Pratar möss?
Tog över en mus från Tess. Hon är jättegullig o snäll men tjattrar jättemycket. Är det normalt/vanligt att möss gör det? Ingen annan mus jag har gör det. Speciellt pratglad är hon på förmiddagar och när man har henne uppe.
Nej, möss pratar inte. Din mus rosslar förmodligen. Rossel kallar vi ett ljud för som uppstår då slemhinnor, luftrör, lungor är infekterade och det samlas slem, snor, vätska etc. Vid andning vibrerar detta (slem etc) och ljudet uppstår.
Jag rekommenderar att du letar reda på en veterinär som vill ta emot dig och din mus och kan ge dig recept på vibramycin/terramycin samt baytril. Kör du bägge i en kur får du bort alla de elaka bakterier som orsakar detta.
Behandlar du inte din mus riskerar den att få lunginflammation och dö.
Ok, då ska jag genast försöka få tag på nån så hon snart kan bli frisk. Tack för hjälpen!
En fråga till, hon har bara gått med de andra mössen några dar, smittar det lätt? Alltså ska hon gå för sig själv nu för att hindra att de andra smittas?
Du kanske ska fråga veterinären om det. Jag ser ju inte hur pass sjuk hon är samt att jag faktiskt inte alls är van vid Rossel på möss.
De gånger jag haft snedskalle (som orsakas av samma bakterier som orsakar rossel) på mina djur har jag snabbt satt in antibiotika och på bara något dygn har de varit friska. Det har alltså aldrig hunnit bli någon direkt smitta för att jag varit så snabb.