Mus iFokus

Mus

Etiketter: burströinredningtillbehör
LĂ€st 689 ggr
kajsa anka
0

Hamsterhjul eller inte?

En snabb frĂ„ga bara 🙂

Ska möss ha hamsterhjul i sin bur?

Drakellen
0

Nu hade jag i och för sig rÄttor inte möss, men sÄ som jag har förstÄtt det sÄ kan deras ryggrad ta skada av det för att de mÄste "böja upp" svansen pÄ ett konstigt sÀtt om de springer i det. Sen gnisslar hamsterhjul nÄgot förjÀvligt och Àr inte sÀrskilt stimulerande, sÄ jag röstar nej pÄ den frÄgan.

kajsa anka
0

Tack för svar! 🙂Jag tĂ€nkte ocksĂ„ att möss har svans som kan fastna

ariama
1

Och jag röstar ja. Men inte hur som helst! Det Àr mycket att tÀnka pÄ för att det ska bli bra. (ej tid att skriva mer just nu)

kajsa anka
0

Tack :)

Grodan
1

Jag skrev för 11 Är sedan denna artikel

http://mus.ifokus.se/articles/4d71770eb9cb46221d086623-hjul-till-mus

❀ VĂ€rd 4 mus-ifokus - VĂ€lkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❀

ajanki
1

Jag har hjul till vissa av mina möss i buren, de som inte blir stressade av att springa i hjul och bara springer hysteriskt. Hjulen jag har i burarna Àr sÄ stora sÄ att musen inte böjer ryggen och svansen. PÄ rastplatsen har jag alltid hjul sÄ att de som inte har hjul i buren ocksÄ kan fÄ springa av sig lite.

ariama
0

Möss lever ofta sin liv i smĂ„ burar.  I frihet kan de springa flera kilometer per natt ( i rörelse, inte i avstĂ„nd). Att fĂ„ möjlighet att springa, klĂ€ttra, balansera och anvĂ€nda sin kropp Ă€r i mina ögon viktigt för möss.

En annan aspekt Àr att motion faktiskt ökar antalet hjÀrnceller. Men hÀr Àr ju frÄgan om vi vill ha smarta möss, eftersom smarta djur (och mÀnniskor) Àr krÀvande (de behöver ju berikning för att mÄ bra).

Möss Ă€r djur som i stor utstrĂ€ckning anvĂ€nds till uppfödning, det Ă€r liksom deras syfte (försöksdjur, fĂ€rg och typ, utstĂ€llning, genetikstudier, osv).  Att ha möss som Ă€r nöjda i smĂ„ burar, utan att behöva springhjul eller överdrivet med berikning, Ă€r ju faktiskt vĂ€nligast mot tammusen som art. Men alla möss Ă€r inte sĂ„!

SÀrskilt mushanar brukar fÄ leva ensamma i lite extra smÄ burar (jÀmfört med honor, det handlar ju ocksÄ om plats och möjlighet).

I min vÀrld bör dessa definitivt ha utökad rörelsemöjlighet! Allt annat kÀnns taskigt. Obs MIN kÀnsla.

Att ha springhjul medför extra jobb. Hjulet blir snabbt nedsmutsat, börjar lukta, och mÄste rengöras.

Och sĂ„ Ă€r det olycksfallsrisken.  Är det fler Ă€n en mus i buren (alltsĂ„ om det Ă€r honor) MÅSTE man tĂ€nka till extra!

Mössen ska ha samma vikt, inte ungar och vuxna ihop, för dĂ„ kan en unge börja "snurra med",  komma i klĂ€m, eller slĂ„ sig illa mot stagen eller Ă€ven fastna  i sjĂ€lva navet.

Med flera möss i buren mÄste snurran ocksÄ vara "rÀttvÀnd" och vara placerad sÄ, att mössen kan gÄ in och ut utan att komma i klÀm pÄ nÄgot vis nÀr de andra springer.

