Vilka färger har mina muslingar?
Försöker posta bildlänk, men då går det inte alls, så jag kan bara hänvisa till mitt fotoalbum.
Vad är det för färger på mina muslingar? De 12 första bilderna i albumet visar fyra av dem. En är ljus silver (min definition), en lite mörkare silver, eller "silver med svag kopparglans", Figarodotter (Brioche heter hon) är blådammigchoklad rakt igenom. (allt uttryckt med min egen definiton) En glänser i kopparchoklad, men är lite "blådammig" i underpälsen.
Vilka "förklaringar" va
Tror det går lättare för er att se om jag bara håller tyst.
Jag har dessutom ännu inga glasögon… 

Kan inte komma ihåg namnen på muslingarna, men jag ser lhs lilac berkshire, lhs cinnamon berkshire och lh chocolate berkshire - samt några röda, en sable och en dålig röd / chocolate sable.
amaira, då tycker jag att du ska börja spara dina bilder som JPEG (.jpg) istället för bitmap (.bmp)!!!
jag tycker nog att du verkar ha c(e)-varianter, coffe, colorpoint, beige etc snarare än lilac
Fast mamman har väl inget c(e) får vi hoppas!

Näh, lilac är det.
Tack alla!
#2 Men … jag gör ju det. Alltid. Sparar i jpg. alltså.
#Tomas, dessa ungar jag frågar om nu, är inte Förgätmigejs
och jag har ingen längre stamtavla på denna min lilla agoutihona be Fiffi, så det kan vara vad-som-helst i henne, och det är det nog också…
Hej Rapunzel! *glad att du hoppar in i debatten* Det är nog lilac, i alla fall den ena. Den ljusaste undrar jag däremot … (fast jag började ju hela inlägget med att undra 
).
jag kallar bara aabbdd för lilac, det är även den varianten vi beskriver i SVEMUS standard…
de varianterna på fotografierna - orkade inte titta på alla, tyvärr - tycker jag ser för ljusa/bleka ut för att vara lilac… men som sagt återigen detta med fotografier… jag tycker ni ska använda standardutställningar till att fråga om färger istället… Tomas är den bästa Standarddomaren vi har i Sverige så passa på att fråga honom den 14 maj

Lilac kommer väl i ett flertal olika nyanser! Dessutom bör lilac väl vara ganska ljus (även ljusare än i foton här), så jag förstår nu Grodans synpunkt inte alls.
Den ljusaste musen tror jag var en jättedålig röd. Eller kanske skulle ni kalla den gul…
En bild till.
Dom kommer med till Uppsala, några är dessutom till salu. (det är 3 honor och 3 hanar)
Men jag lär mig av er diskussion också!! För det är ju inte "bara" så att jag vill ha deras färger, och "inget mer", utan jag vill framför allt lära mig. Så skriv och vädra gärna vad ni tänker och tycker! Att se från fotona är som sagt ingen lätt uppgift!
usch vad söta, vill musnappa 
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Rapunzel, jag är medveten om att vi inte har samma åsikter och att vi inte heller har samma standard. Vanliga lilacs, aabbdd, tycker jag brukar vara samma nyans - en delikat blandning av choklad och blå.
Vi delar upp alla varianter efter genotyp och ger dem olika namn, några exempel på lilacvarianter
- aabbdd - lilac
- aabbddpp - pale lilac
- A-bbdd - lilac agouti
- A-bbddpp - lilac argente
- bbddc(h)c(h) - siamese lilac point
- bbddcc(h) - himalaya lilac point
- bbddc(h)c(ch) - lilac burmese (lilac sable siamese)
- bbddc(h)c(e) - lilac burmese
- A-bbddc(ch)c(ch) - lilac silver agouti
- A-bbddc(ch)c(ch)pp - pale lilac silver agouti (ev annat namn)
- A-bbddc(e) - lilac silver agouti
- A-bbddc(e)c(e) - lilac agouti colorpoint?
- A-bbddc(ch)c(e) - lilac silver agouti
- aabbddc(e)c - colorpoint lilac
- aabbddc(e)c(e) - lilac bone
- A(y)-bbdd - lilac röd/sable
- A(y)-bbddpp - lilac fawn
- bbddc(e)cpp - rödögd vit (lilac rö cream/bone)
haha… vissa är säkert mycket mycket svårt att veta, om de inte har föräldrar som bägge är lilac, då kan man vara säker på att alla ungar är lilacvarianter av något slag även om de är vita, ljusa, skuggade, randiga (lilac brindle) etc

Inga möss av samma färg har samma nyans.
Inte alla svarta möss har samma nyans, fast dom är a/a B/* och inget annat. Inte alla choklad möss heller. Och inte blåa. Inte dove möss heller. Eller röda, sable, agouti, cinnamon osv.
Varför skulle alla lilac möss plötsligt ha samma nyans?

