Djurplågeri
Ursh, jag är så arg. Jag är så arg och ledsen och förbannad och det svider i magen och skakar. Ni vet hur jag menar.
Jag har en kompis som ägt en kanin i 8 år. Min kompis(vill absolut inte hänga ut henne, men tror knappast någon kan spåra henne genom detta inlägg) är allergisk och kan inte pyssla med honom. Jag har bett henne från dag ett att omplacera honom. Men inget har blivit gjort. Han har suttit i sin bur. Och blivit bortglömd. Visst, hennes mamma har väl pysslat lite med honom ibland, men..
Men nu bad hon mig att titta på honom. Han rosslar något aldeles fruktansvärt och är uppsvälld runt halsen. Han har torkat bajs runt analöppningen och ögonen är fullständigt ihopklibbade. Jag har ALDRIG sett ett djur i så dålig kondition. Hon kommer aldrig att få honom omplacerad. Jag tyckte att hon borde avliva honom. Men det har hon ju inte RÅD med! ÅåååååååååååÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!
Senast förra veckan handlade hon en parfym och en massa kläder för flera hundra kronor. SÅ dåligt ställt kan hon ju inte ha. Dessutom borde man kunna låna från någon i ett sånt läge. Nej, jag känner mig så ledsen. Jag tror egentligen att hon skäms för mkt för att gå med honom till vetten. Men jag sa att hon ju inte behöver tala om att det är hennes kanin. Men hon vill nog att jag ska göra det. Det är hennes ansvar att ta hand om sin kanin! Ååå jag blir så arg! Men det är förmodligen så det kommer att sluta. Jag sa åt henne att kontakta någon jägare eller ormmatsuppfödare. De vet ju hur man avlivar. Men det tyckte hon var för hemskt. Men vadå hemskt!? Är det inte hemskt att en kanin sitter i en bur hela dagarna och dessutom är väldigt sjuk?
Jag sa det rakt ut till henne innan vi skildes åt att det här är djuplågeri. Jag hoppas att det sjönk in i henne. Jag hoppas hon hör av sig till mig om en avlivning annars känns det tvunget att fixa det åt henne. Jag är fruktansvärt trött på att fixa alla saker åt andra. Det förvånar mig också att hon kan resonera så som påstår sig vara en sån känslosam person. Jag kan inte se annat än kyla i en människa som gör så här. Ursh vad besviken jag är på henne. Jag hoppas hon tar förnuftet till fånga.
SÅ.
Nu har jag avreagerat mig lite.
Älskar mina stora små vänner..

Oj, det lät inte bra! Hoppas att hon förstår att hon måste hjälpa sin kanin på något sett!

humm… naj det lät ju inte så bra… Jag blir också lite småsur när jag hör sådana här historier! hoppas verkligen att hon inser vad som bör göras…

Kan du inte prata med hennes mamma? Och erbjud dig att ta kaninen till veterinären för avlivning (om dom betalar givetvis).
Usch och fy!!!
- - - *letar ord*
saknar ord för vad jag tycker om människor som gör sådär med sina djur. MEN "vanliga" normala människor gör inte så!
Din kompis uppvisar ett mycket stört beteende: brister i empati, oförmåga att resonera logiskt, osv. Det är allvarligt.
Hemskt! Förstår att du är upprörd o förb-d. Stackars kanin.

#3 Hennes mamma är väl medveten om situationen. Jag har pratat med båda om det. De vill avliva. Men de drar ut på det så himla mycket och skyller på en massa saker. Jag tror inte de förstår att det är mer moraliskt att avliva i vissa fall. Sen handlar det förstås om fler saker som pengar och skuldkänslor osv.
Ja, det kommer nog att bli så att jag tar honom till vetten. Men någonstans vill jag att det även ska landa hos henne. Jag vill att hon ska förstå det här. Inte bara att jag ska befria henne från den här jobbiga sitsen. Nästa vecka har jag sagt att det måste bli gjort. Hon måste ringa och jag följer gärna med. Men händer inget så blir jag helt enkelt tvungen att ta itu med det. Det har gått för långt. Då får hon bli skyldig mig pengarna. Jag har mycket sämre ställt än henne. Men de pengarna går ju att vaska fram på nåt sätt.
#4 Jag tror faktiskt att hon har problem med det där. Inget jag vill diskutera här men så är det faktiskt.

Tyvärr är det många som inte borde ha djur…
Lycka till med dina insatser, Terato.

Jag har samma känsla som dig, Terato. Fast nu är det min mamma som köpte en Löwen-kanin i sommras. Hon pysslar i stort sett inte alls med den och pyttelite mat får den utöver Silage-hö som vad jag vet en kanin inte ska ha.

Ursh, det är så jobbigt när det är närstående som beter sig såhär. Man förstår ju att det är så mycket omplaceringar på internet. Men det är så mycket bättre att omplacera än att behålla ett djur som man inte vill ha. Jag tror det ligger så mycket skuld i det att många bestämmer sig för att behålla djuret trots allt.
Alla kan ju göra misstag och köpa ett djur och inse sedan att det kanske inte var nåt för mig. Sånt händer. Jag är inte impulsköpmänniskan så jag kan ju ha lite svårt att förstå sånt över huvudtaget men trots allt kan det hända. Då är det bättre att försöka omplacera. Men skammen i att omplacera gör att många väljer att inte göra det. Att inte göra någoning. Och veterinärkostnader är det inte frågan om! Jag tycker inte att det är en ursäkt att man skaffade kaninen när man var 15 och "ung och dum". Nu är nu. Man måste göra det bästa av situationen och det man vet är rätt NU. Och man har ett ansvar att hålla sina djur friska eller ta beslut om avlivning även om man skaffade sig djuret när man var "ung och dum".

Måste bara berätta att hon ringde mig idag och frågade om jag ville följa med och avliva kaninen. Hon hade ringt och pratat med vetten nu. Jag är så glad att hon tog sitt förnuft till fånga utan att jag behövde göra det!
Kanon att de gör något åt saken tillslut!

..Så. Nu har han somnat in..
Hon fick en tid på en gång. Vila i frid, lilla Musse. Hoppas du får leka och ha det roligt i kaninhimlen! Hälsa till dvärgväduren Olle från mig!

Vad tråkigt att han blev tvungen att somna in och inte fick en andra chans! Men han mår ju ändå bättre nu! R.I.P Musse!

bra att hon förstod vad som behövdes göras

Han var väldigt dålig. Så för honom hade det inte funnits någon andra chans. Han klarade inte av att tvätta sig själv längre så det var kroppsvätskor och bajs fastklibbat i hans päls. Det var dags för honom nu. Jag önskar bara att han hade kunnat få ett lite mer aktivt liv..

#5 Usch vad hemskt! Men man kunde ju gjort något tidigare menar jag, för då hade det kanske inte gått såhär långt! Men det var ju bättre än att sitta i en bur hela dagarna och ha ont.

Precis..