Musbur
Jaaa… Jag måste ju erkänna att jag inte riktigt kan sluta snegla på musbebisarna vi har på skolan(/arbetet). Och jag har ju faktiskt ett akvarium (och en dunabur) som jag funderat på att avveckla…
Men muslingar har en förmåga att gnaga sönder allt de ser. Finns det någon risk att de tar skada av silikonet? Akvariet är ca 62 långt och 30 brett, hur många möss bör jag skaffa? Jag vill inte att det ska bli för trångt, men samtidigt vill jag att de ska ha lite kompisar att umgås med.
Akvariet är kring 35 cm högt. Kan mössen ta sig ut eller bör man skaffa något sorts lock (har glasskiva över halva)? Funkar det att ha lysrampen kvar såvida taket inte är helt täckt? Akvariet står på ett relativt mörkt ställe.
Tacksam för svar.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag tror inte att mössen äter upp silicon, men de tycker däremot att det är kul att krafsa bort från hörnen - speciellt om de har tråkigt. Så ge dem massor av annat att göra i buren som tillfredsställer kraft, gräv och gnagbehoven de har. Om du vill använda akvariet till fiskar någon gång i framtiden så bör du kanske inte ha gnagare i det alls…
Storleksmässigt kan du ha 3-5 möss i buren, säkert fler enligt Jordbruksverkets regler, men skaffa nu inte en massa djur utan att känna för dem och se vad de trivs med först och främst. Ang. lock så tycker jag att du ska bygga ett lock - träram som du sätter smårutigtnät på, så att du slipper oroa dig för att mössen kan komma ur buren och kan inreda med grenar, krukor och massor av saker. Du kan även göra ramen/locket tvådelat, så att du bara öppnar ena halvan och på den andra fästa saker som hänger ner i buren, som lite repstegar, gungor, hängmatta av fleece etc.
Skippa lampan, det blir för varmt.

Nej, jag vill inte ha en hel drös med möss utan hade i sånafall planerat 2-3 stycken (OM det nu alls blir några). Kanske ska ta min gamla dunabur då istället, dock tänkte jag att akvariet är bättre i utrymme. Ja, SJV's regler ger jag inte mycket för… Visst ger de en bra överblick över det minsta utrymmet, men jag ser hellre få individer och mycket utrymme för rörelse.
En bur med mycket att göra blir det självfallet. Grenar, grävlådor, rör och liknande. Är snart utbildad djurvårdare så jag är inte helt vilsen ;)
Har visserligen en gammal bur som vi använt till undulater, men jag befarar att de små liven lätt kan ta sig ut ur den (speciellt när de är ungar). Vad är det minsta mått man rekommenderar i gallerstorlek för möss?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se