Att de inte kan gÄ in nÀr snurran Àr igÄng (och stÄr vettigt) lÀr de sig snabbt, det Àr inte farligt.

Att springhjulet ska ha bra storlek Àr sÄ sjÀlvklart att jag nÀmner det sist. Ca 20/21 cm i diameter tror jag de Àr som jag anvÀnder.

Ensamma hanar har definitivt springhjul hos mig. Hos honor som lĂ€tt gĂ„r upp i vikt har jag ocksĂ„ hjul (om alla ovan kriterier Ă€r uppfyllda). Men oftast Ă€r mina "burar" sĂ„ stora och fulla av  rörelsemöjlighet och klĂ€ttermöjligheter och berikning, att det Ă€r lĂ€ttast (för mig) att hoppa över springhjulet.

NordanÀlvens
1

Jag röstar nej för hjul till möss i sÀllskapshem, om det inte Àr sÄ att nÄgon utav mössen Àr sÄpass energisk att hen behöver fÄ springa. I sÀllskapshem brukar det ju inte finnas 50+ djur som det kan göra i ett uppfödarhem. NÀr en har sÄ mÄnga djur kan det bli svÄrt att tillfredsstÀlla de fysiska aktiviteterna en mus krÀver. I sÀllskapshem tycker jag burarna ska vara sÄ stora som möjligt sÄ mössen kan springa, hoppa och stoja sÄ mycket de vill. Jag har springplattor till hanar som inte bara sitter still i sina smÄ burar. Men det Àr just för att burarna Àr smÄ och jag inte har möjlighet att slÀppa ut alla pÄ rastplatsen tillrÀckligt ofta. Jag slÀnger in massvis med hö, rivet papper, kartonger, grenar och grönt sÄ de har att göra hela tiden. Vissa hanar nöjer sig inte med det, det gÄr fort för dem att tugga sönder och bygga. SÄ dÄ kan de fÄ ha sina springplattor nÄn gÄng i veckan. Mina honor har inga springplattor, eller jo, en bur fÄr ha det en gÄng i veckan. DÀr i bor VÄgen, och hon Àr en sÄn som ska utforska och Àventyra in i sista sekund! Nyfiken pÄ allt och har energi likt en bordercollie utan att det slÄr över till stress. Springplatta/hjul Àr det minst roliga jag kan ge mössen och jag gör helst inte det, om det inte behövs.

Han/honom

Grodan
1

Jag har bara tvÄ hjul i min Àgo som Àr i bruk pÄ rastplats. De Àr sÀkra - ingen mus kan skada sig pÄ dem - och tillrÀckligt stora (minst 20 cm i diameter).

Jag hade tidigare hjul till i princip alla, men för 10 Ă„r sedan tröttnade jag pĂ„ alla olyckor som skedde tack vare fri tillgĂ„ng till hjul (Ă€ven om de var hyfsat sĂ€kra) och tog bort dem. Jag gick ocksĂ„ över till lab.burar och tyvĂ€rr Ă€r det sĂ„ att tillrĂ€ckligt stora hjul inte fĂ„r plats i lab.burar. Och mindre Ă€n 20 cm i diameter anser jag inte att ett hjul ska vara. 

FÄr mina möss vad de behöver? SÀkert inte, men det Àr ocksÄ en av de aspekterna jag avlar pÄ. De möss som inte klarar av att leva hos mig gÄr inte i avel. MÄr de rent dÄligt omplacerar jag dem till ett hem dÀr de kan fÄ det de behöver.

Mina möss fÄr vara i rasthagen 1-2 gÄnger i veckan, fÄr nya saker 1-2 gÄnger i veckan, fÄr mat utspritt i buren (söka efter födan), pinnar, grenar, vÀxter, rivet papper (har slutat med hö), hÀngmattor, klÀttermöjligheter och grÀvmöjligheter. De bor i lagliga burar och inte för stora flockar. Större hon- och hanflock bor i större burar.

❀ VĂ€rd 4 mus-ifokus - VĂ€lkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❀