Bli sebramus uppfödare
Hej! (obs! vet att jag kan skriva på exotiskadjur iFokus också, ska skriva där med)
Jag har haft ett otroligt intresse för sebramöss under ett antal år nu. Kan absolut tänka mig att föda upp dessa, och har pratat med och läst saker från många uppfödare ute i världen då det inte finns så mycket i Sverige.
Vad jag har förstått skulle lösningen för minsta antalet konflikter vara att ha en större koloni med många honor, och då kommer antingen vissa para sig eller bara alfa-paret. Skulle det då vara möjligt att ha exempel en koloni, och sedan separera avkomman(honorna) i en annan mindre koloni/par med en ny inköpt hane? Vad jag har läst så kommer inte ungarna som blir hanar att para sig med honorna så länge det finns ett alfa-par, så borde bli ok tills de flyttar?
Har också förstått det som att hanen kan stressa ihjäl och döda honan om de hålls i endast ett par hela deras liv, medans andra fungerar som par utmärkt… Kan bli lite av en bedömningsfråga??
Också att det finns risk med att endast sätta honan och hanen tillsammans under parningen, men är det att föredra då man kan separera dem snabbt om de väljer att bli aggressiva?
Alla verkar göra på olika vis, så är inte riktigt säkert vilket som hade fungerat bäst för mig. Gillar dock tanken med en stor koloni då det verkar mest naturligt, men är inte säkert på om det är bäst för mössen, vilket kommer först. Är orolig att det kommer bli kullar efter 3 veckor så honan inte får vila sig om de hålls i koloni? Då hade jag hellre haft 3 burar för honor, hanar och framtida ungar som blir hanar.
Angående burarna så kommer det bli stora akvarium, (Har ett 100*40*40 just nu som start), och studerar deras naturliga habitat mycket för att försöka härma det så pass mycket som möjligt. Denna gräsmus kan dock bli hittad i både skog och torrare, stenigare områden. Så är inte säker om en ört-aktig marktäckare hade varit bäst eller sand… Kanske en kombination av dessa? Vill dock helst inte kombinera två olika habitat, skulle de vara glada med ett utvalt naturligt habitat? Hade nog helst utgått från skogen då, men då börjar frågorna som vilket "jord" funkar bäst (ej dammiga, har dock ingen erfarenhet med olika sorters jord som underlag så vet inte om de är dammande eller inte), vilka marktäckare är inte farliga för dem, etc? Mycket bark, grenar, hö-nästen, etc är ett självklart. Skulle alt. vilja bygga ett "hus" inuti en ihålig stam med hammockar eller något liknande mjukt, bara för att ge dem alternativet att sova på lite mjukare…?
OBS detta är inte något som jag har tänkt göra nu, utan kanske i nästa år. Vill vara väl förberedd + att jag vill ta gott om tid på mig att försöka skapa ett så perfekt habitat för dem som möjligt. Hade också velat ha hanarna en lite längre tid innan jag införskaffar honor så jag kan bedöma deras hälsa själv, vill inte avla fram på djur som inte mår bra.
Håller också på att flytta just nu, så att fixa med akvariumet blir först om några månader, men vill gärna att erfarna folk kommer med synpunkter!
Jag är öppen för alla förslag och hjälpsamma råd, tack 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Glömde tillägga att om ni har erfarenhet av hanar (måste leva seperat?) så skriv gärna! Har kollat runder och frågat lite men det verkar vara väldigt individuellt, då vissa skriver att de inte ska vara tillsammans alls medans andra skriver att de har sina hanar i en fungerande flock…
Hejsan,
Så roligt att du fastnat för sebramusen! :)
Jag blev sebramusägare för snart 1 år sen. Jag fick ta över en vuxen hona och hennes två bröder. Han jag övertog mössen från hade fått veta att sebramöss som är syskon inte parade sig med varandra, vilket inte var sant så när jag tog över dom så hade honan redan fått två kullar.
Så tyvärr har jag ju inte så mycket erfarenhet av de frågor som rör aveln även om jag med dessa har fått några kullar.
Jag har mina sebramöss i två stora flockar, en med hanar och enmed honor. Det fungerar väldigt bra i båda flockarna!
Dessa två flockar har jag just nu i maxidunor, är på jakt efter större akvarium men det fungerar bra med dessa burar tycker jag.
I burarna till mina sebramöss är grunden toalätt och halmpellets, dom har fri tillgång till hö, och så får dom papper, tidningar, kartonger och toarullar ofta. Dom strimlar allt detta och gör fantastiska bon av det:) Jag har även pinnar som ligger lågt (dom är känsliga i sina ben och inte lika bra klättrare som tammöss) ett stort trähus har dom som dom använder som sittplats på dagarna.
Som du beskriver hur du vill göra med dina akvarium till sebramössen låter väldigt bra och mycket intressant!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#2 Tack så mycket för all bra information!
