Funderingar kring färgvarianten Sable
För att fråga hur bra en variant är, hur lik den är den skrivna standarden går man till en utställning och frågar en expert. Det är det man har utställningar till.
Sable tycker jag behöver färga ut ordentligt innan man kan säga något om den, men färgvarianten är absolut inte min styrka. Kan man se skillnad på en lilac agouti sable och en lilac sable? Är agoutivarianterna mer skuggade?

An bra sable är _oftast_ A(y)/a(t). En lilac sable skulle då vara A(y)/a(t) b/b d/d. Ibland kan sable också vara av genotypen A(y)/A, och då är den tickade varianten också möjlig.
Jag har aldrig sett en A(y)/A b/b d/d sable mus, men jag tror att den inte är så olik från den nonagouti varianten. Kanske kan skuggningen vara tickad.

Jag tror at med A(y)/A b/b d/d skuggningar är into så olik från A(y)/a(t) b/b d/d (dvs. ljus…), men sidar och magen har lite tickning och nästan-lilac underfärg.
Jag har inte sett en sådan sable, "bara" en del andra varianter.
Precis, ni har inte sett en sådan… vi vet alltså inte om det går att se skillnad på dem… vi får helt enkelt hålla ögonen öppna, för det är en intressant fråga

Ju, jag har inte sett en sådan, men jag har sett en hel del sablevarianter i min tid. Jag har ganska bra aning hur en "lilac agouti sable" skulle se ut.