Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
LĂ€st 1653 ggr
ariama
1

Honor ihop med ungar

Nu kommer jag och "tĂ€nker" igen 🙂. Tankarna gĂ€ller vĂ€l frĂ€mst uppfödare, och vad vi försöker "producera fram" för möss. Vad som Ă€r viktigt.

Det kan vara knepigt med avelsmĂ„l, för de kan vara sĂ„ mĂ„nga och man fĂ„r ibland ha en blandning av prioriteringssĂ€tt. De högsta mĂ„len avviker man inte frĂ„n, men sedan finns annat som man behöver avla mot pĂ„ ett mer lĂ„ngsiktigt vis. Alla kombinationer och önskemĂ„l Ă€r inte möjliga samtidigt! HĂ€r krĂ€vs det att man planerar och ser framĂ„t, kanske mĂ„nga generationer!!

En viktig generell egenskap som musuppfödare hÄller sig till idag, Àr att avla fram hanar som fungerar tillsammans som vuxna och könsmogna. För att de ska fÄ sÀllskap av varandra (och uppskatta det alltsÄ), och för att spara plats och slippa ha sÄ otroligt mÄnga burar.

Men nÀr det gÀller honorna, har jag emellanÄt hört sÀgas, att de bör vara ensamma nÀr de fÄr sina ungar, "för sÀkerhets skull". Ibland har nÄgon blivit av med en kull, just för att det varit flera honor i mammans bur nÀr hon fött.

Om det verkligen Ă€r orsaken, Ă€r jag inte sĂ€ker pĂ„. Kanske har det inte varit orsaken alla gĂ„nger? Det kan ju inte jag svara pĂ„, men jag kan fundera.

ariama
2

Att flera hanar bor ihop, Àr "onaturligt". Att flera honor bor ihop nÀr en hona fÄr ungar, Àr naturligt.

Vi har sÄ mÄnga avelsmÄl: FÀrg, typ, temperament, friskhet, livslÀngd. Visst ingÄr Àven "sundhet" hÀr? Jag anser det i alla fall.

Och jag anser att en mus Àr SUND, nÀr den kan leva oproblematiskt pÄ sitt naturliga vis.

AlltsÄ, visst borde vi ha möss som klarar att vara flera honor i samma bur, nÀr en av dem fÄr ungar?? Visst Àr det nÄgot att ta hÀnsyn till, nÀr vi vÀljer ut vilka möss vi vill ha i vÄr avel och till uppfödning?

Jag blir lite ledsen nÀr "folk" sÀger, att deras hona som ska fÄ ungar, ska fÄ en egen bur. En ensam hona trivs lika lite som en ensam hane!!! SÀkert Àven MINDRE!! för en mushona Àr det NATURLIGT att ha sÀllskap av andra honor, att ha hjÀlp med ungarna. Och ungarna blir tryggare och fÄr lÀgre stressnivÄ.

Att Àven ungarna gynnas, Àr jag övertygad om! Jag ser det pÄ mina egna möss!! Dessa ungar som haft "flera mammor" (fler Àn tvÄ till och med), har rent allmÀnt en lite lÀgre stressnivÄ!! De Àr sÄ vana vid, att det "rör sig" och "lÄter", och hÀnder saker omkring dem hela tiden, att de inte bryr sig sÄ mycket nÀr sedan Àven jag kommer och "stör dem".

Att avla mot hanar ihop, tycker jag Àr bra. Men det fÄr inte glömmas bort (!!!) att det Àr lika viktigt, ja till och med viktigare, att avla mot honor ihop!! SÄ som Àr naturligt för dem!!

Om vi ska fÄ fram onaturliga beteenden hos mössen, sÄ ska de i alla fall vara för att det gynnar dem.

ariama
2

Och. Under de 7 Är jag fött upp möss, har jag ALDRIG varit med om att en kull gÄtt förlorad eller skadats, för att mamman haft hjÀlp, och sÀllskap.

De hjÀlps verkligen Ät! Extramössen gillar att ta hand om ungarna, sÀrskilt nÀr mamman behöver vila pÄ annan plats för att "inte bli totalt utsugen".

Jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att de andra honorna Ă€ven hjĂ€lper till vid födseln. Och för unghonor som Ă€nnu inte fĂ„tt en egen kull, Ă€r detta med ungarna en viktig erfarenhet inför framtiden.

