Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 401 ggr
fijja
0

Hur går det till?

Jag har aldrig varit på en mus utställning, så jag har ingen aning om hur det går till! Antar att man ska vara med i Svemus och att info om och hur man anmäler sig finns där. Men sen då?

Badar man musen innan?

Har man den sittande i en petbox (eller liknande) och domaren lyfter i den och så, antar att man inte har dom lösa på en 'platta' som marsvin tex Räcka ut tungan

Hur mycket folk brukar det komma?

Muszimba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Helst ska man vara medlem i Svemus. Ett stort plus är att musen/mössen är registrerade i Klubben oxå, då är det lättare att få reda på när det är utställningar på gång, all info finns på hemsidan.

Man badar INTE musen, det fixar den själv. Lite skillnad mot råttor som man badar innan. Under tiden som du åker hemifrån tills du e é hemma igen är det lättast att ha musen/mössen i petbox. Har du både honor & hanar ska du ha dem i skillda petboxar(ingen risk för parning). Musen/mössen ska sitta i buren hela utställningsdagen, men man kan ha större bur under dagen om man har mångamöss för att innan ditt djur ska fram sätta den i den mindre petboxen med djurets startnummer på locket/bursidan. Under utställningens gång så ropar domaren upp vilket nummer han/hon vill ha fram, du får nummerlapp i god tid innan starten, se bara till att vara på plats minst 30 minuter innan start vid utställning där du ska anmäla ditt/dina djur minst 1 vecka innan och vid Driveinutställning MÅSTE du vara på plats innan anmälningstiden gått ut den dagen. Det är lite olika anmälda möss, men det brukar vara minst 15-20 möss per klass.

Hoppas att du har fått ett bra svar, annars är det bara att maila mig på anna@braindump.se eller gå in på min zoonensida som är som här: Muszimba. Bilden som medföljer är på min svarta satin korthår som blev BIS 4 på nationaldagen

Mvh Anna.

Vildkatt
0

Är det bara möss med stamtavla som kan ställas ut eller finns även petclass? *nyfiken*

Muszimba
0

I petclass behöver mössen inte vara reggade i svemus, men dock i standard. Här nedan följer de deltagsvilkor för Svemus som jag har kopierat åt dig.

Villkor för deltagande
Samtliga möss som ställs i Standardklass och Teckningsklass måste vara registrerade i SVEMUS (Svenska Musklubben) eller SNL (Suomen Näyttely- ja Lemmikkihiiret). Möss som ställs i Pet Class behöver inte vara registrerade.

För att erhålla titel för en mus i Standardklass eller Pet Class, måste musen vara registrerad (enl ovan) och ägaren medlem i SVEMUS.

Det finns inget villkor om medlemskap i SVEMUS för deltagande i av SVEMUS arrangerade musutställningar, däremot finns regel om medlemskap i SVEMUS för mottagande av diplom, titlar och vandringspokal på Minnesutställningen.

fijja
0

Ok.. Jag har ju en musa som är reggad. Dom andra är ju tyvärr inte det.. Men om ja skulle bli sugen på att åka med en så vill ja ju ta med alla… Kan man regga dom så här i efterhand??

Tack för alla bra svar!

Grodan
0

Man kan även ställa ut i andra klubbar än SVEMUS - Svenska Musklubben.

SSV - Sydsveriges Smådjursvänner, om man bor i södra delen av landet.

SDK - Svenska Smådjursklubben, håller till i norra delen av landet, men jag är inte säker på att de anordnar utställningar längre.

SGF - Svenska Gerbilföreningen, brukar anordna "smådjursutställningar" där alla smådjur får delta.

Tror inte att någon av föreningarna har krav på varken medlemsskap eller registrering.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vildkatt
0

Muszimba: Wow, du har verkligen koll på det här med utställningar Glad 

Jag hoppas köpa en reggad fawn kh engelsktypad… kanske man kommer ställa henne då?!

Grodan
0

Jag håller med, det var ett bra svar muszimba! Skrattande

fijja
0

Hur bedömer dom i petclass då? Hur välskött den är å så?

Grodan
0

Pet Class är ju sällskapsklassen. Där bedöms hur musen mår, vad den har för temperament och vad den gör. Alltså inriktning på hälsa, kondition, temperament och uppförande.

Hur musen ser ut avser bara betydelse i skador, sår och ohälsa som påverkar det yttre.

