Badsand
hej hopp!
Jag har märkt att min så rackare älskar att gräva i sand. Har idag köpt svindyr chincillasand. Kan man använda kattsand? Den lilla påsen kostade lika mycket som billig kattsand. Just nu har de prynadsand (sånt man har till ljus mm). Vågar inte ta vanlig sjösand ute då jag är rädd att det ska finnas smitta där. Vet annars ett ställe i skogen där man kan gräva upp sjösand.
Tack på förhand.
Jag brukar köpa fin sand på lösvikt på en av djuraffärerna här i Skellefteå för 5:-/kg. Chinchilla-sand tycker jag är lite för fint för djuren, det är ju nästan bara som damm. Det finns en lite grövre sort som jag brukar köpa. Det finns även den där finaste sanden att köpa på lösvikt om du inte vill byta. Kattsand och vanlig sand är två olika saker. Kattsand ska man bara ha i toaletterna, har man en mus som använder sanden till att gräva i så ska man inte byta ut den till kattsand, eftersom kattsand suger åt sig fukt. Att då begrava hela ansiktet i kattsand är knappast särskilt tillrådligt. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#1 Fågelsand är lite grövre än chilla sanden.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Aha, så det är så den grovleken kallas. :) Det är i varje fall sådan sand jag använder.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tack för svar. Få bege mig till zooaffären nästa gång.
Jag använder sand som jag tagit från en strand till min hamster och även musen får lite ibland. För att ta död på eventuella bakterier och djur så låter jag sanden stå i ugnen ett tag på ca 200 grader. Nu vet ju inte jag HUR ren sanden egentligen blir, men än så länge har ingen av dom blivit sjuka iaf.

Jag har hört någon prata om att det funkar med Biltemas blästersand. Har dock inte provat.

Biltemas bläster kan man ju ha i akvarier utan problem, så det borde ju inte vara någon fara för möss heller.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Biltemas blästersand har vi som badsand till gerbilerna och det fungerar toppen, 25 kg för ungefär samma pris som 1 kg i djuraffären… Finns i olika "grovlekar".

vad rekomenderas för grovlek på sanden? vad kostar blästersanden? jag vill gärna ha sand i buren till mina möss, men jag vet inte riktigt vad jag ska ha det i? kan man ha en glassbur (sådan 2liters) och hälla sand i? för tillfället har jag en galler bur så jag vill inte ha sanden i hela rummet. hur gör ni? har ni några bra förslag?
blästersand kostar 49,90kr/säck på biltema. (25 kg)
jag har haft burkar i hörnen av buren. och varierat med sand och jord. min lille brukade inte gnaga på plast så det funkade bra att använda en plastbytta med sand till hälften ungefär. :)
/Anneli

#9 du kommer få sand överallt vare sig du vill eller inte (= När det grävs så sprätter det. Har dunaburar till mina killar och det skvätter t.o.m ut ur dem ibland (=
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

#9 jag har till mina GERBILER, en glasburk. Dom kan hoppa ner i den men ingen sand kommer ur den. Möss kanske inte kan hoppa (jag vet inte?) men då kan du ju bara ta en stege eller lägga den ner i bottenströet.

#12 en glasburk kanske är bättre eftersom att mina små gillar att gnaga på plats, det tänkte jag inte ens på..
#11 f¨r nog vänta tills jag skaffat terrarie då. ;)