Ibland har jag hört, att det Àr okej för honan/mamman att vara ensam, för hon har fullt upp med kullen, eller hon har ju ungarna. Alla vi (mÀnnisko-) mammor VET hur viktigt det Àr med VUXENKONTAKTER nÀr vi har barn. Utan vuxenkontakter, nÀr vi har barn, blir Àven vi "utsugna". Inte pÄ mjölken (höhö), men kÀnslomÀssigt. Man behöver "pÄfyllning" frÄn andra vuxna.

Verticalvein
1

Jag har ocksÄ tÀnkt pÄ det dÀr. Himla intressant lÀsning :)

Lojs
1

Jag har med senaste kullen för första gĂ„ngen provat att ha flera honor ihop med kullen i min stora bur och det har funkat fint, mamman har verkat lugn och nöjd hela tiden. Jag har övervakat noga hela tiden för att vara sĂ€ker pĂ„ att allt gĂ„r bra (buren Ă€r ett akvarie som stĂ„r mitt i vardagsrummet sĂ„ det har varit lĂ€tt att ha koll). 

Det enda var att nĂ€r de var smĂ„ fick jag hĂ„lla koll sĂ„ att inte en annan hona som haft egna kullar inte snodde bebisarna och lĂ„g med dem pĂ„ annan plats i buren. Hon hade gjort det en dag och de bebisarna fick ju ingen mat. SĂ„ nĂ€r det Ă€r dags för nĂ€sta kull sĂ„ tror jag att jag först flyttar ut honor som haft egna bebisar. 

Men i övrigt sÄ har det varit som ariama beskrivit, mamma mus har gÄtt ifrÄn för lugn och ro ibland och dÄ har de andra honorna legat kvar hos bebisarna som nog inte varit ensamma annat Àn pÄ eget val under hela sitt liv (som inte Àr sÄ lÄngt, de Àr 3 veckor nu. ;)).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis pÄ akvariefisk.

Charlie2006
1

Har alltid mina drĂ€ktiga/honor med ungar ihop med hane, hona eller dotter/döttrar, och har aldrig mĂ€rkt att det skulle störra henne pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. DĂ€rimot har jag mĂ€rkt att hon har utbytte av att ha en annan mus som hjĂ€lper henne, med dom smĂ„. 

Har aldrig heller mÀrkt att den andra skulle "sno" hennes bebisar, utan bÄda ligger hos dom i omgÄngar.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, Àr det ingen idé att skynda sig. Man vet ÀndÄ inte nÀr man kommer fram."

//Frida

Lojs
2

#4 Jag kan redigera mig sjÀlv, den andra honan snodde inte alla bebisarna, utan tyckte vÀl att den riktiga mamman kunde dela med sig, sÄ hon tog bara typ 3. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis pÄ akvariefisk.

ariama
1

😘

Grodan
1

Snabbt inlĂ€gg bara, utan att ha lĂ€st ovan. Jag har under senare tid mycket mjukare och snĂ€llare honor och de funkar ofta att ha i grupp nĂ€r de har ungar. Dock har jag varit med om att honor dödar andras ungar, frĂ€mst för mĂ„nga Ă„r sedan innan jag började avla pĂ„ flocksmarta möss. Nittiotalet. Det har Ă€ven hĂ€nt nu pĂ„ senare tid att nĂ„gon unge försvinner

Jag gillar att ha honor ensamma med sina kullar, dels för att jag kĂ€nner mig sĂ€ker pĂ„ att inget hĂ€nder och dels för att jag inte ska blanda ihop kullar. Jag tycker inte om att ha flera drĂ€ktiga honor i en bur. SĂ„ oftast Ă€r det sĂ„ hĂ€r hos mig med mina möss och rĂ„ttor att nĂ€r honorna ska ha kull bor de i enskild födslobur. Jag vill vara sĂ€ker pĂ„ att de sjĂ€lva klarar att ta hand om en kull, att de fĂ„r all den tid och specialvĂ„rd och specialmat som de Ă€r vĂ€rda. EmellanĂ„t gĂ„r mushonan dock med en syster eller en dotter, ibland gĂ„r hon Ă€ven kvar hos hanen
 Av olika anledningar men frĂ€mst för att nĂ„gon mus skall slippa bo ensam

