normalt? (bitande hona)
okej, jag drar hela historien. fick 2 möss av en kompis, trodde att det var 2 flickmöss men det visade sig att den ena (Tethis) var pojke. båda har varit väldigt snälla, har haft dom i en månad och varit beredd på att Embla förmodligen skulle bli gravid (planerar att kastrera tethis så fort som möjligt..) men nu har hon börjat uppföra sig väldigt skumt. hon har börjat bitas. jag brukar alltid sticka ner handen och ha den stilla så dom kan komma fram och nosa och hälsa och ibland klättrar dom upp i handen. igår när jag skulle göra det sprang embla fram och bet mig direkt. upprepade gånger. hon bet också i en toalettrullesgrej jag höll fram men det konstiga är att hon inte bet min mamma.
hon var snäll mot Tethis och låg och gosade med honom som vanligt men ibland blev hon tjurig och nafsade honom lite lekfullt i svansen och det har hon gjort innan men som sagt, bara lekfullt. inte bråkat med honom eller så. hon har dock aldrig bitit mig eller varit arg på mig och jag vet inte vad som har hänt.
kan det vara att hon är på väg att få bebisar och vill markera sitt revir typ "här bor jag håll dig borta"? jag vill inte att hon ska fortsätta vara så, vill kunna ta upp henne och mysa och leka lite ju.
öh? vänta nu… pratar du om MÖSS??? är embla en tammus??? 
eller pratar vi annan art? natalmöss? har du foto på dina möss? (för att försäkra mig att vi pratar tammus)

Embla är en vanlig tammus skulle jag tro, min kompis som jag fick dem av föder också upp natalmöss har jag för mig, dom är väl lite större och luktar inte lika mycket? har inget foto för min kamera är sönder just nu..
det jag skulle kunna tänka mig är att det är är att det har varit inavel i Emblas familj, men jag vet inte om det skulle påverka henne på det sättet..
ska sticka ner handen och och se vad som händer nu *vill inte bli biten*…
suck! hon var på väg att bitas men jag drog bort handen innan. jag förstår verkligen inte vad det är med henne.
ja, om det är en hona och hane du har så är hon ev dräktig och kanske är bitsk därför - hon försvarar sitt hem och sina ungar. Helt klart blir hon stressad av att du sticker ner handen i buren.
Du frågar om detta är normalt. Mitt svar är nej. Nej det är inte normalt. Tammöss har i regel rätt hög stresströskel och ska klara av flytt, transport etc ganska väl - dvs utan att bitas. Gör de inte det så har de inte vad som krävs för att leva i fångenskap och definitivt inte gå i avel.
Vad ska du göra? Tja, vill du verkligen ha ett djur som bits, som du är rädd för? I min värld finns det inte plats för sådana djur, hur söta de än är, tyvärr.

jag får väl prata med killen jag fick dom av.. jag kan verkligen inte komma på vad det är för fel, för hon bet ju inte min mamma.. hm.
jag vill inte avliva henne, eller ge bort henne som ormmat. tror du sånt här beteende kan växa bort eller att det slutar när hon får ungarna?

kan lägga till att det inte är speciellt hårt hon biter, det gör inte ont eller så. känns som hon gör det för att markera att typ "nejdu grabben, det här funkar inte.."
bakrunden på båda mössen är att dom har bott trångt med många andra möss i akvarium men nu har dom en gammal hamsterbur som verkar vara ganska stor till 2 möss.
aha, oki… såg framför mig hur blodet sprutade… suck
mmm… dåså, då har du nog tolkat situationen korrekt. musen vill vara ifred.
Bara DU kan avgöra vad du ska göra med din mus/dina möss. Men om du frågar mig så svarar jag vad jag tycker. Jag tycker inte att det är ok att avla på möss som uppvisar något som helst konstigt beteende, hur du än väljer att bortförklara det - musen nafsar för att markera att den vill vara ifred - för det du gör är att du blundar för problemet. Kan du leva med några möss som är lite knepiga så är det ditt val. Du tycker om dem som de är och det är helt ok för dig. Jag väljer andra möss att leva med. Och att avla på. Men det finns inga som helst ursäkter för att avla på djur med dåligt temperament.

jag har INTE tänkt avla på henne, det är självklart att jag inte avlar fram fler aggressiva möss. jag var inte medveten om att Tethis var en hane förrän det var försent. jag har ringt till veterinären idag och Tethis ska kastreras och fortsätter Embla bitas efter hon har fått barn (som jag ska ge till en reptilaffär..
) så blir det förmodligen så att jag avlivar henne och skaffar en ny hanmus. (kan två hanar bo ihop?)

goda nyheter! embla har inte bitit de senaste gångerna jag stuckit ner handen i buren. tvättade händerna före och förmodligen har mina händer luktat något väldigt skumt. hoppas verkligen det bara var nått hon fått för sig och att det gått över.

och dåliga nyheter.. bitandet började igen.
Som Grodan tidigare skrev tror även jag att det kan ligga något i att hon är dräktig och sitt hem och sina ungar.
Försök att inte "haffa" henne, utan ha tålamod och locka fram henne istället. Sitt med handen i buren länge och ofta, utan att plocka upp henne, så att hon inte förknippar handen med att bli "fångad". Ha gärna något supermumsigt i handen också. Tålamod är djurägarens bästa vän

jo, jag har försökt med det och hon har ju varit "tam" innan och klättrat upp i handen själv. det här hände över en natt liksom. jag kan dessutom inte hålla kvar handen för jag rycker till varenda gång hon liksom biter mig. innan idag matade jag henne med hennes favoritmat ur handen och det åt hon men sen var det direkt på och bita igen..

Min flickvän har en mushona som var jätte kelig i början när vi köpt henne men sedan tokvände och helst ville vara ifred och gömma sig. det hände att hon nafsade till men vi hade tålamod med henne och sen kom det några musungar. efter det att dom var födda och efter det att dom dog(
) så blev mushonan som vanligt igen. nu är hon jättesnäll och trevlig att umgås med och bits aldrig. kommer gärna upp i handen och är kelgo. så mitt råd av egen erfarenhet är att bara ha tålamod och se vad som händer. hoppas allt löser sig!

jag kan nu gladeligen berätta att Embla har slutat bitas och att hon förmodligen bara gjorde det för att hon fått bebisar i magen. innan hon föder ska hon få bo hos kompisen som gett mig henne och föda där. jag har en bild till er också :)
hon har världens största öron, är gråsvart på ryggen och vit med gula kanter på magen. har ingen aning om vad färgerna kallas :)