Mus sjuk efter ett halvår!
Jag fick ett brev:
Jag undrar varför möss drabbas av sjukdomar så lätt? Min första mus Noa var tvungen att bli avlivad för hjärt och lungproblem, och hon levde ca 7 månader. Jag vet att möss inte lever så länge. Men 7 månader känns lite väl lite. Min nuvarnande mus just nu Nisse är ca 6 månader och jag är rädd att han också snart ska dö! Vad ska man göra för att åtgärda dessa problem???

Mitt svar:
Min åsikt är tvärtom, möss är mycket friska små djur. Vad som däremot är viktigt är skötsel. Mat är a och o för att få ha friska djur.
De flesta rossel/lungsjukdomar och tumörsjukdomar orsakas av virus och bakterier, så vill man undvika sådant får man
- avla på långlivade och hälsosamma djur från början
- hålla alla nya djur i karantän
- medicinera och sätta sjuka djur avskilt
- vara noga med att inte sprida smittor (tvätta händer, avmaska/avlusa/avskabba regelbundet)
- inte köpa mat, strö eller tillbehör som är infekterat

Jag har lärt mig att att "alla" djur med hög ämnesomsättning har kortare livstid. Mus, småfåglar….mera?
Det beror på bla. att fler syreradikaler hinner bildas. Syreradikalerna i sin tur skapar mutationer i vissa delar av våra celler, i de s.k. mitokondrierna = våra kraftverk. Mutationer i kraftverken säger sig självt att det inte är bra. De kan bli som rena rama Tjernobyl i cellen, den växer utom kontroll, dvs cancer…..Tråkigt….
MEN, man kan ju drömma lite! TÄNK om en mus kunde bli…..säg…10 år. Tänk vilken finurlig och smart krabat… Då skulle jag starta muscirkus. Eller uppfinna muspost kanske, eller lära musen att steppa sitt namn på tangentbordet, eller dressera några av dem till attackmöss och ge mig in i den undre världen….heee, heee….Eller, JAA, de skulle få bli Knarkmöss och jobba på Arlanda i tullen.
Kastrullans Reg. Narkotikamusuppfödning 
Tack för svar jag ska höra i djuraffären om bättre mat… för det kan vara så att han "väljer ut" de godaste bitarna i maten… jag får kanske byta foder så att han får i sig alla vitaminer och näringar som han behöver..!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Kastrullis: Jag har tyvärr glömt vilken källa jag använde till mitt påstående att möss och råttor har flera virus och bakterier som orsakar tumörer. Dock är det vetenskaplig litteratur som du borde ha tillgång till, då forskare och veterinärer hävdar det samma.
Noa_Nisse: "näringar"… *fniss* Jag rekommenderar vanliga ICA eller billig turkaffär där du kan köpa säd, gryner, fröer och blanda maten själv. Läs artikeln Mata musen rätt