Om förlossningar,,
Är det ngn här som har lyckats bevittna ngn musförlossning? Jag förstår ju att det kan vara svårt att se om hon har boat in sig & sånt, Men det kan ju finnas ngn som har haft turen att få se musungarna födas..
Jag älskar förlossningar, jag har inte missat en enda gång på ngn av mina katter, jag har även lyckats bevittna några marsvin som har fått bebisar,det är så himla underbart att få se dom nya små liven få komma till världen. Visst har det även blivit en & annan tråkighet som dödfödda ungar eller missbildade men dom friska, sunda & levande ungarna väger upp till 120%… Och alla förlosningar är ju inte helt smärtfria så ibland har jag fått hjälpa mamma katt eller mamma marsvin om exempelvis ungen har varit för stor eller att mamman bara har velat ha lite sällskap, katterna brukar ibland ha velat hålla tass.
Det vore kul att höra era erfarenheter, och om hur det kan gå till under en musförlossning. Om man missar förlossningen kan man då höra ungarna när dom är nyfödda eller är dom knäpptysta?
Som ni förstå så är det inte långt kvar nu för Una och jag har suttit och studerat henne en del, ibland är hon och boar och i nästa stund är hon ute och äter lite för att i nästa stund sitta inne i boet och tvätta sig.
Det känns väldigt spännande det här, men jag är också orolig för att ngt ska gå galet men jag hoppas att allt kommer at gå bra för Una hennes blivande små bebisar..

Kan du inte ta en liten bild på magen? Dom e så sööta när dom är dräktiga!

Jag ska se om Una vill bli fotad, hon vill mest vara ifred nu och jag vill inte gärna störa utifall att det är ngt på gång. =)

#2 Nej, det är klart! Men om hon går med på det! Hur många dagar sen var det hon smet till Heike?

Naaaw!! Jag dööör! Tack så hemskt mycket! Pussa Una från mej! (om hon tillåter det) :P

Å vilken sötnos! på nåt sätt ser man att det är en vattnadalare!
Älskar mina stora små vänner..

Oj oj oj sicken tjockis! 

Ja hon är bra tjock nu, ser mest ut som en liten fet padda, men hon är så söt med sin tjocka fina mage,
Man vill bara pussa på Unas mage, men jag tror inte att hon skulle uppskatta ngt sådant just nu:)
Jag tror jag har skrivit lite grann i min artikel Min mus får ungar…
Mushonor (i a f de i SVEMUS) har sällan något emot att man är lite närgången så vill du fotodokumentera förlossningen så kan du säkert göra detta utan att hon blir för så pass störd att det är fara för ungarnas liv.

Vi får hoppas att jag lyckas få vara med i så fall när hon får ungarna, det hade varit kul att ha det hela på bild..

Det skulle vara skitskoj om du kunde ta lite bra bilder! Kan säkert vara till nytta för Svemus också. Har inte sett några såna bilder tror jag.
Älskar mina stora små vänner..

Tyvärr bidde det inte några sådana bilder, jag var inne i rummet länge i går kväll & då låg Una mest och vilade & tittade ut genom öppningen på holken. Nu när jag var in dit idag så har hon flyttat sig längre in i holken & jag ser inte henne, jo hon kikar ut lite snabbt ibland, lite så där för att kolla läget. Och jag tror ungarna är födda nu för jag hörde lite småpip inne i holken. Men det är svårt att höra ngt där inne i rummet för fåglarna är verkligen duktiga på att hålla låda,,
Men det kommer lite bildeer senare på småbebisarna istället då, kanske inte just idag men ngn gång blir det..
Jag är så himla nyfiken på de små så jag tror jag spricker snart, men jag ska försöka hålla mig från att kika på dom, jag vill inte gärna störa Una i onödan. Vi har ju inte känt varandra så himla länge än, så jag ska mest sitta där inne och titta lite & prata med Una, fast det har jag ju gjort nu i tre veckor snart men det gäller ju att inte ha för bråttom…
Möss är inte blyga. Som jag skrev - du kan mycket väl störa henne lite. Jag pillar jämt på mina musbebbar. Visserligen har jag inte haft någon fotostudie av förlossning, men om jag gör ordning en bur där det är lätt att fotografera även under förlossningen så är det nog inga problem.

Vid sådana tillfällen så skulle man ha haft en webkamera inne i boet, det hade varit grejjer det…=)

Jag såg när Molly födde. Hon satt i ena hörnet av buren och när hon fick "värkar" (antar jag) la hon sig platt ner och sen upp igen, böjde sig på mitten och drog ut bebisen med tänderna. Sen la hon sig på den och åt upp navelsträngen. Sen kom Shjimm (andra musen i buren) farande, nosade under Molly's mage, tog bebisen i munnen och gick bort till andra sidan av buren där de boat. Så Shjimm lekte lite barnmorska där.
16 bebisar blev det tillslut, 3 veckor gamla nu, alla överlevde!

#17, Åhh vad spännande, och vad duktiga dom var som hjälptes åt vid förlossningen, ja har dom varandra så behöver dom ju knappast en hjälpande hand ifrån matte… 16 ungar är många det, hur tjock var mamma mus då på slutet?
Jag är en sån som gärna vill vara med nära när det är bebisar på gång, det har jag varit med mina katter & med några av marsvinen som jag hade, det är så himla roligt och spännande med sånt…..
Mina alla tretton bebisar lever än dom också. Ingen har dött eller blivit ihjälbiten eller uppäten=))
Jag försökte kolla könen på dom idag och nu tror jag att jag kan börja se skillnaden på dom…Jag tror att jag såg några flickor nu i alla fall, och några pojkar, åhh det är så himla spännande det här..
Här är en nytagen bild på bebisarna, dom är alltså två dygn gamla på bilden..
Här är det till att gå tiden förväg, ungarna är ju bara ett dygn gamla idag eftersom att det var igår natt som dom föddes.=)
fiina små "prins/prnsess korvar .. *ler*