Registreringsfärgfrågor.
Jag ska registrera några av mina möss i Svemus.
Fiffi är agouti, har vita hårstrån i pannan, smal vit rand på magen, och vita tassar. Ska hon då registreras som agouti be/pf (berkshire/ pannfläck - fast hon utseendemässigt bara har "antydan" till berkshire och pannfläck?)
Finns det någonting i registreringen/registreringsbeviset, som påtalar om färg/teckning är "bra" eller "dålig"? T.ex. är det ju en himla skillnad (tycker jag) på en tan med bra tanfärg, respektive dålig tanfärg.
Det gäller ju alla färger, en del djur har sin standardfärg djup och bra, medan andra har samma färg men är "bleka kopior". Märks det på något vis i deras papper/registrering? Om inte är det ju svårt att köpa avelsdjur enbart efter stamtavlor… ?? Då får man gå på utställningsmeriter, antar jag?
Hoppas nån svarar 
Ja, jag tycker att fiffi ska registreras som ag be/pf
nej, det finns ingen sådan eftersom SVEMUS endast kan lita på att domare kan tala om ifall musen är dålig/bra representant för sin variant
vi har i SVEMUS en stambok, i den förs utställningsresultat in, nu är det nog så att bara de som är riktigt bra och erövrar titlar förs in… så har du en mus som är mkt bra representant av sin variant har du nästan som plikt att ställa ut den och erövra titlar - eftersom det råder stor brist på standardenliga möss i Sverige