❀ VĂ€rd 4 mus-ifokus - VĂ€lkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❀

ariama
1

Ibland Ă€r du lite rolig, du, Grodan. đŸ˜˜  Du föresprĂ„kar sĂ„ bestĂ€mt att hanar ska fĂ„ kunna gĂ„ ihop (onaturlig beteende) för deras egen skull. Medan nĂ€r det gĂ€ller hona-med-kull ihop med andra honor (normalt beteende), sĂ„ Ă€r samma sak inte lĂ€ngre viktigt. ??

LÀs gÀrna vad jag skrivit :-D Det Àr nÄgot jag sÀger hÀr.

ariama
1

Till Grodan (du kan hoppa över det andra jag skrivit):

#1.

"Och jag anser att en mus Àr SUND, nÀr den kan leva oproblematiskt pÄ sitt naturliga vis.

AlltsÄ, visst borde vi ha möss som klarar att vara flera honor i samma bur, nÀr en av dem fÄr ungar?? Visst Àr det nÄgot att ta hÀnsyn till, nÀr vi vÀljer ut vilka möss vi vill ha i vÄr avel och till uppfödning?

Jag blir lite ledsen nÀr "folk" sÀger, att deras hona som ska fÄ ungar, ska fÄ en egen bur. En ensam hona trivs lika lite som en ensam hane!!! SÀkert Àven MINDRE!! för en mushona Àr det NATURLIGT att ha sÀllskap av andra honor, att ha hjÀlp med ungarna. Och ungarna blir tryggare och fÄr lÀgre stressnivÄ."

Lite fortsÀttning, om du undrar vad jag menar med att ungarna gynnas:

"Att Àven ungarna gynnas, Àr jag övertygad om! Jag ser det pÄ mina egna möss!! Dessa ungar som haft "flera mammor" (fler Àn tvÄ till och med), har rent allmÀnt en lite lÀgre stressnivÄ!! De Àr sÄ vana vid, att det "rör sig" och "lÄter", och hÀnder saker omkring dem hela tiden, att de inte bryr sig sÄ mycket nÀr sedan Àven jag kommer och "stör dem"."

Digitalis
0

Är det verkligen sĂ„ att mushonor bor ihop i det vilda? Jag har lĂ€st nĂ„gonstans att en hane kan ha ett revir som bestĂ„r av flera honors. Har ocksĂ„ lĂ€st att de lever i kolonier dĂ€r alla har samma doft, men kanske inte nödvĂ€ndigtvis samma bo.

Jag gissar att det Àr större risker att det hÀnder nÄgot med ungar i burar dÀr honorna inte Àr slÀkt eller kommer frÄn samma stÀlle. Icke-etablerade flockar dÀr intresset för att gemensamt vÀrna om avkomma inte finns riktigt.

//frida

Grodan
1

#9 Ja, jag fick faktiskt ut att du menade det. Men honorna bor ensamma med sina kullar i nĂ„gra veckor, sedan bor de med andra honor eller sĂ„ sĂ€tts de in i flockar. (JĂ€mför med ensamma hanar som bor ensamma hela livet
)

Dock gör jag olika. Det Àr inte alltid honorna gÄr ensamma med sina ungar.

Just nu Àr det viktigaste hos mig att inga möss blir svÄrt sjuka vid hopsÀttning.

Jag tycker att det Ă€r bra om de som rĂ„kat ut för olyckor i samband med att drĂ€ktiga honor sitter i hongrupper faktiskt talar om det, att nĂ„gra personer Ă€r förskonade betyder inte att det inte kan hĂ€nda

ariama
1

# 11. Digitalis. Möss Àr sociala djur, eller hur? Det Àr dÀrför man inte ska ha honor ensamma (och dÀrför vÄgorna gÄr höga om jag sÀger att jag inte avlar pÄ hanar som kan gÄ ihop - vilket de kan ÀndÄ ibland).

Sociala husdjur lever inte som enstöringar i sin vilda form.

Men du har en poÀng dÀr ÀndÄ, Digitalis. Viltformen av Mus musculus kan leva i tvÄ olika "former", eller pÄ tvÄ lite olika vis, beroende pÄ miljön.