Jag vet inte hur de gör i andra klubbar men i SVEMUS bedöms Pet Class i tre steg.

De tre momenten är

• Allmänt - skador/defekter
  • Kondition - skötsel, utfodring, ohyra, sår mm
  • Mentalitet - grundtemperament och beteende på utställningen.

I varje steg ges betyg, som sedan summeras i ett slutbetyg. A= mycket bra, AB= bra, B= godkänd och C= underkänd.

Vad slutbetyget skall bli kan domaren inte bestämma själv, utan Svemus har ordentliga regler för detta (se Svemus utställningsinformation).

Jag är både Standard och Pet Class domare, men dömer allra helst Pet Class. Där är jag 200 % säker. Som Standarddomare tycker jag inte att jag klarar BIS-finalen något vidare. Det är svårt att ställa olika varianter bredvid varandra och bestämma vilken av dem som efterlever den skrivna standarden bäst. Däremot så anser jag att min styrka ligger i detaljbedömningen att sätta poäng på varje del av musen: färg, teckning, hårlag, kondition, storlek, nos, öron, ögon, svans osv.

fijja
0

Måste ja ha en petbox i var till mössen? Eller kan ja ha båda i samma… Eller… hua. Ja vet ingenting.

Muszimba
0

De kan ha samma petbox. Det är lättast för både dig och dem.

fijja
0

Men sen när dommaren ropar fram, lyfter domaren upp den muslingen som hon ska titta på eller ger man henne den.. Om man har båda i samma tänkte ja?

Vattnadal
0

I Pet class brukar man lämna fram musen från handen till domarens hand. I standard vill de flesta domare ha dem i petboxar, så att de tex kan ha alla svarta korthår framme på bordet samtidigt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fijja
0

Ok… tack för alla svar ni Skrattande Hua… ja blir nästan nervös!! Men då kan ja ha dem i samma då. Skruttarna. Så dom inte känner sej ensamma.

fijja
0

Nu måste ja få va jobbig… Har en petbox som är typ 35 x 25 eller nåt.. Inte minsta modellen.. men större finns ju säkerligen… Kommer ha 3 möss med mej. Är det för litet? Ska ju dock sitta där hela dagen… Hur har ni? Små burar eller jättepetboxar? Hua.

Muszimba
0

Den är JÄTTELAGOM i storlek. Du har ju inte någon hane som du ska ta med dig eller hur. Då det är endast tjejer i buren, så är det lagom.

Jag kommer att använda en lite mindre modell än dig till 2 tjejer.

Ett tips är att ha med dig flaska för vatten som du kan sätta fast i taket och mat som tex gurka/andra grönsaker och torrfoder. Det kommer de att behöva.

fijja
0

M… får klura på hur ja ska sätta fast flaskan.. men med lite ståltråd kanske d går.. Och jo självklart så ska dom få mat med sej :D Tack för alla tips!!!

Muszimba
0

Ståltråd är ett bra redskap för att få fast flaskan, använder jag med. Flaskan kommer att vara "liggande" för utrymmet på höjden är lite för lågt i min bur för att hänga rakt ner.

fijja
0

Ah vad bra! Fast ja funderar på om den minsta 'mus flaskan' får plats på höjden.. Ska mäta lite. Såfall ska ja köpa en sån i morrn.

Vattnadal
0

Jag brukar ge mössen gurka som transportburs-vätska, det räcker bra under en dag, det är ju mer vatten i gurka än i havet!Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fijja
0

Men så skoj d ska bli Skrattande Vilken tur att du 'övertalade' mej Vattnadal…!

Lisaisa
0

Bra att du frågar massa fijja, jag har också lärt mig massa nuGlad

Grodan
0

Ni kanske ska knåpa ihop en artikel om hur det är att ställa ut för första gången? För en van utställare är det mycket som är självklart…

fijja
0

Jo det kan ja försöka me.. efter söndag Glad Hua.. tänk o mina möss e bråkiga.. haha

Grodan
0

Det jag tycker är viktigt är att tänka på smittorisker. Tvätta händerna ofta. Inte gå runt och ta i varandras möss utan att ha tvättat händerna. Vill man inte springa iväg och tvätta händerna i tvål och vatten hela tiden (vilket jag dock föredrar och gör OFTA) så kan man ha med sig tvättlappar, alkogel etc. Var inte rädda för att vara rädda om era möss!

fijja
0

Hmm… bra att du sa det.. Ska ja tänka på Glad