Kattgräs!
Kom på att man kanske ska odla kattgräs och ställa in till dem. Är det en bra ide tro?
Är kattgräs vanligt gräs eller är det någon ört?
Katter kan behöva gräs för att rensa tarmarna - hårbollar etc. Möss behöver inte det i samma utsträckning.
Att ge möss hö och gräs tjänar inget nyttighetssyfte - de kan enbart tillgodogöra sig näringen från gräs om de äter sin avföring (efter att de ätit gräs), men ev kan det rensa tarmarna lite.
Hö kan möss tycka om att boa i, men då det ofta innehåller ohyreägg av skabbkvalster och löss som kan gå på möss är det inte att rekommendera.

Ingen aning, men ja tror det är vanligt gräs.. Tänkte på en sån där låda som man bara öppnar å vattnar :) Tänkte mest på om dom skulle tycka det är mysigt.. Men kanske är dumt om dom äter det å fyller magen med det ist för med maten… Det där med hö har jag läst om oxå, så det har dom inte :)
De skulle älska att gräva gångar i jorden…

Haha.. ja dom skulle nog gräva upp varenda grästrå!! hehe
Du får testa helt enkelt…
Eller du som har ett terrarium, inred den som en trädgård. Gräsmatta, träd, damm etc… gah! va sött!
Kattgräs.. Tror det tar havre och sår så kallar de det för kattgräs.
Titta på stråna och jämför med gräset ute så ser ni skillnad.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tror också att det är havre…
Jo, det är havre, och jag har provat det åt mina möss en gång. Fiasko. De bet av alla stråna vid roten, sedan vissnade alltsammans till varken nytta eller glädje, och så var det med det.
Om de inte var så snabba på att "bita av allt vid roten" skulle jag även gärna ha en blomkruka åt dem inne i deras bur. (Givetvis en växt jag VET är garanterat ofarlig och fullt ätbar) Det skulle väl vara vackert? Men mössen och jag har olika åsikt om"vackert"
.
Jag brukar plocka olika grässtrån med frön på och växter på vår och sommar och ge dem - väl avtvättade och torkade. Det uppskattar de mycket!
Det skulle vara rätt mysigt om man kunde göra en liten trädgård till mössen… kanske ett terrarium? Det sägs ju att musbajs är bra för växter… Fast då blir det den där frågan med giftiga ogiftiga växter…
och frågan är, är möss så korkade att de äter giftiga växter? den borde ju kunna avgöra på lukt vad som är ätligt och inte, samt ha instinkter - den är trots allt skapad att äta säd, frön och växtdelar i naturen (dock ej gräs, gräs kan de enbart tillgodogöra sig om de äter sin avföring)

Ja tror bara dom skulle gräva upp allt så terrariet blev en stor jordhög.. haha. Men vore kul att ha dom i en annan bur medans man odlar upp en liten skog eller så
Värt att fundera på faktiskt.. men va ja skulle skälla på dom när dom förstörde det som tog flera veckor på mindre än en kväll!! 
Ja, äter möss giftiga växter? Jag skulle inte tordas prova.
Vilda djur äter ju inte giftiga växter, sägs det. Hur det är med den saken är jag inte helt säker på. Men tamdjur, eller vilda djur som flyttats till ett nytt område, eller nya inplanterade giftiga växter - då funkar det inte alltid.
De vilda djur som inte äter giftiga växter, har sedan länge levt i just den biotopen, och "lärt sig". Lärt sig "den svåra vägen" kan man säga. De som hade smak för det gifitga, överlevde inte och fick då inte heller ungar med smak för… osv.
Jag har ju trädgård. Och det finns många teman som man kan ha på sin trädgård. Rosenträdgård, doftträdgård, shakespeareträdgård, blå, vit eller röd trädgård, osv i all oändlighet. Men "musträdgård", det har jag aldrig hört talas om 
Det måste jag omedelbart (nåja, till våren) anlägga! *ha-ha-ha*

Jo, katt gräs är väl vanligen havre. men man kan göra som jag gör till mina djur - odla havren i fönstret och klippa av några strån då och då och ge till djuren!
/Matsvin.

Ah! Men då går mina katter å snaskar i sej allt! Å dom drar upp rötter å allt å kraffsar å sprider ut d i hela huset.. haha! DOm e riktiga skitungar!
Amaira, vilken affärsidée? Musträdgård!!! Du kan odla i lab.burar och sälja! Du kan få några lab.burar av mig o anlägga liten musträdgård. Blir en minimusträdgård…
matsvin, ja det havre-kattgräs kan ju vara en del i musträdgården…
fijja, du får anlägga trädgården i något eller på något ställe katterna inte kommer åt… eller slänga ut kissemissarna… vad ska man med sådana rackare till?
![]()

Här i karlstad har vi een zoobutik som heter arken och där säljer dom nått gräs som man odlar enbart för gnagare

Jag har en gammal glasslåda som jag har tagit bort övre halvan av väggen där jag har toa/hushållspapper ibotten. Pappret blöter jag upp när det är ilagt, sedan lägger jag ut hel havre som man kan köpa i zoobutiker och Lantmännen/Granngården. Jag håller det hela blött precis som med blommor, även om det är mer dyngsurt 1:a dan. Man ser när gräset är lagom för att klippa strån till mössen. Mina formligen kastar sig över det när jag lägger in till dem. Det är ett lite mer skrivet än vad Matsvin skriver i #13.