Det du hÀnvisar till, hÀnder nÀr husmusen lever utanför mÀnnisko-territorium (vilket inte Àr sÄ vanligt, eftersom musen Àr en följeslagare till mÀnniskan).

BegrĂ€nsad tillgĂ„ng till vatten och mat, förĂ€ndrar mössens beteende, och de blir mer av "kringströvare" i stora territorium. De blir dĂ„ Ă€ven mer aggressiva, Ă€ven honor, frĂ€mst mot icke beslĂ€ktade artfrĂ€nder, men Ă€ven mot beslĂ€ktade.

Annars, vanligtvis, nĂ€r mössen har god tillgĂ„ng till mat, minskar aggressiviteten rejĂ€lt. Även hanarnas aggression minskar gentemot andra hanar. Vilket inte betyder att de accepterar dem inne i sitt revir, men de kan korsa varandras vĂ€g utan att ryka ihop i oĂ€ndliga slagsmĂ„l. Allt detta Ă€r givetvis Ă€ndamĂ„lsenligt.

Vilda mushonor lever normalt i beslĂ€ktade smĂ„grupper. Systrar, och mor och  vuxna döttrar. Mushanebarnen utvandrar för att skaffa sig egna revir.

I wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/House_mouse stĂ„r det sĂ„hĂ€r:

"These groups breed cooperatively, with the females communilly nursing. This cooperative breeding and rearing by related females helps increase reproductive succes.

When no related females are present, breeding groups can form from non-related females."

Detta har jag lÀst Àven frÄn andra kÀllor, men frÀmst - med tanke pÄ att det skrivs sÄ olika, och att man ska vÀlja sina kÀllor, allt som skrivs Àr inte sant - sÄ Àr det min erfarenhet av alla de möss och musbon jag "överrumplat" hÀr pÄ gÄrden dÀr jag vÀxt upp. De har funnits i stallet, i hönshuset, bakom lÄdor, i höbalar, mm, mm, mm. Söta som socker!! Och verkligen inte "en och en", haha.

Möss ÄR sociala djur.

ariama
2

#12. Jag tycker det blir lite "roligt" alltsammans faktiskt.  :-)

Nu Àr resonemanget helt omvÀnt mellan oss. Du svarar som jag gör, nÀr du/ni pratar om hanar ihop. Att jag tycker att det Àr bra att man kan TALA OM att hanar kan bitas, och har större fallenhet för det, Àn honor har, och att man visserligen gÀrna kan avla mot det, men verkligen vara försiktig, bÄde med sina egna fingrar, och med hanar ihop.

Mushanar HAR en större fallenhet för att försvara sig och sina honor. vilket jag tycker Àr ett behjÀrtansvÀrt MOD de visar upp, i en situation med alla odds emot sig. Ett modigt litet djur!! Sedan Àr det kanske inte precis önskvÀrt i fÄngenskap.

Men jag anser att det Ă€r NORMALT för honor att ha sĂ€llskap, Ă€ven i fĂ„ngenskap. Och Ă€ven (kanske till och mer MER behov för dem dĂ„) nĂ€r de fĂ„r ungar.

Om det Ă€r MÖSSEN vi vĂ€rnar om (och inte vĂ„r egen djurhĂ„llnings framgĂ„ng, tid, utrymme, osv) sĂ„ Ă€r det vĂ€l viktigare att se till att avla mot mĂ„let att kunna lĂ„ta honor fĂ„ leva under sina normala betingelser, Ă€n att avla mot att hanar ska leva under sina "onormala" betingelser
 Bara om man jĂ€mför, alltsĂ„. Jag tycker det Ă€r bra och alldeles utmĂ€rkt att avla hanar som kan gĂ„ ihop - och givetvis hanar som inte bits!!!

NĂ„, "som vanligt" Ă€r jag "pĂ„ tvĂ€rs" med resten av "mussverige" och musuppfödarna. Jag ser pĂ„ bĂ„de uppfödning och mushĂ„llning pĂ„ andra vis. I alla fall kĂ€nns det sĂ„, gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng, (egentligen sĂ„ fort jag öppnar mun) Ă€ven om det inte riktigt Ă€r sant
 ;-)

ariama
3

En intressant sak jag kom att tÀnka pÄ, i sammanhanget. Om att avla mot att kunna fÄ hanar att leva ihop.

