År som uppfödare
Har funderat på det här med musuppfödare och att det är så få som blir kvar i långa loppet. Passerar 5-årsgränsen ens en gång, som det pratats om i flera trådar tydligen.
Så kunde det inte vara roligt att göra lite väsen av de årsdagar som uppfödare uppnår? Både för att hedra de som redan har kommit långt på väg och för att uppmuntra nykomlingar lite extra. Kanske ungefär som bröllopsdagar, som har olika namn. 1 år är bomull, 2 år är papper osv. 3 är läder och 5 är trä t.ex. det är ju tråkigt, men kunde kanske vara ost och havre eller nåt istället.. 😃 Med ett litet pris relaterat till just det året, föreställande, gjort eller bestående av bomull/papper/frukt m.m. Så avancerat eller enkelt man nu vill. Vi blir iofs genast skyldiga speciellt Grodan och Elin stora mängder retroaktivt… 😎
Sen exakt hur man ska räkna, det vete sjutton. Alla är inte registrerade, så det blir knepigt att räkna från att man reggar uppfödarnamn. Redan från första kullen kan också bli lite fel. I så fall skulle någon som jag kunna ha nästan 15 år under bältet t.ex. och jag har ju egentligen inte ens satt igång än och haft en lång paus t.o.m. i själva mushållandet och det finns fler med liknande scenarion .
Så vad tycker ni? Förslag? Idéer att spåna vidare på?
Intressanta funderingar.
Jag tror absolut att det kan sporra uppfödare att kämpa på. Man kan kanske också se någon trend i någon kris, ex 3årskrisen el dyl… (bara hittepå)
Själv firar jag i så fall korkbröllop som musuppfödare… haha
Mjah jag vet inte… känns inte så svenskt att skryta med årsdagar på nåt vis 😛
Jag började föda upp gerbiler i väldigt ung ålder (13 år) och gick samtidigt med i en gerbilförening och registrerade min uppfödning. Eftersom jag gick med i föreningen och valde att ta intresset på allvar räknar jag från första gerbilkullen föddes. Sen om det är rätt eller inte vet jag inte men då har jag alltså idag fött upp gerbiler i 17 år. När det blir 20 år 2018, om jag fortfarande håller på, då tänker jag fira!
Jag borde firat min 300:e kull men det glömde jag helt att räkna fast jag skriver ner allting och kunde senast igår efter lite kontrollräkning konstatera att jag passerat det antalet. Bara för det tänker jag göra en banner till min facebooksida!
MvH Tsunamis
Nyligen skulle det stå i första tycket, inte tydligen.
#1 Kork… …tja, kanske skumpa skulle vara nåt då, det är kork i korken iaf. 😃 Ja, det har du rätt i, det kanske kan ge ngn fingervisning om det finns ett mönster av ngt slag.
#2 Pfft, nä, nu vill vi att du varje år ska komma klädd i guldlamé med släp till en stor gala i Globen och hålla tårdrypande tacktal till alla dina släktingar/grannar/dagisfröknar m.fl. som trodde på dig, den lokala djuraffären, din veterinär och tillverkarna av Toa-Lätt och ta emot en buckla stor nog att bada i. Fattas bara annat! 😛
Nejdå, skämt åsido jag förstår vad du menar, tror jag. Hur som, ska det vara är det viktigt att det inte är ngt som tvingas på nån. Det blir ju inte alls bra om det upplevs som ngt negativt eller obekvämt och något man blir pådyvlad.
Dock vill jag påpeka att det iaf inte var min tanke att det skulle vara särskilt pretantiöst, bara något roligt och uppmuntrande. Kanske fick det att låta märkvärdigare än vad det var tänkt. 😎

Jag fick mitt prefix 1997, hade fem kullar före det, men räknar från 97, då jag blev registrerad i svemus.
Kul idé, tycker jag!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Rolig tanke! Jag gillar själv idéen om att fira . Skulle jag få välja själv så skulle jag fira att jag blev frisk från förskylningen, att jag klarade matte provet, att min grannes sons hund fick valpar för ett år sedan, att jag ska sova när jag kommer hem. Fira är bra, speciellt om det är fika inräknat. Nej men jag förstår vad du menar, många ger upp för snabbt. Skulle kanske bli en liten pepp att fortsätta kämpa fastän det kanske inte går precis som man vill. Vi behöver kanske den lilla knuffen för att göra mus-Sverige lite bredare!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Klart det ska firas, bra idé… men bara om jag får va inräknad med mina Sebramöss ;-) haha

Hm ja, frågan är hur vi ska räkna då. Spontant tänkte jag sedan första kullen. Att det blir uppehåll gör väl inte så mycket, man lär ju sig saker under tiden trots att egna kullar inte tas…eller så gör man bara avdrag för de år man har haft uppehåll :-)
#4 Ja, jag är nog inne på att räkna ungefär så tids nog också, för som sagt, annars blir det väldigt missvisande för min del iaf, och kanske flera andra med.
#5 Ger upp, kommer aldrig igång, "avancerar" till större djur ist osv osv Varianterna är många. Vanligaste orsakerna gissar jag på är dels ganska klena hälsan hos möss (vet flera som inte orkat med att fortsätta pga detta), dels att man går ut för hårt för snabbt och tar sig vatten över huvudet (sett inom alla djurslag).
#6 Ja, inte tycker jag det ska spela roll vilken sorts möss så det är klart! 😉 De ovanligare arterna är det ju ännu färre som fortsätter med t.o.m.