Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 828 ggr
Jaag
0

Neej det får inte vara sant :(

Asså jag tror att min älskade Bea har fått en tumör Gråter 

hon har en ganska stor knöl på sidan av halsen…  Asså är det mitt fel att hon har fått en tumör? har jag matat henne fel? eller kan det vara något annat än en tumör? 

Jag ska beställa tid hos veterinären som inte ligger så lång härifrån så att hon/han får kolla om det är en tumör eller inte. 

Asså Bea är annars väldigt pigg och hon äter och dricker som hon ska. Så hon verkar i alla fall inte störas av knölen ännu..  Men hon är ju så ung, runt 6-8 månader. Så ännu en gång kommer min fråga om det är mitt fel att hon har fått den där j*vla knölen på halsen

Mymlan
0

Varför skulle det vara ditt fel? Endel möss får tumörer tidigt och det är väl de som de försöker avla bort därav man väntar så länge som möjligt med ta kull på sina honor.

Anklaga inte dig själv.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Jaag
0

okaj   skönt att det inte är mitt fel   *phu*

Anett Lindbom
0

Åhh vad tråkigt, de är inte kul alls när ens djur blir sjuka. Men du får inte tro att det är ditt fel för det är det inte, 

Jag hoppas på det bästa att det ordnar sig för lilla Bea.

Kram från Anneth

Jaag
0

#3 tack   det var snällt skrivet :)

Jaag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men asså ska man avliva henne direkt om man vet att det är en tumör eller ska man vänta lite mer tills att hon kanske börjar lida lite mer? för som sagt så är hon pigg och äter å dricker å allt sånt där

obs  bilden är tagen innan hon fick tumören

conne
0

Ååå min lilla söta kompis! Vad jag tycker synd om dig (och Bea) jag håller tummarna på att det inte är nån tumör! man kan ju alltid önska att det va en fettklump ( hahahahahahaha

sussa sött min vän       puss & kram conne

Jaag
0

Tack conne :)    see ya 2morrow

Grodan
0

#5 Jag tycker du ska vänta lite. Det behöver ju inte vara en tumör. Det kan vara en annan sorts knöl.

• Fettknöl - försvinner av sig själv oftast
  • Abcess - varböld, öppnas och bör då behandlas (tömmas på var och tvättas ordentligt tills det är helt läkt ev även ge antibiotika ifall abcessen beror på någon infektion, t ex av staffylykocker)
  • svullen lymfkörtel - indikerar på infektion och svullnaden går ner när infektionen försvunnit

Tänk igenom utfodringen och mata Bella med extra nyttig mat och se om det inte går över. Om inte tycker jag du ska leta reda på en mycket duktig smådjursveterinär som kan hjälpa dig!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Jaag
0

okaj   joo jag tänkte inte avliva henne förens jag visste om det var en tumör eller inte…   vad rekomenderar du för mat?  just nu kör jag på hemma blandat.

Laika
0

Grodan skulle säkert rekommendera ärtor. Förutom det kanske du kan pröva att ge lite blåbär och broccoli, det är väl bland det nyttigaste som människor kan äta i alla fall…

TacoBelle
0

och lax.. Glad

Jaag
0

oki tack :)

Jaag
0

nej nu har jag hittat fler knölar…    men när (troligtvis i alla fall) avlivar Bea så tänker jag skaffa två fröknar till sällskap åt Bella…  men ska dom sitta i karantän innan? och hur länge i så fall?

Jaag
0

när märker man att det är dags för avlivning?

GucciDior
0

När man märker att dom inte mår bra eller att tumören är ivägen för dom och sånt.. Har själv haft en mus som fick en tumör så jag vet hur det känns!

Jaag
0

okii tack för svaret :)  men är det svårt att märka om dom mår dåligt?

GucciDior
0

Jag såg på Gucci när glimten i ögat försvann och sånt.. Man märker det..!

Jaag
0

ush ush ush  hennes tumörer blir bara större och större    jag blir tårögd när jag ser knölarna…  har lite svårt att fatta att jag så småning om kanske behöver avliva henne

Mariana-clarissa
0

Bra skivet av Grodan…klart hon blir bra..

Ni ska ju bästisar i nåra år till du och Bea

Hoppas det går bra för er

Marris

Jaag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är glad att jag fortfrarande har kvar henne och att hon fortfarande är pigg, äter och dricker som hon ska. Och jag har skrivit en liten dikt till min älskade älskade älskade Bea!

Känner ditt hjärtas slag

Denna mörka dag

Känner ditt hjärta slå

Vill dina inre tankar nå

Jag är glad att du delade ditt liv med mig

Min söta toppentjej

Vill förlänga denna stund

Strö minnen i en vacker lund

För snart är allt förbi

Snart tystnar denna sommarmelodie

Som spelats varje dag

I takt med ditt hjärtas slag