Zoogrossister
Jag undrar varför man får avla på smådjur hur som helst när man är zoogrossist. De borde bli godkända av en myndighet som t ex Jordbruksverket efter att ha gått en kurs i avel och avelsetik. Djur som säljs på zoobutik borde vara framtagna med lika stor kunnighet som vi privata uppfödare praktiserar.
Absolut borde det vara så. Bäst är ändå om zoo-butikerna är kloka nog att ta in sina djur från närliggande seriösa uppfödare.

Ja förstår inte att zooägare inte gör det… Jobbar med uppfödare så.. Måste ju va attraktivt att kunna köpa en stamtavleråtta (tex) som man vet är ordentligt nuppfödd me stamtavla osv. Fast många zooaffärer verkar inte bry sej hur dom hamnar, eller ens skickar med aktuella skötselråd.. så då förstår man ju att inte uppf. vill sälja till såna.. Ett av dom stora felen zoobutiker verkar göra är att sälja flockdjur och säga att dom kan leva ensamna.. som råttor å möss tex.
Ja, varför får man det? Antagligen för att "någon börjat" och ingen krävt något annat.
Så varför inte "kräva något annat"? Jag menar, genom att som förening belysa frågan gentemot exempelvis djurskyddsmyndigheten och/eller jordbruksverket. Kanske är Svemus inte rätt förening för det, men exempelvis Djurens Rätt borde vara det.
Djurens Rätt har ju fått igenom många bra frågor, så varför inte även denna? Och djurskyddsmyndigheten är ju "på hugget" numera när det gäller en hel del nya djurhållningsfrågor.
Hmmm, tål att tänka på…
mh.. håller med. zoo affärer bör nog börja se över var deras djur kommer ifrån. kan inte vara så kul som säljare heller när dom kommer tillbaka en månad senare med en död.har flertal kompisar som jobbar på zoo. man har hört många hemska historier. specielt dumt att de låter hanar och honor gå i samma bur väl på zoo. man vet ju inte hur mycke inavel det är på dom till slut.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Men hanar och honor får väl inte ens vara i samma bur?
Kopierat från djurskyddsmyndigheten:
3 § Könsmogna kaniner och gnagare som hålls för försäljning ska vara könssorterade.
nej precis men när man besöker vissa zoo butiker är det ändå. alla deras burar syns ju inte i affären. vet dock att en viss zoo affär runt mitt bostadsområde har oftast bara en bur för alla mössen
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Då kan man anmäla djuraffären. Jag tycker att du borde göra det. Man kan anmäla anonymt om man inte vill berätta vem man är.