Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 527 ggr
MoaL
0

Problem (dräktiga honor + otam hona)

*suck* Hubbabubba vad irriterande. Nu har jag upptäckt att även Freja är dräktig, inte bara Athena, så nu har jag två dräktiga och för unga honor här hemma. Dessutom så har Freja som var så lugn i början blivit helvispig. Usch vad jobbigt. Hon flyr för livet bara jag kommer nära henne med handen i buren.

Några tips på hur jag ska få henne tam? Jag pysslar med henne så ofta jag kommer åt. Har henne ute och myser med henne, men…

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Muszimba
0

Jag har också det problemet med en av mina mustjejer, men nu efter en månad kommer hon nästan upp i handen själv.Skrattande Jag har oftast haft någon bit knäckebröd eller något annat gott i handen som gör henne nyfiken.

amaira
0

När du verkligen ser att hon är dräktig, så dröjer det inte alltför länge innan hon får sina ungar. Viktigast är nog att hon (de) får ett "lugnt hem" och bra tillskottsfoder. Hon kanske helt enkelt behöver få vara mera ifred?

Bra mat är extra viktigt då hon ju både ska föda barn och även växa mera själv.

Jag köpte en sån mus för drygt 2 månader sen: Ung, fick mage, slogs med burkompisen så hon fick egen bur, höll sig undan från mig/ flydde. Hon fick vara ifred och föda sina ungar.

Jag minns inte var det vände, har inte tänkt på det faktiskt. Idag är hon min mesta älsklingsmus (om det går att värdera dem så) och jag är hennes människa. Jag kan till och med ha henne på golvet, då springer hon runt och undersöker, sedan kommer hon och klättrar upp för mitt byxben! Hon är så oerhört trevlig och charmig, och vacker tycker jag.

Men, möss är olika. En del "blir tama" av sig själva nästan, bara man ger dem lite tid att låta deras mod komma ifatt dem (lugn, tid med dem, och tålamod alltså). De är ju väldigt små varelser, och vi är väldigt stora varelser, i jämförelse.Flört

Andra möss "vill inte" bli tama hur man än gör, tycker jag. De finner sig lugnt i att vara i handen när de väl är där, men vill inte komma frivilligt eller bli upplockade.

Att ta upp dem fast de inte vill, men lugnt och utan snabba och hetsiga rörelser, och prata mycket och vänligt, det är mitt recept. Men ska hon ha ungar så skulle jag nog låta henne vara lite mer ifred, även om jag skulle fortsätta prata med henne och kanske ta upp lite ibland.

MoaL
0

Athena var sådär rädd från början, och hon har ganska stor mage. Nu är det hon som är lugn och rätt orädd. Freja var den lugna från början, men igår började hon bli jätterädd. Jag tror det är lättare att se att de är dräktiga när de är små och smala som mina är. De är ju inte fullvuxna. Jag trodde nämligen att Freja var Athena imorse, eftersom Athena är den som har stor mage. Nu har även Freja en rätt stor mage, så jag antar ju såklart att även hon är dräktig. De har ju gått med hanar så(grossister, suck)..

Jo, jag har läst på om mat, så ikväll ska jag ge dem både kalk, ägg och ris hade jag tänkt. Kan man ge möss välling? För i sådana fall tänkte jag ge dem det också..

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Muszimba
0

Man kan ge möss välling, men jag ger dem med en liten spruta i munnen precis som man ger dem medicin i munnen. Jag tror inte ett de tar något annars. Man behöver inte ge dem så mycket varje gång. Jag har gett mina 2 äldsta möss välling i både spruta och i skål, det blir inte lika mycket kladd med spruta som med skål. Detta då de kan ju ibland skutta ner i skålen….och vad händer då, jo en stycke kladdig musmage och lite kletig bur.Skrattande

Men möss är ju små Oskyldig på fyra tassar.