Ny på möss
Hej alla musälskare!
Skickade ett antal frågor till Grodan som tyckte att jag skulle dela med mig av mina funderingar, så nu gör jag det här. :)
Jag är ny på både forumet och i musvärlden. Jag funderar på att skaffa möss till avel/utställning eftersom jag tyvärr blivit så allergisk mot hö att jag inte kan hålla på med marsvin längre (astma), och har alltid tyckt om både möss och råttor, har haft råttor i omgångar, men inga av dem finns kvar i livet idag. Jag har läst mycket om möss och kommit fram till att de verkar vara något som passar mig utmärkt, de är ju dessutom så fruktansvärt söta!
Så nu har jag några frågor, hur håller ni som föder upp era avelsdjur? Hanarna i varsin bur och sedan honorna i små grupper? Och vad har ni för burar? Har sett att många har dunaburar, men jag har funderingar på att bygga egna burar, typ terrarier. Finns det någon här som byggt egna burar och har lite tips och råd att komma med? :)
Sedan letar jag efter siames-möss, helst engelsktypade, är det någon här som har en tevlig kull på gång?
Någon uppfödare av siames som har lite tips och råd om hur man bäst föder upp/planerar aveln på siameser, svårigheter med siames mm?
Jag bor i Helsingborg, men planerar en resa upp till Stockholm och Falun inom närmsta framtiden.
Ha det så bra :)

Hej!
Några snabba svar, innan jag somnar.
Jag har mina honor i minidunor, gabber ed. De sitter 3-10 i burarna.
Hanarna har jag i safariburar, dunor, gallerburar, alkvarier od. DE sitter ensamma, eller med bröder, söner, pappr, kusiner ed.
Jag går igenom alla möss lite då och då, funderar på temperament, stamtavlor, utseende, färger, hårlag, friskhet linjer och allt snurrar runt till jag har en lista på de honor jag vill avla på under en tid framöver (någon månad) samt vilka hanar som passar ihop med dem. Sitter 2 bröder i samma bur är det bra om de får varsin hona, så att det kanske är lättare att sätta ihop dem igen.
Sedan pusslar jag ihop de par jag ska avla på, honan i hans bur, eler båda i den bur honan ska gå kvar och föda i. Ibland lämnar jag honan kvar hos hanen när hon får kullen. Då är det för att jag vill få söner som sällskap till pappan. Oftast får man då en 2:a kull på en gång, men det gör ju inget…
Jag har inte direkt några hemmagjorda burar. Har haft en del akvarier/terrarier av glas, men gillar dem inte så mycket. De är för tunga att städa, tycker jag.
Här dräller det inte direkt av siameser. Har jag någon är det ett misstag, för att de har så bra temperament ed, att jag bara måste ha. Agoutisarna är så mycket vackrare! 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vad härligt lydig du är bejtedejte! ![]()

Jag vet, känner mig riktigt duktig! ;)

Glömde säga, tack för svaret, Vattnadal! :)
Det låter faktiskt som om du skulle kunna göra ett hemma-hos-repotage hos Anna Nilsson - Stjärnvindens musuppfödning!
Hon är den uppfödare i Sverige idag som satsar helhjärtat på engelsktypade siameser. Hennes uppfödning är inte så jättestor så hon har inte som jag och Elin-Vattnadal ständigt möss till salu, utan du måste långt i förväg tinga av henne. Sedan vill hon gärna veta vem du är och så.
Jag föreslår att du ringer eller mailar henne.
Annars har vi Finland och Holland. Jag vet inte hur Holländarnas siameser ser ut, men med tanke på att det finns många duktiga musuppfödare i Tyskland, Holland och Belgien så man kunna hitta något spännande där i krokarna om man firar semester där!
Lättast är visserligen Finland. På båten får man ta med sig djur och det vållar aldrig några problem.
Tyvärr har inte jag någon kontakt med varken Finland eller Holland. Jag har en enstaka kontakt i Tyskland och en i Polen, men de har själva hämtat möss från Finland så det är egentligen inte så intressant.
Själv kan jag erbjuda colorpoint och ev tecknad siamese inom snar framtid. Längre fram enfärgade siameser. Ej engelsk typ men en delikat korsning mellan svensk och engelsk. Hårlag långhår eller för långt korthår ("semilånghår")…
I finland finns det bara en som har bra siames möss hon heter Maria Kallio och hon bor i Esbo.Hennes uppfödar namn är Apollon.
http://www.maidog.com/mice/ det här är hennes hemsidor.

nej, inte frestas sådär… ;)
Messar dig privat.

#8: Jag har en syster till Theriss hane Amaretto. Det är en underbar liten mustjej. Jag har inte ångrat mig.
jag har mina möss just nu i en terrarie stapel jag byggt själv. lättare att bygga själv för då kan man sätta i bättre ventilations nät och ev hyllor ect. har 5 hanar som går ihop i ett och sedan 2 gamla galler burar jag inte vet namn på. är plast uppe och nere sedan galler runt om. är mycke för att byta burar hela tiden, är så kul att inreda :-)
jag gillar akvarium och terrarium. så jobbigt att hålla rent galler. sedan kan man se dom små busarna lite lättare. iof är duna snygga och bra dom med. Men tycker dom är lite halv klumpiga och dyra. svåra att ställa på varandra, man vill ju kunna bara öppna locket utan att behöva flytta på nått.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.