätt att söka kontakt behöver du inte oroa dig alls - då har musen ett intresse för dig.
Är musen lite svårare att få kontakt med kräver den lite längre tid. Kanske blir den heller inte lika tam och tillgiven som den trygga och lugna mus jag beskriver ovan. Eller så är den lite snabbare. Den hälsar fort för att sedan upptäcka världen.
Alla möss är ju individer. Nu har du kanske inte valt en individ utan bara tar hand om en mus? Då får du anpassa dig. Berätta gärna om musen när du fått hem den, hur den är osv.
Jag brukar rekommendera för lite räddhågade och ohanterade möss, att man placerar dem på en plats i sitt hem där man går förbi ofta. Varje gång man går förbi pratar man med musen, stannar gärna till och tar upp den och klappar ömt på den eller ger den en gobit (olika varje gång annars blir du bara förknippad med gobitar, det är ju inte bra). På så sätt lär den sig att förknippa dig med positiva händelser och ganska snart behöver du bara ropa musens namn så sitter den med tindrande ögon och väntar på dig! 

Duktigt att vi kommenterade EXAKT samtidigt. hehe
Jäij! Grymt!

Nollan kommer från en zoobutik i kristianstad så ålder vet jag inte och inte kunde de säga om det var en kille eller hona så tills ja vet va Nollan är för något får h*n gå ensammen.
Men hur skall ja ta upp o hålla h*n när den springer iväg såfort ja håller på i buren. Hinner inte komma fram med handen innan den springer iväg. Hur vandligt är det att de bits ?

Jag tror du kan se skillnad själv. Hanar har en pung. Inte honor. Om du sätter musen i handflatan och lyfter på svansen rakt upp och låter någon fota rakt bakifrån så kan du lägga ut en bild här och få veta vad för kön det är. Annars, prova att ta en bild från sidan. Är det en hane kan han fortsätta gå ensam.
Det är väldigt ovanligt att möss bits!
Du måste ha tååålamod! :) Läs vad vi skrev här ovan igen.

Ställ buren mitt på ett bord som står minst 40 cm fritt åt alla håll. Öppna den och se om h*n kommer ut. Håll din hand på bordet stilla, helst med en godisbit i, tex blodpudding. Vänta läääänge. Låt musen undersöka din hand i lugn och ro utan att bli våldtagen. H*n kommer antagligen i episoder att komma fram och nosa, gå bort och komma tillbaka igen. Gör inga snabba rörelser, gör inga plötsliga ändringar i ljudnivå. Gör helst såna manövrer kvällstid, tex efter 20.00. Mössen blir oftast mer sociala och mindre rädda på natten.

okej tack för tipset. Vad ja kan se så ser ja ingen pung men kanske det utvecklas senare då ja inte ver hur gammal h*n är. Nyfiken är h*n iaf för såfort ja sätter ned handen så kommer h*n fram och nosar men såfort ja rör mig eller något så blir h*n rädd o springer iväg.

Framsteg. Har haft h*n uppe i famen flera gånger nu =) Såsöt e h*n. tror det är en pojke men är inte säker ..
Har du en kamera så kan du ju ta foto på rumpan…
Du kan även kolla runt i trådar här. Vi har en pungtråd och ett par könsbestämmartrådar…