Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1468 ggr
TacoBelle
0

Hjälp! En mus i mitt hus!!!

Oh herregud *chockad*

Här om dagen så såg jag något svart springa förbi ute på vår inglasade altan. HJÄLP tänkte jag vilken stor spindel! Så sprang den förbi igen, den hade visst svans…så det var en supersöt liten mususling som lyckats komma in på min altan.

Idag har vi bökat och stökat på altanen, tömt den helt på alla möbler osv för den ska renoveras på måndag. Såg inte musen någonstans, tänkte att den måste ha sprungit ut där den kom in.

Men nej, den måste ha smitit IN i lägenheten. Så nu ikväll kom Ozzy (min ena katt) plötsligt springande och vrålandes med något litet i munnen. Fick ren panik, trodde att någon av våra möss smitit ur terrariet. Jagade fatt Ozzy, bände upp käftarna på honom och fick loss en så underbart söt liten livrädd mus. Så otroligt vacker agoutifärgad, med runda fina öron och svarta pepparkornsögon.

Jag kollade igenom henne lite snabbt. Hon verkade helt oskadd förutom chocken, ett mirakel efter att ha suttit fast i käftarna på Ozzy! Inga bettsår och inga brutna ben.

När hon fått nog bet hon mig i tummen *S*. Jag gjorde iordning en liten petbox till henne, fylld med mjukt spån, toapapper, en liten kartong, en vattenskål och en matskål. Tänkte att hon får sitta i den över natten så hon får äta (om hon vågar) och lugna ner sig lite.

Är det något speciellt jag ska tänka på? Jag har henne avskilt från mina andra djur och spritade händerna efter att jag rört henne.

Hur ska jag göra när jag ska släppa ut henne? VAR ska jag släppa ut henne? Hon ser inte ut att vara mer än ett par månader, klarar hon sig själv utan sin flock? Och som jag skrev VAR ska jag släppa henne? Inte nära husen här och vi har ingen skog. Har ingen aning om var jag ska släppa henne, det börjar ju bli kallt och hon kommer att söka sig in i värme. Är hon en sk. husmus, klarar hon sig då om man släpper henne på en åker?

Jaag
0

Skönt att den klarade sej :D   men hur långt är det till närmsta skog?

amaira
0

Hon klarar sig om du släpper henne på en åker.

De vilda husmössen lever oftast utomhus unde sommar och varma perioder. Först på hösten när det blir kyligare, och brist på mat, söker de sig till människobostäder. Din tjej kommer troligtvis att söka sig tillbaka mot människor - svårt att undvika…

I naturen är ofta hanar "överskott". De starkaste och friskaste hanarna samlar sina honor och jagar bort andra hanar, många blir ensamma utan fruar. (Så vilda hanar har ofta inte alls bättre än tama hanar, snarare sämre om de är ranglåga)

Skulle gissa på att det såhär på hösten, finns en hel del "överskottshanar" som snabbt lokaliserar henne och är beredda att ta henne till sitt hjärta.

I det vilda kan möss också få ungar året runt, men får det bara om det finns gott om föda och bra förhålanden vad gäller värme, skydd, osv.

TacoBelle
0

Jag har studerat henne lite i petboxen och det ser ut som att hennes ena tass ändå är skadad. Hon går på den men hon spretar inte med alla tårna som på den andra tassen.

Annars verkar hon hur kry som helst och hon är förvånansvärt orädd. Hon har ätit jättemycket och oj som hon har kämpat med petboxen inatt. Gnagt överallt! Tror jag ska gå iväg till åkern och släppa henne senare idag. Usch stackars lilla musflickan, det regnar och blåser så hemskt. Ledsen Eller ska jag släppa henne bakom cykelförrådet. Då kanske hon kan söka skydd där. *beslutsångest*

amaira
0

Jag tror mustjejen blir glad oavsett var du släpepr henne, bara hon får bli fri igen,och ta egna beslut om vart hon ska ta vägen. Möss är överlevnadskonstnärer, som sagt. Glad

Lycka till, lilla söta, rara mus!!! Kyss

TacoBelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är lilla musfröken fri igen. Hoppas att hon hittar sig en ny familj och håller sig borta från människor. Jag knäppte några kort på henne innan hon fick springa iväg. Visst är hon söt!

GucciDior
0

#5 Vad sööt!! Me love!

amaira
0

Verligen söt! En tvättäkta musmus minsann.

Elyria
0

Oj vad söt. Och vilken bra bild!

Terato
0

Men guuud vilken underbar bild! På en underbar mus!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Fairytail
0

Härligt bild! Och hon ser riktigt klok ut på den bilden. Ögonen liksom tindrar av intelligens.

lothus1
0

Musisen var ju ruggigt gullig =o)

TacoBelle
0

Hon var verkligen en vacker liten dam och hade sån personlighet fast jag bara fick äran att ha henne en pytteliten stund. Jag blev nog lite kär i henne. Glad

lothus1
0

Det förstår jag att du blev =o) Jag blev lite kär i bata bilden =OP

Linn
0

ooh, det var en söt mus i ditt hus! :)

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Jaag
0

Asså den bilden var ju helt BÄÄÄÄST!!!! hur underbar som helst!!  asså den är ju jätte mega snygg!!  PERFEKT!  hihi  du kanske fattar x)

GucciDior
0

Har du någon mer bild på henne? *blink, blink*

angelicaa_
0

så söttt hon var haha villken tur du hade Skrattande

Grodan
0

wow, mera foton, belle!!!

hur gick det med din tumme?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TacoBelle
0

Det var ingen fara med tummen. Hon bara knep till lite.

Tog några fler foto men jag tycker det första blev bäst.

TacoBelle
0

En till..

Jag tänker faktiskt på lilla musen ännu. Jag är väldigt facinerad över att en så liten och vild mus kunde ha en sådan stark personlighet som hon hade. Och det visade hon fast hon bara var här så liten stund. Är det vanligt? Någon annan som upplevt det? Tänk vad alla folk som bara sätter ut fällor och slänger ut gift går miste om att få uppleva.

Ladyinred
0

Ja det går kalla kårar längs ryggraden varje gång som jag ser en mus eller råttfälla i affärer. (De som dödar). Tycker att folk ska köpa de där burarna istället så att man kan släppa ut dom nån annan stanns. Men det gäller att man kollar fällan ofta så man inte hittar en död mus istället. Då har det liksom mist sin funktion :/ Nä, trots min kärlek till råttor/möss så förstår jag att andra inte vill ha dem i väggarna.

Jaag
0

asså hon är verkligen supermega vacker!!