Kullning
Hej!
Vad använder ni för metoder vid kullning? Jag vill inte låta Athena föda upp sina ungar så jag vill ta bort dem. Min pappa är i Enköping just nu, så om hon föder medan han är borta så måste jag göra det själv.
Mvh, Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Om man inte vet exakt hur man ska göra, tycker jag att man ska låta bli! Ett enkelt sätt är att använda kloroform och söva ungarna med. Tyvärr (?) är det svårt att få tag på men finns på apoteket.
Tomas
Jag vill inte att Athena, som själv bara är en unge, ska föda och ta hand om sina ungar. Speciellt som Athena själv är lite bitig av sig. Dessa ungar kommer sedan bara att bli ormmat, det finns nämligen ingen som kommer att vilja ha dem.
Jag får hoppas att min pappa kommer hem snart så att han kan lära mig. Jag vill ju inte riskera att göra fel! Usch så hemskt..
Om jag skulle använda kloroform, hur gör jag då?
Mvh,
Moa
OM du får tag på en flaska kloroform så dränker du en bumullsboll med kloroformen. Lägg ner bollen i en glasburk med lock och även lite hushållspapper så att ungarna inte hamnar i direkt kontakt med kloroformen. Vänta någon minut och lägg sedan ner ungarna på hushållspappret i burken och skruva igen locket. Ungarna somnar nästan direkt och avlider inom kort (i sömnen). Detta kan låta dramatiskt men är väldigt viktigt vid smådjursuppfödning då någon naturlig (t.ex. genom rovdjur) minskning av ungarna uteblir. Dessutom bör man kunna avliva sjuka och missbildade djur när man håller på med avel.
Jag ska se om det går att få tag på.
Mvh,
Moa
Jag ska skriva till dig privat, Eldbarn, och ge dig lite tips.