Sammanslagning av flockarna
Dags att lufta mina tankar lite, med förhoppning om smarta tankar från er andra till svar. 🙂
För tillfället har jag möss i två burar. I buren i bokhyllan bor Gudrun snart 2 år, samt Vera och Svea som båda är dryga året.
I buren i köket bor Hedvig 3 månader och Doris och Dagny 4 månader.
Min ursprungliga tanke var att ha två flockar tills gamla Gudrun har somnat in, och därefter introducera de kvarvarande till varandra och sammanföra dem till en flock. Jag tänkte att även om alla möss kommer från samma uppfödare, så ville jag inte riskera Gudruns hälsa. Gudrun är inte riktigt så stark som hon var förr, och jag har märkt att hon lättare ger ifrån sig godbitar till de andra och istället kommer och tigger en ny från mig. Ville inte heller att hon skulle bli "omkullsprungen" av nya energiska flickor.
Men som vanligt så går inte livet alltid riktigt som planerat. I samband med burstädning, veckans grundliga hälsokontroll och fotosession så hittade jag en liten knöl på Vera. Den är fortfarande liten, men känns tumöraktig. Sitter även på juvertumörsområde. Så jag misstänker att Vera inte kommer att hänga kvar så länge mera. Därefter bor Gudrun och Svea på tumanhand i bokhyllan.
Så nu sitter jag här och bollar med några olika alternativ.
a) Efter Veras bortgång går det X antal veckor/månader och så dör Gudrun av hög ålder eller sjukdom. Därefter går Svea ensam en tid medan jag introducerar henne till flickorna i köket.
b) Efter Veras bortgång blir Svea dålig och Gudrun kommer att gå ensam den tid hon har kvar i livet.
c) Efter Veras och Sveas bortgång introducerar jag Gudrun till flickorna i köket och de får bilda en ny gemensam flock.
d) Efter Veras bortgång introducerar jag Gudrun och Svea till flickorna i köket och de får bilda en ny flock bestående av en gammeltant, en tant och tre flickor.
Mitt stora bekymmer är ju Gudrun. Den 12-14 oktober nös hon väldigt mycket, det pep om hennes andning och ögonen var rinniga. Men det har helt gått om nu, hon är nysfri med fina ögon och andning. Däremot har hon gått ner i vikt från 43 g till 40-41 g. Hon satt inte stilla i vågen så länge att jag skulle ha fått en vikt tydligare än den andra. Men magare är hon. Hon var i september en sväng nere i 40 g också, men sedan åt hon upp sig igen till 43 g. Under det år jag haft henne har hon haft en vikt på 43-45 g.
Nya mössen har jag haft i 17 dagar, de visar inga tecken på sjukdom. Absolut karantän har jag inte haft, eftersom jag bor i en etta och enda dörren som finns inne i lägenheten går till toaletten. Jag har alltid hanterat de gamla först och de nya sedan. Använder handdecifisering mellan hanteringarna, men byter inte kläder.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Lite svårt läge, tycker jag, i och med Gudruns ålder. Hon bör tappa muskelmassa, kraft, ork och "go", vilket kan göra henne extra sårbar i en ny flock.
Automatiskt hamnar hon ju "underst i rangskalan" och får kanske lite svårt att t.ex. att få den bästa maten (hon får liksom äta resterna) som just hon skulle behöva extra mycket, osv.
Jag har ingen aning hur du ska göra, vi får hoppas på bättre tankar och förslag. (fast jag tror att du själv i slutänden "känner" hur du ska göra).
#1 Jag har redan under flera månader handmatat henne med extra godbitar. Hon är även en evighetsmaskin som är i rörelse "hela tiden", eller mera sanningsenligt, väldigt mycket mera än de andra. Det verkar som hon sover massa korta snuttar medan de andra sover längre sammanhängande sömn. Så hon brukar ha tid på sig att äta i lugn och ro.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus