Rödögd vit
Jag har två honor hemma nu, varav en av dem, Athena, är dräktig. Båda två är rödögda vita, eller albinos som jag är van att kalla dem. :) Bara av ren nyfikenhet undrar jag hur stor chans det är att få färgade möss efter ofärgade föräldrar? Och om Athena och pappan båda två hade albinoföräldrar, hur stor/liten är chansen då att få några färgade?
/Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Om båda föräldrarna är rena rö vita möss, dvs c/c, är chansen 0%.
Men det kan väl hända att en rö vit mus är nånting annat genetiskt. Då kunde du få andra färger än rö vit. Här tror jag dock att dina möss är c/c, om även deras föräldrar är rö vita.
Men albino är ju ett recessivt anlag? Om de då har färgade släktingar över sig så borde det väl komma både albinos och färgade? Iofs är väl chansen på albinos störst, men.. :)
Mvh,
Moa
men parar du två likadana recessiva varianter så är det enbart detta du får
Aha, okej. :)
Mvh,
Moa
fast (hm… jag inser mina pedagogiska problem här…) har de andra recessiva gener gemensamt så kan det även bli detta
Exempel
du parar två blåa möss, aadd, de bär bägge även på choklad (b) och pinkeyedgenen (p) och för att klura till det lite även på albino (c)
så deras genotyp ser ut såhär: aaBbCcddPp
du kan alltså i kullen få massor av olika varianter där det gemensamma är det blåa (dd) som blå (aadd), lilac (aabbdd), rö silver (aaddpp), pale lilac (aabbddpp) samt även ett par rödögda vita som du inte vet annat om än att de är aaddcc

Men om du parar c/c med c/c, allt du får är c/c (dvs. rö vit).
Ojoj, genetik är svårt. Jag blir rent förvirrad, men intressant är det.
Jaja, jag får se vad som kommer om jag låter ungarna vara kvar hos mamman. 
Mvh,
Moa
det som är svårt är ofta intressant… 
det mest intressanta hos möss är väl egentligen c-genen… inte alla dessa rödögda vita möss, utan chinchilla, siamese, extreme diluted och vad som händer när man korsar dem…
tyvärr är albino en mycket svårsåld variant, om de inte är stora och vältypade engelska showmöss… nästan alla som mailat mig om musungar de sista månaderna har skrivit "jag vill bara inte ha rödögda vita"… och det är ungefär det jag har till salu för det mesta…

c-genen ger bara rö vit ;) De andra c-recessiva är inte "varianter av c" utan egna gener, som heter c(e), c(ch) och c(h).
Precis som c är inte "variant av C".
Det här skrev jag bara därför att Grodans komment "det mest intressanta hos möss är väl egentligen c-genen" var ganska misledande när hon ganska klart betydde alla recessiva gener i c-lokuset.
Fast jag förstod vad Grodan menade…
ja, och rapunzel också… hon vill bara att jag uttrycker mig lite proffsigare 

Haha :D
Nej, det är ganska ofta att man misstänker de andra c-recessiva på något sätt varianter av c. Ville bara att ingen som läser detta börjar tänka så när du inte ens menade det…