Inget djur kan avlas att bli/vara nÄgot, som inte redan finns inom dem nÄgonstans, pÄ nÄgot vis.

JĂ€mför med hĂ€star i ett dressyrprogram ur högre skolan. Spanska ridskolan i Wien t.ex. Levad och Capriole, dessa utsökta dressyrrörelser, ursprungligen utvecklade för hĂ€sten i krig: Först behĂ€rskat upp 45 grader med framkroppen (halv stegring, levad), för att sedan Ă€ven kicka ut med bakbenen, och stĂ„ vertikal i luften för ett ögonblick! Även de allra svĂ„rase rörelser ur högre skolan Ă€r framtagna ur hĂ€stens eget naturliga rörelsemönster.

Man kan aldrig gĂ„ emot ett djurs (eller ens egen) natur!! Varför GÅR det dĂ„ att fĂ„ mus-hanar att leva fredligt med varandra? Svaret finns i det jag skrivit ovan (fast jag inte tĂ€nkt pĂ„ det förut).

Givetvis finns det en "naturlig fallenhet" för det, nÄgonstans, pÄ nÄgot vis, i nÄgon situation i deras vilda liv - annars skulle det inte gÄ!

Det gĂ„r, dĂ€rför att mushanar i smĂ„ territorium (en mĂ€nniskoboning t.ex.) dĂ€r det finns gott om mat, vĂ€rme och livsförnödenheter, dĂ€r kolonierna kan bli stora medan hanarnas revirstorlek minskar, dĂ€r ramlar ju hanarna över varandra hela tiden. Skulle de börja slĂ„ss varje gĂ„ng, vore det en livsekonomisk förlust. 

Till skillnad mot nÀr de bor ute i öppna marker (fÄ möss pÄ stora omrÄden med begrÀnsad födotillgÄng skapar större aggression), dÀr gÀller det att bevaka de fÄ tillgÄngar som finns, eftersom de inte rÀcker Ät alla.

Fortfarande försvarar de alltid sina egna REVIR starkt!! Men utanför reviret Ă€r de ofta inte sĂ€rskilt kaxiga.  Inne i andra hanars revir, tappar de en stor del av sin dominans, och Ă„terfĂ„r den inom sina egna grĂ€nser. Det hĂ€r mĂ€rks ju mer, dĂ€r revier Ă€r smĂ„ och ligger tĂ€tt.

Mushanar har alltsÄ en naturlig fallenhet för att KUNNA tolerera andra mushanar, under vissa omstÀndigheter. Detta drag gÄr alltsÄ att odla vidare.

Men, det Àr inte samma sak som att de verkligen "behöver" varandra, eller ens "trivs" bÀttre med det. Bara att de kan leva sÄ och tolerera det.

De kan sova med varandra, för att det ger gosigare vĂ€rme, mm, mm. Det Ă€r bra för oss, kanske kvittar det hanarna lika 
 ?? (tĂ€nker pĂ„ nĂ„got som Elin vattnadal sa en gĂ„ng)

OBS, jag sĂ€ger varken bu eller bĂ€ hĂ€r, jag bara ger tĂ€nkbara möjligheter. Jag tycker inte att man ska vara sĂ„ snabb att dra slutsatser, gĂ€ller mig sjĂ€lv framför allt!!. Och absolut inte utgĂ„ frĂ„n oss sjĂ€lva, vilket Ă€r lĂ€tt hĂ€nt nĂ€r man försöker tolka djur.

Nu blev det lÄngt igen, men jag tycker det hÀr med etologi Àr sÄ vansinnigt spÀnnande och engagerande.

Sync
1

Åh ja.. Älskar etologi. ^^ en av mina favo karaktĂ€rs Ă€mne i skolan :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gÀrna in Mus.ifokusHjÀrta

Grodan
3

#14 "NÄ, "som vanligt" Àr jag "pÄ tvÀrs" med resten av "mussverige" och musuppfödarna. "

NejdÄ, sÄ Àr det ju inte. Du inbillar dig. Du har skrivit hÀr pÄ mus-ifokus i 7 Är och folk lÀser gÀrna det du skriver. Du Àr omtyckt och klok

Digitalis
0

#13 KÀnns som att dina kÀllor Àr mer pÄlitliga :) Luftade bara en tanke.

