Full .. eller ??
Var på djuraffären på stan häromdan .. tittade på mössen dom hade där till salu, de var en som satt på sitt hustak o tittade på mig .. jag tittade tillbaka o så började hon … läsa .. hon lixom vippade till sidan som om hon skulle läsa/följa nåt me kroppen .. men såg fin ut annars .. men .. vad gjorde hon ?? är de vanligt betéende ??

Var hon rödögd?

Haha, trodde du snackade om en människa som satt på ett hustak först! XD

Hmmm… Det påminner liiite om vad Bella gör ibland… Hon lixom står vid kanten på bordet och spejar ut över rummet. Hihi hon kanske leker att hon är på en båt och kollar efter sjörövare
Det är som det ska vara.
Möss gör så när de står och ska kolla in någonting ordentligt. Exakt vad de gör, vet jag däremot inte. Gissar på att de får en bättre bild (synfält/skärpa?) genom denna rörelse.
Tack för alla svar .. tyckte bara de såg så lustigt ut .. som om hon varit full .. *thi hi*
Kan vara vävning. Det är vanligt hos rödögda djur.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#6 Vad innbär de ??

Det undrar jag också??
De gungar fram och tillbaka. Oftast bara med huvudet.
Solbackens kaniner
Näe, de var me hela kroppen ..
Oftast med bara huvudet. Händer att hela kroppen gungar.
Solbackens kaniner
Men Martina, vet du vad det beror på? Intressant, händer detta kaniner också, eller är det en muskunskap du har som du inte har delat med dig till mig om?! :P
Kram A
/Anneli

Ibland gör rödögda råttor också så, liksom gungar fram och tillbaka med kroppen/huvudet för att se omgivningen bättre.
Hehe ;)
Nej, detta är vanligt hos rödögda kaniner. har också sett det på rödögda marsvin. Så varför inte hos möss?
Solbackens kaniner
Hos rödögda möss? Intressant! Har inte tänkt på kopplingen. Vet inte om det bara är mina rödögda som gör så. Det ska jag vara observant på i fortsättningen. 

#2 det trodde jag också ;)
#15 Rödögda råttor kan stå vagga från sida till sida då de ska kika på ngt. Min store lufs gör så *han har röda ögon* men ej hans bror som är svartögd.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Det finns ju hästar som är vävare. Det är svårt att få dem att sluta med det. Bra mat och mycket sysselsättning sägs eventuellt kunna hjälpa.
Men musvaggningen kanske är nåt helt annat?
Min rödögda råtta gör med så, men jag har aldrig noterat det på de rödögda mössen. Tror mest det handlar om albino va? och inte alla rödögda?

#19: Nix, inte om albino, utan rödögda i allmänhet.