Ja, alla musfärger har en hel del varianter med samma genotyp och lilac ännu flera än många andra färger.
Hm…. Kanske det är fråga om skillnader med variant namnen mellan Sverige och Finland / UK i listan av lilacvarianter…
* aabbddpp - pale lilac
Det här är ju genotypen som ger det bästa champagner. Det vill säga att a/a b/b d/d p/p motsvarar standarden bättre än den "vanliga champagnen a/a b/b p/p" och är vad man uppfödar och utställar som Champagne i England (och Finland).
* bbddc(h)c(e) - lilac burmese
Burmese är c(ch)/c(h). b/b d/d c(e)/c(h) är "lilac colorpoint beige".
* A-bbddc(e) - lilac silver agouti
c(e) och vilket annat c-lokus gen?
A/* b/b d/d c(ch)/c(e) -> ljusare lilac silver agouti
A/* b/b d/d c(e)/c(h) -> "lilac agouti burmese"
A/* b/b d/d c(e)/c -> "lilac agouti bone", phenotypen blir ljus, ljust tickad blåaktig 'beige'.
* A-bbddc(e)c(e) - lilac agouti colorpoint?
Nej, inga 'pointer' med c(e)/c(e), man behöver c(h) för dem. A/- b/b d/d c(e)/c(e) -> lilac beige agouti
* A-bbddc(ch)c(e) - lilac silver agouti
Eller "ljusare lilac silver agouti" :)
* aabbddc(e)c - colorpoint lilac
Inga 'pointer' utan c(h). Det här är "lilac bone".
* aabbddc(e)c(e) - lilac bone
Lilac beige.
* A(y)-bbddpp - lilac fawn
Eller helt enkelt "gammalt cream", det vill säga genotypen för standardiserad cream före 1930's. Nyförtiden kallas "straw" i Finland.
(Och ny Rapunzel kan komma och fixa mina typoer… tack!)

Näh, inte ska jag göra det (irc räknas inte!). Det är ju bara jättefint att nån som inte har _studerat_ svenska kan det så där bra. När man kommer ihåg att de flesta finskar inte är så särskilt flitiga i svenska…
Ja, Rapunzel, det stämmer, inga har exakt samma nyanser… men jag misstänker att vi har skillnader på vara Standarder för lilacvarianter, för du har vid flera tillfällen skrivit att det är en lilac vid färgförfrågningar (t ex på SVEMUS forum) då jag inte instämt… Därför undrar jag lite om ni även kallar lilac beige och lilac coffee och lilac colorpoint för lilac etc.
Jag fick t ex en colorpoint blue i en kull här som stämmer väldigt bra in på den skriva standarden för svartögd silver och funderade på om jag helt fräckt bara skulle registrera den som sö/be silver..
Noddyn - jag är inte så duktig på extreme diluted så jag kan ha skrivit fel…
men borde väl ha menat c(e)c och inte c(e)C 
Hm…. Kanske det är fråga om skillnader med variant namnen mellan Sverige och Finland / UK i listan av lilacvarianter…
Precis vad jag misstänker.
Vi skulle kunna göra en sådan här lista:
- aabbdd - lilac (SVEMUS, FINNMOUSE)
- aabbddpp - pale lilac (SVEMUS), champagne (FINNMOUSE)
- etc
Men ni är i a f väldigt språkbegåvade! Behärskar 3 språk utan problem! Det är avundsvärt.

Vi brukar kalla färgen det som musen liknar mest. Jag tror att det inte är nödvändigt att hitta på namn för genetiska varianter som skiljer sig väldigt lite från varandra när det gäller fenotypen. ^^
"Men ni är i a f väldigt språkbegåvade! Behärskar 3 språk utan problem! Det är avundsvärt." Tack :) Det tar ju tid att lära sig flera språk. Jag behärskar ännu 4 andra språk till, men MED problem :D
Jag har börjat förstå det nu, när jag fick fram den där sö silver… *fniss* annars så tycker jag att det är coolare att föda upp pale lilac än champagne haha
SVEMUS standard håller på att förändras, men helt klart är att vi har många färger där det enda som skiljer är genotypen
Räknar du med kroppspråk och djurspråk också? hihi

Grodan, vad Rapunzel och jag har försökt att säga är att two (eller fler..) mus kan ha exact samma genotyp, men ha olika nyans i färgen.
En a/a b/b d/d C/* P/* (etc) mus kan ha helt korrekt nyans.
En annan a/a b/b d/d C/* P/* (etc) mus kan ha för brun nyansen.
En annan a/a b/b d/d C/* P/* (etc) mus till kan ha för blå nyansen.
Ännu en annan a/a b/b d/d C/* P/* (etc) mus kan ha för ljus nyansen och so vidare.
Alla de där musarna är lilac med samma genotyp, alla har olika nyans.
jag vet det noddyn, men sååå himla olika nyans tycker jag då inte att de har… jag kan se skillnad på en lilac och en lilac, det jag reagerade på var att man så fort på ett foto kan säga att det är en lilac då det i mina ögon ser ut som en colorpointvariant

"Räknar du med kroppspråk och djurspråk också? hihi": Nej :D Dom skulle sen vara språk nummer 8 och 9. (Tyska, franska, spanska och danska räknade jag)… *Edit* Och tycks ha glömt norska!

"det jag reagerade på var att man så fort på ett foto kan säga att det är en lilac då det i mina ögon ser ut som en colorpointvariant"
Vilken foto?

Flera av dem, klicka på "amaira"s nick och sen fotoalbumet.
Fast jag tror att skillnaden är just som Rapunzel skriver: i Finland (och i England) färgbestäms mössen efter fenotypen (alltså utseendet) medan det i Sverige har delats upp mer efter genotypen. Nu är ju utställningsintresset väldigt lågt i Sverige så man riskerar troligen inte att utseendemässigt lika möss tävlar i olika klasser pga de är genetiskt olika.

Det är tråkigt att intresset är så lågt där.
Vi brukar nu ofta ha t.o.m. över hundra möss i standardklassen, och har börjat ha två domare för dem, så att den ena dömar korthår och korthår satin, och den andra tar de "övriga" pälsvarianterna. Och sen ofta en tredje domare för pet-klassen.
Ja, vi ligger lite efter helt klart. Men vi jobbar på det ;)