Sjukt snygga bilder
Skulle inte sitta helt fel att kunna fota såhär bra! ^^
http://emielcia.deviantart.com/gallery/
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Oh så det är sånt man ska ha! Jag trodde det var tjafs mednån slags bakgrund som gjorde att bakgrunderna blev sådär vita. Eller ja det borde väl vara det också men iaf x)
Lyxigt värre iaf, själv har man bara en sketen kompakt och är alldeles för begränsad… ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Hon har nog en "slags bakgrund" som är vit, ja. ;) Har man riktigt bra ljusförhållanden också, så behöver inte slutartiden vara så lång, och då kan även ett rörligt objekt som en mus "fångas" i rörelsen utan att bli ett suddigt streck… Heh.. Även en kamera utan massa tekniska finesser kan fortfarande ta effektfulla kort med andra ord.
Sedan skadar det ju inte att ha tillgång till mer finesser om man nu faktiskt tycker sig ha användning för dem också. ;D Finns en funktion på min kamera som typ kallas "barn & djur", vilket ska ha förinställningar för motiv som inte är stilla. Men jag har aldrig använt funktionen. =P
//Lina
Asch, förinställda är ju enbart tråkigt :P Har en drös såna jag med, inte barn och djur dock. Den enda jag använder är en strandgrej, använder den bara om det är starka färger jag vill få med iom att min kamera annars är väldigt dålig på sånt. Knallrosa soluppgångar tex blir bara lite ljusrosa annars… O.o Kör mest på manuella annars, om jag inte bara ska knäppa nån snabb skitbild typ. Fler funktioner vore guld värt, precis som möjligheten att använda olika objektiv, filter och allt vad det är <333

Nej, man ska aldrig säga "tänk om jag kunde.." Det har jag aldrig sagt i hela mitt liv tror jag!
Jag har också en systemkamera för att kunna jobba så fritt som möjligt. Men man kan ta jättebra bilder med en kompaktdigital med. Vet inte hur mkt du kan men lägger ut lite info till allmän beskådan! :)
Man måste ge det tid att läsa igenom lite om hur kameran fungerar, arrangera fototillfället och är beredd på att ta MÅNGA bilder. Då blir alltid någon bra! :) Jag har faktiskt tagit många riktigt bra bilder med min kompaktdigital, en canon A75, gammal kamera. (har dock inga exempel nu då jag sitter vid en annan dator)
Tänkt på ljuset. Ju mer ljus du har dess snabbare bilder klarar kameran av att ta. Läs om liten och stor bländare och slutartider. Även ISO. Läs om närgränser och zoom, tele och vidvinkel och hur ljusstyrkan kan påverkas av zoomning. Så läs, läs, läs. Och fota! Du lär dig genom att jobba! Kolla vilka möjligheter din kamera har till manuella inställningar och förinställningar. Prova alla!
Om du ska köpa en digitalkamera för att fota möss så titta på dessa saker:
Ljusstyrka optik: Gärna 2,8. Siffran ska vara så liten som möjligt! Ibland kan det stå 2,8-4,5 t.ex. Det betyder att det är ljusstyrka 4,5 vid total inzoomning. Det blir alltså inte lika ljusstarkt då.
Slutartider: T.ex 15-1/2000s. Titta på den feta siffran. Den ska vara så "hög" som möjligt!Manuella inställnigar!
Bländare: Är oftast samma som Ljusstyrka optik. Kort bländare(2,8 t.ex) Ger ett skarpt objekt och suddig bakgrund som på reverses bild. Snyggt när man fotar nära! Dessutom klarar 2,8 sämre ljusförhållanden.
Närgräns: Det är så nära du fysiskt kan hålla kameran från objektet utan att det blir suddigt. Alltså behöver du minst 5 cm närgräns men gärna ännu närmre! Det brukar heta macro. En kamera(objektiv) som har en närgräns på 20 cm kan aldrig gå närmare objektet än 20 cm.
Om du hittar en kamera du gillar så släng ut en tråd på foto.ifokus och kolla vad andra har tyckt om den. Saker som fördröjning osv står inte alltid när man köper kameran(alltså tid från att du trycker på knappen till att fotot verkligen tas).
Lägg ut bilder och be om kritik och få tips på hur du ska fortsätta och tänka med belysnig osv. Kom ihåg att du är källan till en bra bild!
Exempel på en kamera som kan vara intressant: http://www.cyberphoto.se/ Samsung NV7 OPS
Cyberphoto är en bra sida med mycket och ärlig info om sina kameror.
Älskar mina stora små vänner..
#5: När problemet mest ligger på att ordentliga grejer är för dyrt så kan man få säga "tänk om jag kunde" tycker jag ;) :P
Åh, där är den där med paketet! Blev så kär i den för något år sedan!
När jag kollar närmare… så ser jag att det är Emilia Stasiak… Hon är musuppfödare och har uppfödningen MouseBrothers
Jag har inte världens bästa kamera, men vid bra ljusförhållanden brukar jag bli nöjd med mina foton på möss i a f. Brindleblom
Och jag måste säga att här på mus-ifokus finns det många fina foton! Kolla i fototrådar ex tävlingstrådar… wow, sjukt mycket fint. FAST kanske att jag tittar på foton på ett annat sätt. För jag är inte så himla faschinerad av att det ska vara bra ljus och klart och tydligt etc etc utan eg bara att man fångat något speciellt och att musen är charmig, vacker osv.

