Hur är möss som husdjur?
Hej hej =)
Just nu har jag två st guldhamstrar (hade två stycken innan det också) men det börjar kännas lite trist med hamstrar… Har kollat lite på råttor och gerbiler, och tänkte passa på att fråga lite om möss också ;) Råttor tycker jag passar mig väldigt bra, men jag tycker att de är för stora, sen tror jag att mamma skulle gå med på att skaffa möss vilket jag inte är helt säker på att hon skulle göra med råttor…
Och så nu till frågorna ;)
1. hur pass bra förstår sig möss på höjder? Tycker att det är jättejobbigt att inte kunna gå runt med hamstrarna på axeln och ta med dem lite hit och dit.. Kan man ta med dem ut på promenader på somrarna när man ändå passar på att gå med hunden? eller ploppar de iväg?
2. Hur hög bur ska man ha? Råttor vill ju tex klättra och gerbiler vill gräva… har just nu en gallerbur (till ena hamstern) på 100(längd)x50(djup)x46(höjd) med två övervåningar skulle det funka bra till möss?
3. Hur spralliga är möss? kan de sitta och gosa framför TVn typ?
4. är honorna mycket spralligare än hanarna? Och går det att köpa fler möss sedan om man vill och ha dem i samma bur?
Ska alltså INTE köpa möss just nu, utan om kanske 1-2 år.. Har fullt upp med hamstrarna nu ju ;)

Svar
1. Möss förstår sej på höjder jättebra, mina har aldrig hoppat ner från något… Jo föresten, i buren så kan det hoppa ner från låga höjder men aldrig hoppar de ner från axlen eller bordet som jag har dem på några gånger om dagen :)
2 humm kommer inte ihåg måtten just nu… Men tror att den minsta sidan inte får vara mindre än 30 - 40 cm…. rätta mej om jag har fel :) jag kommer som sagt inte riktigt ihåg just nu
3. Det beror på hur du menar med att mysa… Det tog ett litet tag för mej att få mina mös att sitta stilla i handen men nu har Bella lärt sig :) Bea kunde åxå sitta stilla men hon lever tyvärr inte längre :'(
4. Jag har bara haft honor så jag vet inte skillnaderna.. Men man måste ha minst två honor tillsammans men det går inte att ha fler än 1 hane.
2. Kortaste sidan på buren får inte vara under 0,2 m.
3. "Uppfödarmössen" brukar ha ett väldigt bra temperament och inte ha något emot att mysa en stund i handen t.ex.
4. Jag har bara haft en hane i taget, men har hört att hanarna blir en aning tamare än honor då honorna kanske i första taget tyr sig till burkamraten. Men om det är någon direkt temperamentsskillnad mellan könen vet jag inte.
Har du honor kan du oftast utan problem introducera en ny hona till dessa förutsatt att du haft den nya i karantän först och att de får träffas och bekanta sig på en neutral plats några gånger innan de placeras tillsammans i buren.
/Anneli