//frida

amandaerslid
0

(Orkar inte lÀsa igenom alla spalter,sÄ Àr lat och frÄgar istÀllet)

Kan man ha en hona som Ă€r pĂ„vĂ€g att fĂ„ bebisar tillsammans med hanen utan att sĂ€ra pĂ„ de innan och efter födseln? Eller kommer han bita ihjĂ€l ungarna dĂ„? :) Vet inte riktigt hur det fungerar med möss. 

De i vilt tillstÄnd brukar de vÀl vara tillsammans med hanar nÀr de har ungar vid sidan? :)

Kaninuppfödning av dvĂ€rgvĂ€dur & DvĂ€rgvĂ€durrex & Ă€ven en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/FörlÀgen

.

ariama
1

#17. Mmmm, okej dÄ  *blidkad*  đŸ˜› đŸ˜ƒ

Hanar har inte ihjÀl ungarna, nÀr det Àr deras egna ungar. Oftast bryr de sig inte sÄ mycket om dem, men Àr givetvis fullt medvetna om att de finns, och kan Àven vara med och försvara ungarna och boet.

Om du vill ha en kull till, direkt efter den första (ca 19 - 23 dagar efter första kullens födelse) gĂ„r det utmĂ€rkt att ha kvar hanen i buren.

DÀremot skulle jag inte vilja prova att ha en "frÀmmande" hane ihop med en hona som fÄr ungar dÀr en annan hane Àr far. I det vilda Àr denna toleans lÄg, hanen har nog oftast ihjÀl dessa ungar.

Jag tror hanarna kan gĂ„ pĂ„ "lukt", men kanske ocksĂ„ kĂ€nna av att de faktiskt har trĂ€ffat honan och kan vara möjliga fĂ€der. Det finns ganska mycket forskning omkring detta, tror jag (vet en del i alla fall), men avhandlingarna kostar att fĂ„ ta del av. SĂ„dĂ€r 280 kr för att fĂ„ tillgĂ„ng till ett dokument i 24 timmar 
 PĂ„ engelska givetvis.

Grodan
1

#20 😉

Jag har av misstag testat att ha en hona hos en hane dÀr hon fött en kull som inte han Àr far till. Det var ett tag sedan sist. Det hÀnde sig av att honan satt med en hane, det blev ingen kull, och hon fick flytta in till en annan hane. Men sÄ fick hon en kull med den första hanen ÀndÄ. Tror det hÀnt 2-3 gÄnger. Hanen bet inte ihjÀl ungarna. Hur vet jag att det var den första hanen som blev far? Pga fÀrgerna pÄ ungarna och drÀktighetstiden.

amandaerslid
0

Okej tack sÄ mycket :)

Kaninuppfödning av dvĂ€rgvĂ€dur & DvĂ€rgvĂ€durrex & Ă€ven en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/FörlÀgen

.

Grodan
3

Bra trÄd, vÀrd att puttas!

Emelie
0

Underbar trĂ„d, underbara svar! VĂ€rd att puttas igen đŸ™‚

SajtvĂ€rd för Bullhundar, medarbetare pĂ„ Borderline & Djurtransport.

StÄr i stargroparna för en förhoppningsvis framgÄngsrik avel av tan-tecknade möss!