Det låter väldigt bra! Hade varit bra med en flock för honor och en flock för hanar, känns mer kontrollerat på det viset 🙂
Tänkte också över med att använda samma set-up i buren som du först, men tyckte det kan bli ett roligt litet projekt att skapa det annorlunda 😃 Har alltid tyckt det är så intressant och snyggt att se ett fullt funktionerande naturligt habitat till djur, så vill verkligen ta mycket tid åt att försöka göra detta möjligt 😍 Dock så är det inte alls många som har det, så att hitta information är svårt… Kommer alt. att se om jag även kan använda samma växter som man kan hitta i deras skogar, eller om det finns ofarliga liknande sorter 👍 Kommer nog få ta och plugga mer om själva habitatet än leta efter folk som kör på det, dock så blir det ju mest att testa sig fram till vad som gör de glada när de väl är här 🙂
Min släkting föder upp sebramöss i Danmark och hade tänkt mig min första flock från han, men sen försöka samarbeta med uppfödare från andra länder så det inte blir inavel, kommer nog bli svårt men jag känner verkligen att jag brinner för dessa små djur! 😍
Ja, det låter verkligen jättekul, ska bli kul och intressant att få följa ditt projekt! (för jag hoppas att du kommer lägga ut om det här:)
Du får gärna kontakta mig om du vill ha fler sebramöss och som i alla fall inte är jättenära släkt med de från din släkting! :)
En bebis❤️
Här är mina honor:

Har du träffat på zebramöss förut?
Din släkting i Danmark hanterar han ungarna?
Enkla lite dumma frågor, jo kanske. Men zebramöss är definitivt inte husdjuret för alla. Ajanki t ex plockar otroligt mycket med sina och kan med mycket tålamod få dem handvana. Jag säger vana, inte tama. Det är mitt intryck av zebramöss! De är exotiska djur och inte domesticerade.
Själv så skaffar jag inte zebramöss igen. Haft dem i olika omgångar och försökt föda upp och hantera ungarna men jag hanterade dem tydligen inte tillräckligt mycket och hade troligen felaktig bur (med lock i taket) till dem. De kunde utan förvarning hoppa 1 meter upp i luften både vuxna som ungar om de blev skrämda, och lättskrämda var de. Terrarium skulle jag säga är det bästa för dessa djur då kommer du inte emot dem uppifrån utan framifrån.
MvH Tsunamis
#5 Tack för att du delade med dig av din erfarenhet! Jag kommer behandla dem som exotiska djur, ej domesticerade. Är väl medveten om detta! Om jag kommer försöka göra dem handvana så kommer det ske över ett flertal generationer, och bara anses som en väldigt rolig grej om jag lyckas, inte något jag MÅSTE lyckas med och lägger ner om jag inte gör det.
Min släkting behandlar dem som ej domesticerade djur, dock så är de tydligen vana vid att inte bli så skrämda av att man sysslar i buren, vilket är ett av mina mål i sig.
Och ja, jag har träffat dem hos min släkting, vilket är var jag föll för dem 🙂 Kommer som sagt ha hanar från början ett bra tag innan jag faktiskt börjar avla (och eftersom honorna ska ha ungar relativt sent blir det ett bra tag efter de är införskaffade också), så jag kommer ha mycket god tid på mig att själv bedömma om det är något jag vill göra i framtiden eller lägga ner. Skulle aldrig drömma om att börja avla direkt på ett djur jag aldrig har ägt, då det som sagt inte alltid blir som man tror även med mycket pluggning 🤪
Terrarium är definitivt ett mål när det kommer till bur! Dock så vill jag gärna börja med akvarium då det är vad jag redan har, men kommer gärna uppdatera mig till ett terrarium om det utvecklar sig till så pass seriöst som jag hoppas. Tycker själv terrarium är mycket bättre än akvarium för gnagare som kan vara i akvarium, så det är ju definitivt ett mål. Men som sagt kommer jag uppdatera till det, så skrev aldrig om det i första tråden, glömde helt enkelt! 😇
#4 Åhhh! Vilka fina bilder! Kommer definitivt meddela dig om jag börjar med aveln, även om du inte har några möss till salu så är det ju bra att vara i kontakt med andra ägare då det inte verkar vara så många i landet 😃
#6 Det låter som om du tänkt på allt! :)
Jag skrev ju inget hur jag håller på med mina…jag har dom sopm sagt i dunaburar och det fungerar. Dom är inte rädda för min hand när jag pysslar i buren. Dom vet vid det här laget att jag inte vill dom något illa! Vissa av dom kommer fram och hälsar på mig och kliver upp i min hand, däremot så går jag ju inte runt med dom på typ axeln som jag gör med tammössen…jag behandlar dom som exotiska djur, det är viktigt att komma ihåg!
Tack:) Jag älskar att fota dom!
Jättekul!
#7 Ja, har försökt plugga på så mycket det går och sedan tänkt över mycket efter egen åsikt, så hoppas jag är redo för iaf det mesta!
Tack för mer erfarenhet! Hoppas också att det tillslut blir så, definitivt ett mål! Men som sagt är de exotiska så förväntar mig inte att det kommer bli lätt att få det så, eller ens att det blir så alls, får med tiden se förstås 😃
Vi ska iväg och titta på min nya lägenhet snart, så då kommer idéerna om var de kommer vara rulla igång 😍

Kigon vore kul att få kontakt med dig, går i liknande tankar och skickar ett Pm nu :)