Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 997 ggr
Anett Lindbom
0

Om dräktighet?

Min ena mushona rymde ju första natten hos mig, hon tog sig i till Heike. Det har nu gått 9-10 dygn sedan dess och jag tycker att VD Önskegudinna(Una) börjar se en aning lite rundare om magen, nere vid buken.

Men nu vet inte jag om det är mat som hon har blivit rund av eller om Una och Heike verkligen hann göra barn. Jag kan ju lika gärna inbilla mig att hon ser rundare ut.

När brukar det börja synas på en hona att hon är med ungar, eller är det för tidigt ännu. Jag hade ju inte planerat några ungar men är hon det så vill jag ju göra det bästa av situationen så att det inte blir ngt galet för Una.. Una är ju ändå bara 4 månader gammal ännu.

Hälsningar från Anneth

Terato
0

Här har du en artikel iaf: Min mus får ungar 
Där står vad du ska tänka på när det gäller mat och lita annan info. Börja mata henne med mammamat redan nu för säkerhets skull!

Sen kommer du säkert att få massvis med svar!

Jag har tagit hand om två kullar. Den ena från en bekant när ungarna var 2 veckor och den andra var en oplanerad här hemma men då var honan redan ganska stor från början så jag tänkte inte på det.

Fundera på det här med att kulla hanar också. Det är svårt att hitta nya hem och är man inte beredd att ta hand om dem alla själv så bör man fundera på det. Du kanske kan rådgöra med Vattnadal.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Är Una 4 månader är det inga som helst problem för henne att få ungar, så det ska du inte bekymra dig om.

En mushona löper ca var 4 - 5 dag. Om Una självmant gav sig iväg för att söka upp en stilig herre, är det inte alls omöjligt att hon löpte och alltså ska få ungar. Gläd dig om så blir! Skrattande (du kan ju ändå inte göra något åt det Flört)

Att kulla hanungarna är tyvärr en bra idé… Om du vill slippa svårlösta bekymmer och problem senare.

Lägg till lite äggskal till kosten, och se tiden an. Den mest påfrestande tiden för honor med ungar, är inte själva dräktigheten utan tiden när hon diar dem.

Självklart ska dräktiga honor ha en bra grundkost, men det tror jag att du redan har till dina möss.

19 dagar (ca, men mina håller tiden nästan på klockslaget) är en mushona dräktig, så du har tid på dig att förbereda dig. Jag tycker att jag kan se en begynnande mage hos vissa honor, redan efter ca 10 dagar, de gånger de fått många ungar…

Vi får se vad som händer Skrattande Spännande, eller hur?

Terato
0

Och ungar efter Heike är ju inte helt fel, så underbar som han var! <3

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
0

Tackar för svaren. Jag har läst "min mus får ungar" några gånger, men det är alltid bra att få höra hur ni andra gör och om era erfarenheter.

Riktig & omväxlande mat får dom redan. Kan man inte lägga in ett sepiaskal i buren, eller är det för hårt & bökigt för mössen. Ägg kokar jag till fåglarna ibland så det är inga problem..

Att ta bort en del småpojkar kan ju vara en bra ide, men blir det små Heikepojkar så blir det svårt för han är ju så himla snäll och gosig..Får se hur många ungar det blir först om det nu blir några ungar,, men samtidigt hade det ju varit himla kul & spännande med små musbebisar..

Vattnadal
0

Det låter som att du gör allt rätt redan! Mycket mat, extra bomaterial och så hålla en tumme, så borde det gå bra!

Jag sattae ihop Heike med en dam prexis innan han åkte till dig. Om det hann bli en parning av har hon en vecka kvar, eller lite mer. Än syns inget, men jag håller en tumme!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Pehpsii
0

Jag har en hona som också blev "tjyvbetäckt" efter att vår hanne Pin rymde in till tjejerna, hon var också 4 månader när det hände. Hon födde 10 musbebisar som alla har överlevt och hon mår bra ännu.

Jag tyckte dock aldrig att hon blev så jättetjock, men stackars blev gravid mitt i försommarhettan så hon var väldigt slö och svettiga avv att konka runt all extravikt.  

Jag tog inte bort mina pojkar, men så sitter jag också med huset fullt av burar, så det är upp till vad man känner att man har plats och tid till. För har man inte tid att umgås och kela med ALLA och fixa i ALLA burar så blir det snabbt väldigt jobbigt och risken finns att man kan tappa "gnistan". Så jag skulle rekommndera som de andra sagt att ta bort alla eller en del av pojkarna,

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Terato
0

Kloka ord, Pephsi.

teratos.r8or.se

Vattnadal
0

Måste ju passa på att erkänna min miss jag med! När jag skulle strassa fram bebben som Pimu skulle ha med hem, och vi skulle stressa till tåget, så gick det knasigt. När jag kikade in i skrubben senare, så hade jag inte stängt den buren. Alla bebbar var kvar, liksom mamma och mormor. Dock var den röda Häxanshonan borta. Hittade henne några dagar senare, i en hanes bur. Blir det bebbar, så blir de nog vackra, men kruxet är ju att Häxans har en redig svansknyck. Ser i och för sig ut som en klämskada, men jag har inte klämt henne så att jag märkt det, inget hjul fanns i buren heller. Kanske kan syskonbarn eller småkusiner gjort det, men de brukar aldrig ta fram möss utan lov…

Kan alltså bli röda, silver agouti och underbart blekta creme framöver, om hon inte höll på sig.