ariama
2

Hihi. Kul att lĂ€sa igen. Den hĂ€r gĂ„ngen har jag en kommentar omkring det hĂ€r: #4. " 
 fick jag hĂ„lla koll sĂ„ att inte en annan hona som haft egna kullar inte snodde bebisarna och lĂ„g med dem pĂ„ annan plats i buren. Hon hade gjort det en dag och de bebisarna fick ju ingen mat. SĂ„ nĂ€r det Ă€r dags för nĂ€sta kull sĂ„ tror jag att jag först flyttar ut honor som haft egna bebisar. " Jag gör precis tvĂ€rt om! Mina förstföderskor - vilket Ă€r flertalet av mammorna, för jag tar nĂ€stan aldrig fler Ă€n en kull pĂ„ samma hona - fĂ„r sĂ€llskap av nĂ„gon som redan haft en kull!! Just för att hon vet vad det Ă€r som hĂ€nder, och har en lugnande inverkan pĂ„ förstföderskan, som ju faktiskt inte har den blekaste aning om vad som hĂ€nder! Djur överlag har ju ingen sexualundervisning i skolan :-D De vet inte vad det Ă€r som hĂ€nder, det Ă€r bara instinkten som klickar igĂ„ng, sĂ„ de vet vad de ska göra, och hur de ska bete sig. Jag hade en katthona en gĂ„ng som gav mig erfarenheten av hur viktig jag var som "medhjĂ€lpare" nĂ€r hon födde. Det var riktigt rörande!! Hon var orolig, och jag mĂ„ste vara med hela tiden. Hon tittade pĂ„ mig, med oro i blicken, och nĂ€r jag pratade lugnande, sa att allt var okej och hon var jĂ€tteduktig, sĂ„ blev hon LUGN! Sedan skulle jag gĂ„ ifrĂ„n, bara 30 sekunder, skulle hĂ€mta en sak i andra rummet. DĂ„ skulle hon följa efter mig, fast hon hade en unge halvvĂ€gs ute!!! SĂ„ jag mĂ„ste vĂ€nta, stanna och "vara lugn". TĂ€nker ocksĂ„ pĂ„ mĂ€nniskor i gĂ„gna tider. Hur unga kvinnor blivit skrĂ€ckslagna nĂ€r de fĂ„tt sin första mens, hur de trott de varit pĂ„ vĂ€g att DÖ. Vi har vĂ„ra instinkter, som fĂ„r oss att bete oss Ă€ndamĂ„lsenligt i vissa naturliga situationer. Men vi har ocksĂ„ KÄNSLOR, och de skrĂ€mmer oss ibland
 i nya situationer vi inte vet. Hur naturliga de Ă€n Ă€r, Ă€r de nya för varje individ som upplever det för första gĂ„ngen.

ariama
1

och honan som gjorde sĂ„, dvs snodde ungar för att ha för sig sjĂ€lv (inlĂ€gget ovan), betedde sig inte sunt.

Emelie
2

#25 Amaira! Du skriver sĂ„na fantastiska saker. Jag blir sĂ„ glad av att lĂ€sa om dina funderingar â€ïž

SajtvĂ€rd för Bullhundar, medarbetare pĂ„ Borderline & Djurtransport.

StÄr i stargroparna för en förhoppningsvis framgÄngsrik avel av tan-tecknade möss!

ariama
1

Ă…Ă„h, tack Emelie! Jag tror jag gillar dig skarpt 😉😃.

Boogie
0

putt

Boogie
0

tycker den hĂ€r trĂ„den Ă€r en sĂ„dan bra trĂ„d sĂ„ jag tycker man borde lĂ€sa den oftare om man hĂ„ller pĂ„ med avel.😊

Grodan
1

Antar att denna trĂ„d puttas upp för att jag skrev i min till salu trĂ„d om en kull jag har nu som inte utvecklats sĂ„ vĂ€l som jag velat. De Ă€r uppvuxna i en honflock. Det största felet var dock att modern var lite Ă€ldre samt inte riktigt tam. NĂ€r jag insĂ„g att hon var drĂ€ktig ville jag inte flytta över henne i egen bur. 

Och dÀrmed förlorade jag kontrollen helt över kullen. Modern har inte matat dem ordentligt, de andra honor (utan mat eftersom de inte hade ungar sjÀlva) har varit mer hos ungarna Àn modern. SÄ ungarna Àr smÄ till vÀxten. De Àr Àven skygga och extremt popcorniga. Och dÀrmed tycker jag ocksÄ mindre om dem. Det Àr en ond cirkel.

SÄ hÀr gick det inte vÀl att göra pÄ detta vis. Jag avskyr att ha honor i grupp med ungar. Det bara Àr sÄ. Och det handlar sÀkert bara om mig sjÀlv och mina behov, vad jag vill och vad jag kan ha kontroll över. I min vÀrld Àr det inget fel pÄ att vilja göra som man sjÀlv har kontroll och behov av - sÄ lÀnge det inte bryter mot djurskyddslag eller nÄgot.