HJÄLP!
Jag ska rädda musbebisar från att bli ormat.
men det finns två problem, jag har aldrig haft möss och får inte ha dem för pappa. Men skriv allt vad jag behöver veta om de små djuren. Mat, buren, när får musungar lämna mamman, jaa och allt vad mus heter.

om du tittar bland Artiklar här så finns det hur mkt info som hälst! Tänk bara på att om du ska ha pojkar så finns det en risk att du måste ha alla hanarna i varsin bur. Honor däremot kan du ha ihop. Hur många bebisar är det du ska rädda?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Räddade en liten pojke förra lördagen och ja ångrar mig inte en sekund. På bara denna veckan har han blivit tam och jag som aldrig haft någon mus innan. =)

Jag har ju också en räddningsmus, min lilla Ikaros. (= Det tar ju ofta lite längre att bli tama för dem men när de väl blir det så är de så himla gosiga.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Ditt ena problem, att du inte får ha möss för din pappa, är ju lite mer allvarligt, eftersom du bor med honom. Det är väldigt synd om du tar hand om möss som du sedan inte kan ha kvar…
Fast du kan ju övertyga din far att det inte kommer att lukta i hela huset, genom att skaffa terrarier att ha mössen i och ett bra bottenmaterial i burarna.
#5: Av det jag har märkt så luktar marsvin grymt mycket jämfört med de andra… Har dock bara haft marsvinshanar, vet inte om du kanske har honor och de luktar mindre, svårt att jämföra då :P
Min musgrabb luktar näst intill ingenting. Det är bara om jag kör ner näsan i buren som jag känner nåt, och då tycker iaf jag inte att det luktar illa heller utan mer… Öh, speciellt. Lite annorlunda liksom ^^ Men så är det första musen jag har också så det kan ju vara annorlunda med andra förstås. Antar att det är det, så mycket som man har hört om musgrabbarnas lukt x)
Hamstern min luktar inte heller nånting. Det luktar lite hamster kring buren bara, typ om man kör ner näsan, det är allt.
Råttorna är näst intill luktfria de också här hemma, möjligtvis kan grabbarna börja lukta piss ibland bara.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jag måste faktiskt säga att mössen luktar mest av mina djur. Jag har råtthonor och hemma hos mamma finns det marsvin och vi har även haft kanin och hamster. Råttorna, kaninen och marsvinet luktar väldigt lite, hamstrarna luktade lite men mössen mest.
Däremot luktar det inte mycket! Och inget om man städar en gång i veckan och använder det lovordade aspspånet som jag vill basunera ut till hela världen! Jag älskar det bottenströt!
Men man ska nog vara beredd på lukten om man skaffar möss. många gör sig av med sina möss pga lukt. Men man ska komma ihåg att de kan lukta mer eller mindre vissa perioder. Låna en mushane av en uppfödare så kan du prova! Var bor du någonstans?
Älskar mina stora små vänner..
#6,7 Jag har både honor och hanar i marsvinsform:) Jag tycker de luktar mindre än mina råtthanar. Råttorna går på lådan(kattsand) men jag tycker de luktar illa ganska så fort, har papperspelltes i resten av buren. Men när jag väl luktar i toan så kommer inte lukten därifrån fattar inte vart de kommer ifrån om nån av dem inte går på toan i smyg? :P
Jo jag har haft hamstarar i många år och de tycker jag inte luktar någe förutom lite i toa lådan då :P Jag vill också ha aspspån! Vart får allt folk tag i det? Kostar?
Jag bor i Finspång eller Sonstorp en ort utan för Finspång ca 3 mil från Norrköping. Så det finns väl ingen uppfödare häromkring :/

Ofta kan det vara matrester som luktar!
Aspspån kan de flesta djuraffärer ta hem efetrsom de beställer genom Gibbon. Om de inte har så kan du fråga personalen så kan de beställa åt dig.
En påse med 20 liter pressat aspspån(det blir 50 liter) kostar 130 kr ungefär. Den påsen är liten, allstå så att den går att bära i en hand medan en påse toa-lätt på 50 liter är enorm!
Älskar mina stora små vänner..
Jo antar att det är det som luktar, fast nu har jag börjat mosa ihop all mat till pureer, men Milo mosar munnen full med mat och spriger iväg med det ändå och sedan tar ut det och håller det med tassarna.:P
Då måste jag fråga efter det! :)
Du vet ingen uppfödare i närheten? Om man kan va typ fodervärd ett tag eller någe..