Fast rymmer man till en karl, så är det väl knappast frö att få mat och husrum…

MVH Elin

Anett Lindbom
0

#8, Det är rätt så spännande hemma hos dig också nu då, dom verkar vara ganska så försigkomna av sig musdamerna.

Jag har ställt in ett större bo(undultholk) hos musflickorna så får vi se vad som händer om hon nu är med ungar eller inte. Fast nu ser jag ju fram emot det för det hade ju varit rätt så kul ändå med lite bebisar..

Men vad kan det bli för färger på ungarna i så fall, blir det mest brunagoutin eller kan det dyka upp ngt annat skoj. Jag lära ta & titta lite på Heikes & Unas stamtavlo & se vad som finns bakom dom..

Terato
0

Oh den röda honan var ju jättefin, Elin!

Haha jag har minsann hört att Heike bara klämt ur sig agouti och blå tror jag det var ;). Men det är ju jättefina färger!

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
0

Ja med agouti så blir det i alla fall inte så svårt att se vad för färg muslingarna kommer att ha, om det nu blir ungar.  Jag gillar agouti, och blått är en favoritfärg som jag gillar speciellt på katter,, det är så himla fint med blåa katter så jag kan tänka mig att det är minst lika fint på möss..

Vattnadal
0

På jobbet, med en sö cr och en sv, blev det bara ag, nån enstaka bl-ag och ci. Han bär satin oxå.

MVH Elin

Terato
0

ci= cinnamon va? *dräggel*

teratos.r8or.se

Vattnadal
0

Jodå, minns inte om det var nån hona eller hane, cinnamon i satin, var det!

Fast jag tar ju med en liten rödögd skönhet till dig idag. Hon ser inte tickad ut som kh systern, så hon blir nog rö cr ändå…

MVH Elin

Terato
0

Åå hon är så fin! :) Tänk om hon blir cream. Och hon är lh dessutom. Jag föll för henne för att hon liknade Svea så mycket till utseende och sätt. Vad blir det om det är tickat, förresten? *spännande*

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
0

Det är så fint med rödögda djur, 

Men skulle det bli enbart agoutin så är ju inte det helt fel heller, fast lite variation är ju alltid kul det också.

Anett Lindbom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja vad tror ni, är Una bara fet eller kan det vara små bebisar på gång..

Anett Lindbom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild till på Unas mage, hon försökte smita så därför blev en del av hennes huvud kapad.. Visst ser hon väll lite rund ut??

GucciDior
0

Oj, hon såg lite rund ut ja! :P

Anett Lindbom
0

Ja visst börjar hon bli rund & fin,:) Så där rund var hon inte när hon kom till mig för två veckor sedan, det har blivit sedan hennes nattliga besök hos Heike..=)

amaira
0

Då är det 5 - 6 dagar kvar då …  ?? Spännande det här. Skrattande

Pehpsii
0

Ja detdär ser ut som en bebismage

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Anett Lindbom
0

Oj vad spännande det kommer att bli nu till veckan då!!! Synd att dom inte föds färdiga med päls & allt så man kan få se redan från början vilka färger dom har=) Glad

Terato
0

Du.. det är fruktansvärt att vänta på att de ska få färger och lyckas luska ut vilka kön de har! :P Hade många sömnlösa nätter över det där!

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
0

Jag kan tänka mig det..

Anett Lindbom
0

Una börjar bli riktigt tjock & fin om magen nu, himla spännande det här…

GucciDior
0

Vad roligt! Hoppas det blir små bebbar då!

Vattnadal
0

Här hemma har det blitt en kull på rymmaren oxå. 11 ungar, fast jag kullade alla hanar…

Har 6 hopnor kvar, alla är svartögda, färger har jag ingen aaaning om!Flört

MVH Elin

Anett Lindbom
0

#28, Vad roligt med en hoppsan-kull hemma hos dig också. Glad

Ja kulla hanar kanske jag också skulle behöva, men det är ju så himla svårt att se vad som är vad på dom, och sedan vet jag inte riktigt hur man gör när man kullar bort dom..Fundersam

axilur
0

Juste, det skulle vara intressant att veta hur man gör när man kullar bort.

/Anneli