Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 725 ggr
Emouse
0

Öppna burar- Samlor och bebisar

Jag höll på att fixa med burarna till bebisarna som kommer imorgon *jippi* och uppmärksammade en sak. Samlor är ju lite smalare nedtill för att de ska kunna staplas, och därmed är det ju en "kant" av locket under. Är det möjligt att mössen skulle vilja ta en upptäcktsfärd och hitta denna lilla kant att klättra ut på? Om inte annat så är den ju hal så på golvet skulle de nog hamna isåfall.. Har någon någon erfarenhet av att stapla samlor? Sen så funderade jag över öppna burar och bebisar.. Man säger ju att man ska vänta in "mognaden" för att ha öppna burar till unga möss men jag vet att l8sson hade öppna burar från och med att ungarna är födda och där får dom vara tills de är redo att flytta ut och det var inga problem. Vad har ni för tankar/erfarenheter om att ha öppna burar med små bebisar? Hejhopp

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Zamwyn
0

Vad roligt att du snart har dina små hemma!

Erfarenhet av öppna burar kan jag inte påstå att jag har så jättemycket av, även om jag provat på lite halvt om halvt med enstaka möss, men i vilket fall tror jag det är skillnad med bebisar födda hemma i öppna burar (vilket jag dock inte skulle vilja riskera själv) och inköpta bebisar. De påverkas av miljöombyte och det går inte riktigt att säga i förväg i vilken grad eller hur det kommer yttra sig. Så personligen skulle jag inte gärna sätta en inköpt unge i en öppen bur, och egentligen inte nödvändigtvis en inköpt äldre mus heller, innan jag lärt känna den lite bättre och den hunnit acklimatisera sig.

ariama
0

Ja, det är möjligt.  När jag staplar Samla-lådor sätter jag den över lite framför den undre. Inte så snyggt, inte alltid så praktiskt, och det går inte att stapla alltför många på det viset utan att det blir ostabilt.  Ibland kan jag lägga en tyngd (en sten, större bok, el nåt) längst in på taket på den översta, för att bevara jämvikten liksom. Kan vara lite klurigt, stabilibet är ju viktigast av allt, det får INTE ramla.

Emouse
0

#1 Skulle det inte fungera ypperligt från början hemma hos mig så har jag dunor som reserv. Får se hur det fungerar, tänkte inte så väl innan igår hehe. #2 Okej, hade inte tänkt att stapla fler än 2 så det ska nog funka! Tack för tipset! Men att ha en diande hona med ungar i en bur då? Eller bör man skaffa en bebisbur?

Minoth
0

#3 har haft honor med ungar i öppen bur utan problem. Men det är en risk. Men med välhanterade lugna ungar så går de bra, tycker jag. Så länge ungarna kan lätt komma ner från kanten om de kommit upp. Mina ungar jag hade i öppna burar kommer sällan in i "popcorn" åldern och brukar vara lugna pga att jag hanterar dom massor och linjen i  sig är lugn. 

Men man kan ju inte säga att de är helt riskfritt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Emouse
0

#4 Öppna burar är ju såklart alltid en risk och ännu mer med bebisar i. Tänkte på att de ska kunna komma ned från kanten men det är absolut inga problem! Kanten är ca 2-3 cm över ströet men det är bara att fylla på lite extra när man har bebisar! Halkskydd har även fixats. Tack! Hur som helst, funkar det inte så funkar det inte!:)

ariama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min erfarenhet, hos mig i alla fall, är att det är skillnad på vilken sort av öppen bur jag har.

Ett akvarium, en låda, kartong, eller annan bur som är öppen upptill med en kant de kan springa runt på, fäller ut musbebisar ganska bra 😉.  Inte för att de glider, hoppar, halkar eller ramlar, utan för att de "trängs".  Rätt som det är så möts två (tre, fyra, fem) stycken och ska förbi varandra, och så tappar någon taget och blir nerpuffad.

En öppen bur som bara har en öppning på ena sidan, springer de inte runt på, inte ens fram-och-tillbaka. De nosar ut, och går in igen. Lustigt nog fungerar såna burar alldeles utmärkt för mina musungar i alla åldrar. Men jag har också, liksom Minoth, inga "vilda vildmusungar".

Med "öppen på sidan" menar jag en sådana burar som på bilden.

Minoth
1

#6 precis kanske skulle skriva det med. Öppna burar med öppning på sidan ska det vara om man ska ha ungar i :) 

Om man har möjlighet att ha öppna burar är det de bästa som finns för mössen :) och det är så mycket lättare för oss människor att underhålla buren. Jag älskar öppna burar!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Emouse
0

Haha, hoppas ni förstod att jag har hål på sidan när jag skrev stapla så inga möss blir mosade i buren under!;)