Fox?
Enligt Svemus så kan en agoutifärgad mus inte vara fox? Eller har jag missuppfattat helt? Vad är då mina agoutifärgade möss med mjölkvit undersida, som ser ut precis som mina svarta foxars undersida? *förvirrad* :)
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
De kan vara falsk chinchilla (har då mera agoutiliknande färg) eller chinchilla (saknar då det röda i agoutifärgen).
Kan man få se foto?

berkshire?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Intressant. Vilken färg (ton/nyans) har dina "agouti/fox"? De bör sakna den röda tonen i pälsen, precis som Grodan skriver. Vill också se foton.
Jag ska försöka ordna foton så att jag kan få hjälp med det här. :) Har hur som helst flera möss där jag behöver hjälp med både färg och teckning. :) Tack
Mvh,
Moa

hur ser fox ut?

En Fox är vit på magen precis på samma ställe där Tan-färgat är på en typ Agouti/Tan. Det finns bla Siames/Fox.

så alla foxar är vita på magen och alla tan är beiga? vad finns det mer för sådana färger?

Tanfärgen är gyllenfärgad då översatt från engelska är Tan=solbrun.
Som det uttryckts förut här någonstans:
En "riktig" fox är en tan med dubbla anlag (homozygot) för chinchilla, a(t)c(ch)c(ch). Chinchilla påverkar färgen genom att inte tillåta rött att visa sig. Så en agouti tan med dubbla anlag för chinchilla får fenotypen silver agouti fox, dvs CHINCHILLA! Genotypen är Aa(t)c(ch)c(ch).
Chinchillagenen är recessiv så för att få fram fox behöver du bara para två anlagsbärare (heterozygota) för chinchilla.
Vill du t ex få fram BLACK FOX så kan du para två svarta tan som är anlagsbärare (heterozygota) för chinchilla, a(t)a(t)c(ch)*. Du får då några BLACK FOX, a(t)a(t)c(ch)c(ch) i kullen (samt en drös svart tan).
//Lina

oboy! det där förstog jag inget av! vad har mina msös för bokstavskombinationer? choklad, blue och dove/tan. Vill gärna försöka lära mig det där men jag hänger inte alls med. om du har lust att förklara lite mer så får du gärna göra det! :) eller om någon annan känner sig manad.

Blev nyfiken själv. Har blivit nästan barnsligt förtjust i Black Fox, men har inte sett speciellt många medans man surfat kring etc.
Hade tänkt skapa en ny tråd om den färgen, men iom att Eldbarn redan skapat en tråd om Fox (denna) tänkte jag kapa den litet ;) (Hoppas det inte gör något).
Hur pass svårt är det att få fram en Black Fox? Om jag förstått reverse's post rätt borde det inte vara helt omöjligt…om man får tag på två svarta tan-möss med het anlag för chinchilla det vill säga. *kliar sig i huvudet* (återigen känner man lust till att damma av genetikkunskaperna…lagom till ett 12 timmarspass på jobbet/gymmet *fniss*)
Hej! Äntligen har jag kommit på hur jag ska kunna skriva! Har haft problem med att inte kunna skriva alls, men var visst tvungen att klicka på "vänsterjustera" först. Suck, jag som har velat skriva i flera dagar!
Bilden jag skickar nu visar en hane jag har, som i alla fall jag tycker ser agouti ut, och han har en gulvit mage, inte den vanliga gråbruna.
Mvh,
Moa
Nästa bild föreställer två av hans ungar som nu är närmare ett halvår. En hona och en hane, honan är till vänster och har en vitgul mage, medan hanen till höger har det jag anser är en vanlig agoutimage. Magarna syns ju inte, utan jag vill mer bara veta ifall ni tycker att det är agouti eller den där falska chinchilla som ni pratar om. :)
Mvh,
Moa
Denna bild föreställer en unge som är som agoutiaktig, men han är lite grått brun, vet inte riktigt. Först ansiktet, nästa bild blir på magen.
Mvh,
Moa
Cezix: Jag får svart fox lite då och då, utan att para några foxar övht, så de måste ju ha bak i genmassan. :) Sedan har jag visserligen ungar efter en svart fox hona, och hon fick flera svarta foxar också.
reverse: Finns det någon möjlighet att få fram svart tan genom svart fox på något vis? Har inga tan alls nämligen, och jag tycker att det är en väldigt vacker färg. Kan ingenting alls om genetik. :)
Mvh,
Moa
Eldbarn, jag har en mus med den färgen och magen, funderat länge på vad hon är för nått, ska bli intressant att se vad som sägs :)
Ser ut som vanliga tan. Eller ja, vanliga och vanliga… lite pissgula sådär, dvs inte mörkavlade att vara orangeröda… Fox är KRITVIT!!!
Foto här på en colorpoint beige fox
Det är det att ungarna jag har som var på de sista två bilderna har kritvita magar. Jag har för mig att honan som var högre upp också hade vit mage som unge? Men så det är alltså typ en dålig tan?
Tack för svaret :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Vad jag kan se i a f. De har även för mycket agoutifärg på ryggen för att vara chinchilla…
Aha, okej.. Det här är nackdelen med att bo så långt ifrån sådana som verkligen kan färger och teckningar. Det är så svårt när man bara kan få hjälp genom bilder, eftersom möss är så svåra att fotografera. :)
Men tack för hjälpen!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Fotografera mer… till slut får du fram ett skarpt med bra ljus… du måste ev lära dig hur du ska fotografera möss samt vart du har bäst ljus etc…

#18 WOW VILKEN SÖT MUS! UNDERBAR BILD OCH SUPERSÖT MUS!!!!!