Stjärnor och kryss.
I stamtavlorna. Alltså, stjärnor och kryss (eg. "plus") i stamtavlorna, efter namnen på mössen.
Eftersom jag fått en ny stamtavla (dvs en ny mus) där dessa mysko stjärnor och kryss fanns representerade, började jag leta efter vad det betydde.
Först nu vet jag det
. Vilket också betyder att först nu kan jag själv skriva ut dem. Vilket i sig betyder att de saknas i flera stamtavlor som jag skrivit ut till möss jag sålt…
Längst ner på baksidan av stamtavlorna står förklaringar på förkortningar. Där finner jag också stjärnorna och kryssen, och lite annat.
Stjärnor står för antal certifikat (CERT) och kryssen för antal premier kvalitet (PK) som utställningsresultat. Då vet jag ju också att en stjärna betyder minst 90 poäng från en Standardutställning, och ett kryss betyder mellan 86 och 89 poäng.
Kul att det finns i stamtavlorna! Synd att jag missat det i mina egna, när jag sålt möss.
Ex: Björndalens Treat Me Nice (tillhör Elin) är efter Ikyaro++ och Harmoni*.
Ikyaro har errövrat 2 premier certifikat med 86 poäng båda gångerna, och Harmoni fick ett CERT med 90 poäng.

Ikyaro ++
Sånt är roligt att veta. Finmöss!
//frida
Har jag aldrig tänkt på .. om jag har några .. måste kolla mina stamtavlor när jag kommer hem ..
Det är ju klart en fördel om man är läskunnig… :-P
Framgår inte detta med stjärnor och kryss på SVEMUS hemsida? Och om det INTE gör det hur ser vi till att det gör det?

Jag är hemsk, fyller aldrig i sånt när jag säljer möss, kanske borde…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ja jag kunde inte hitta några stjärnor & kryss i mina musars stamtavlor,=) Jag tittade & tittade med såg inget, ;)
Kram från Anneth

Det var en nyhet! Vad skoj!
Älskar mina stora små vänner..