Radar *OT*
Hur känligt är akvarium med fisk för Radar om man sprayar rummet?
Smådjur kan jag lyfta ut ur rummet men 160L, 90L med fisk i går ju ej att ta ut ur rummet.
Likaså kan jag ek lyfta ut burskåp 180*50 där marsvinen bor *marsvinen tas ut*
Vi har invasion av husflugor.. Marsvinsbur rengörs 2 ggr/vecka, samma med övriga burar.
Har klister remsor man kan sätta på fönster men de hjälper föga.
Om det ska vara så här så kan jag ej ha några marsvin kvar alls då de verkar trivas gött under hö hos marsvinen.
Mössen är ju bra flugfångare har jag sett, snabba ena de små..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Står det någonting på flaskan om husdjur? Vissa ohyresprayer kan ju vara jätteskadliga för vattenlevande djur. Jag hade nog kört med sprayen iaf, men varit noga med att verkligen täcka för akvarierna ordentligt först med tidningar eller nåt, för att se till att giftet inte tar sig in i avkarierna.
Fast jag vågar inte till 100% stå för att det är okej, det här. Vill inte att någon kommer och skäller på mig för att det utbryter kaos i avkarierna efteråt :P
Radar är livsfarligt för husdjur.. Så de få ggr vi sprayar så lyfter vi ut djuren, rummet står sprayat en 30 min enligt flaskan sedan vädras rummet en tid vi satt på 1-1½ timme innan djuren får komma in i rummet igen.
Har ju hederliga flugsmällaren men man kan stå smälla i timmar sedan så när de ser en ha den i handen vips så ser man ej dem mer..

Hehe, känner igen problemet. Men försvinner inte de små minimonstrena nu när vintern kommer då? Man ser ju aldrig några flugor framme på vintern, vore det inte värt att vänta nån månad, så slipper man att riskera alla fiskarna om det nu skulle visa sig vara jätteskadligt..
#3 Det trodde jag förra sommaren.. Vi hade flugor inomhus vintertid med dock i mindre antal men likväl ireterrande många, de flugorna visste nog ej om detta med växlande årstider o de ska sova på vintern.

#4 Har som sagt inge pillat nånting med radar, men jag har tigusspray här hemma, det tar ju kål på det mesta också. På den flaskan står det att medlet är giftigt för fiskar, men att man kan använda det i samma rum som akvarierna står i så länge man täcker över dessa. Jag säger lycka till med kampen, håller tummarna för dig! ;)
Jag har ett obehagligt minne från en sommar när jag vaknade tidigt och upptäckte att ett trettiotal flugor tyckte att mitt ansikte var bästa stället att sova på. Hur man än viftade så kom de bara tillbaka för att sova vidare på min näsa. Så när jag tröttnat på att inte få sova mer gick jag upp för o hämta sprayflaskan med radar och fullkomligt sprutar ner soffan där jag tidigare legat. Men trött och yrvaken som jag var gick jag och lade mig igen. Det var en dum idé för då kunde inte jag heller andas mer:(

Mymlan, gå in och släng ut en fråga på www.zoopet.com
De kan troligtvis svara! :)
Älskar mina stora små vänner..
#7 Kastade in en fråga på zoonen..

Jag sprutade med Radar för några veckor sen, eftersom vi hade massor av fruktflugor och klisterremsorna inte hjälpte. Fast jag sprutade bara i köket där det var som värst, och där vi inte har några djur. Det hjälpte inte! Jag lät det verka 20-30 minuter men när jag kom in i köket igen satt flugorna där ändå. Gjorde nog om försöket tre gånger… Nu är flugorna borta i alla fall. Om det beror på att jag städat undan bättre, att de skadades av Radar eller att fruktflugeperioden är över vet jag inte.
Jag tror att det ska räcka med att täcka över akvariet ordentligt och sen spruta. Om man tar ur värmare och pump och lägger bräder för hålen och sen täcker med ett täcke finns ju inte en chans att något kan ta sig ner i akvariet… Lite orolig skull jag nog vara, men om det var enda chansen att bli av med flugorna skulle jag kanske våga…
Hoppas du får ett bättre svar på zoonen… Annars finns ju också zoopet och akvarieportalen.

MIn jobbkompis som har ormar har någon spray mot flugor och ohyra som inte är skadligt för ormarna. Han kan spraya det rakt in i deras terrarier med dem i och allt. Vet dock inte vad sprayen heter, bara att den var sviiiindyr.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

kan man inte lägga glapack över akvariumen? så att det blir riktigt tätt?
Du menar banan-flugor..?
#12 Banan flugor har jag inte sett några alls i år. Läs inlägget så står det vilka flugor det gäller..