Tips till nybörjare :)
Hej!
Har varit jätte intresserad på att skaffa möss (jag antar att det är flockdjur som råttor?) och behöver lite tips och råd :) . Jag har inte haft möss innan, enbart råttor så detta är först gången :) . Har två hamsterburar här hemma en i galler och en duna. Vilken bur skulle vara bäst? Måtten kommer längst ner. Vill gärna ha förslag på olika mus sidor på nätet som man kan ha hjälp av :)
Undrar lite mer vad man ska tänka på när man köper möss? För och nackdelar med de olika könen. Vad finns det för färger och hårlag?
Tacksam för svar :)
Dunaburen är .. 54 cm lång, 37 cm bred, 26 cm hög.
Gallerburen är .. 58 cm lång, 31 cm bred, 22 cm hög.

Båda burarna funkar bra men dunan är nog bäst. Men det är ju som man själv tycker. Bland artiklarna finns det många mat och skötsel-artiklar. Honorna ska man ha 2 eller fler men hanarna kan man ha ensamma annars kan det bli bråk. Det finns otroligt många olika färger och teckningar på möss! En skillnad mellan könen (har jag hört då jag bara har haft honor) är att hanar brukar lukta mer och att dom ofta blir lite tamare än honorna då dom är ensamma. :)

Hej! Tack :) Blir nog ett par honor här då jag är lite känslig för starka lukter. Kom precis på att jag har ett terrarium som man kanske skulle kunna ha användning för? Det är ungefär 70 cm högt och 60 cm långt och 60 cm bred. Kanske kan bli en rolig grej? Eller det kanske inte är så bra? 

#2 joo det låter ju jättebra! Du kan ju inreda med pinnar, kartonger och andra kuliga saker som rep o.s.v. :)

#3 Åååh.. {klappa händerna när du är riktigt gla} .. *klapp klapp* .. Ska bli svinkul å inreda :)
-> Vad rekommenderar ni för bottenmaterial? Jag har ToaLätt till mina råttor men vill byta till något som inte luktar så mkt som toalätt gör.. :/

jag använder toaLätt… vet faktiskt inte så många andra bottenmaterial.. har hört att det finns nåt som heter aspflis fast jag vet inte om det är bra eller dåligt :P

Aspspån är bäst! Grossisten gibbon säljer det, så kolla om din butik använder dem, då kan de beställa om de inte redan har det.
Snyggt, kul att gräva i, går att bädda och boa med, dammfritt, tar bort lukt bra!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#2 jag vill också ha ett terrarium! :@
Enligt en test utförd av försöksdjursenheten för laboratorier är majskolvsflis det bästa bottenmaterialet med tanke på miljö, djurens hälsa och uppsugningsförmåga.
Asp är dock ett väldigt bra träslag, det suger upp bäst av alla träslag. Aspflis gjort för lab, ex som köpes av Scanbur, är autoklaverat och innehåller då inga smittoämnen. Därför rekommenderar jag det! Aspspån vet jag inte om det är autoklaverat.

Hej Grodan!
Tack för tipset! Finns det någonstans på nätet man kan beställa det?