Du är nog extra intresserad av objektet! :) och det konstnärliga i bilden. Och det är såå viktigt. Men svårt att "lära" sig! Det kan bara komma inifrån.
#6 Just det, kolla den där bilden som Grodan tagit! Underbar! Vad är det du känner att du saknar med din kamera? Elelr vad är det för typ av bilder du vill ta? kan du inte lösa det på något sätt? Med en sämre kamera krävs det större ansträngning men vi kanske kan hjälpa dig med råd? :)
#7: Oh, där fanns ju en nästan-Snyggo ^^ <33333 Finns mycket snygga bilder ja, kan inte annat än hålla med :)
#8: Tja, exempelvis går det inte att zooma så mycket så att fota nån skata en bit bort tex är rätt kört. Har bara 3x optisk zoom, digitala har jag stängt av iom att det ändå bara är allmänt dåligt… Skulle behöva systemkamera med ett ordentligt teleobjektiv för att bli nöjd men det får vänta tills jag sparat pengar i ett par år :P Gillar macrobilder och sånt annars och det funkar ju iaf även om närgränsen kunde vara bättre :)

precis. och vill man både kunna fota med tele och macro så är det nog systemkamera som gäller!
Precis det jag menar :)
Har fått upp ögonen för en Nikon D80, bara att hålla tummarna för att det finns nån bra begagnad att köpa lite längre fram - det är rätt smärtsamt för plånboken annars, liksom… :P
Annars kanske man borde satsa på en semi först egentligen - så slipper man sitta med lilla kompakta i en hel evighet medan man sparar och kan ha den sålänge. Finns ju ruggigt billiga som begagnade nu, av en modell jag redan testat och vet att jag gillar ^^,

Vill du ha ett tips från mig? :)
Jag köpte en Nikon D70s som jag är grymt nöjd med. Men den var dyr. Och D80 är ännu dyrare.
Min D70 har tokbra slutartider och bländaromfång men det är såna siffror som jag aldrig ens kommer att komma upp till för den prisklass jag kan köpa objektiv. Alltså, jag kan inte ens använda kamerans alla funktioner eftersom det kräver DYRA objektiv. Och det som bromsar mig just nu när jag fotar är behovet av objektiv och ljusstyrka. Absolut inte kameran.
Hade jag valt idag så hade jag satsat på en billigare, typ Canon 400D. Den är grym! Kanske bättre än Nikon egentligen om man inte har värstingobjektiven. Den väger dessutom mkt mindre. Men Nikon är ju överlägsen om man ska ha de här tremeterslånga teleobjektiven eftersom man då behöver tyngd. Men knappast att min budget räcker till ett sånt! Och den är väldigt tung när den hänger om min nacke. Plus att jag hade haft råd att köpa objektiv.
Så.. om du ska köpa systemkamera så satsa på OBJEKTIV, bra ljusstyrka mm. Huset är mindre viktigt. Eller.. Det är viktigt att kameran ligger bra i handen. Gå ut och känn på kameror innan du köper. Men det är objektiven som egentligen är kameran.
Släng ut en fråga på foto.ifokus. Du kommer få samma och mer utförliga svar där! :)
Jodå, det vet jag ^^ Sen om man har råd med objektiv till en sån får jag se då, hur ekonomin ser ut när jag väl kan köpa kameran.
Just tyngden ser jag bara som en fördel. Gillar att ha lite att ta i och att det har lite tyngd. Märks tydligt om jag lånar syrrornas kameror, de har sånadär små fjuttar, egentligen är de bättre än min och jag kan funktionerna och allt där men det blir alldeles för skakigt. Även min blir smått skakig, men inte alls lika mycket. Sålänge det går att lyfta så är det ju tyngre desto bättre för min del x)

Okej!
Svårt att veta hur mkt koll folk har, vill bara hjälpa till! :)
Ja det är ju också sant! Det är lättare att slippa oskärpa med en kamera med lite tyngd. Men jag tycker nog att D70:n är lite i överkant för min del. Har alltid ont i nacken om jag haft den om halsen en hel dag! :P Men jag är en vekling jag med!
Det blir säkert skitbra! Längtar efter att få se lite bilder!
Det är bra, tycker jag iaf :P Hellre att matnyttig info sägs "i onödan" än att det inte sägs alls, liksom ^^
Ja precis. Fast ja, får se hur det blir. Man vet aldrig, när jag väl har råd kan det ju ha kommit något nytt som passar mig bättre också. Eller så kanske en D70 inte passar alls. Innan dess blir det nog en Fujifilm finepix s5000 eller möjligtvis någon nyare modell av den iaf - har testat en sån förut och den var bra iaf, passar mig och bra bilder blev det också. Så behöver man inte pinas med en liten kompakt fullt så lika länge, liksom 
Och så kanske jag ska tacka också förresten - tack! x)