Mått
Vad tycker ni är bra mått på en bur/ett terrarium åt två-fyra möss? Självklart så stort som möjligt, men minimum? Och kom inte med jordbruksverkets uppsatta regler, dem ger jag ingenting för, utan kom med ERA minimum-mått. 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Vad tycker ni om det här? http://www.blocket.se/vi/7708820.htm?ca=2_s
Är det för litet? Tycker nästan det själv, men då jag aldrig har haft terrarium så kan jag inte riktigt förstå den exakta storleken av det, och speciellt inte hur bra det skulle passa till möss. Hur många möss skulle rymmas och trivas i det där terrariumet?
Mvh,
Moa
Jag tror du frågar mössen bäst. Vad mår de bäst av? Vad är deras natur? Självklart så stort som möjligt, med många olika saker att klättra, hoppa, gnaga, krafsa och leka på och med. För möss är ju otroligt aktiva djur med stort behov av rörelse.
Sedan har vi olika individer. Vissa trivs i stora flockar, vissa trivs i mindre flockar. Själv har jag många olika burar och flockar. Jag har flera honflockar, en stor med honor som klarar att bo flera och en mindre med honor som inte gillar stora flockar, osv. Hanar bor i burar efter deras behov. Tyvärr har väl inte några av mina möss så superstort då jag har mössen i min klädkammare - ett litet ventilerat utrymme! Men jag gör ändå allt jag kan för att de ska må bra. Kan jag inte tillgodose ett djurs behov får jag omplacera det till någon som kan - har i år omplacerat två hanar som behövde mer stimulans än jag kunde ge dem.
Vad tycker du om det terrarium som var på länken? Vilka mått har du till hur många möss? :)
Mvh,
Moa
Jag tycker det verkade bra. Jag har massor med olika mått. Har lab.burar, stora petboxar, akvarier, terrarier etc. Mitt största akvarium är något större än det på bilden och där har jag ett gäng honor.
Okej, vad bra. :) Då ska jag mejla annonsören och höra var det finns.. :)
Mvh,
Moa
Storleken fullständigt godkänd från amaira

Om jag inte minns fel så är minsta storleken 30*30 cm för möss, så den är helt OK.
Jag ger som nämnt absolut ingenting för jrdbruksverkets regler då jag tycker att de suuuuger. Hårt. :P Därför är det tur att ni finns som faktiskt kan det här med bur/terrarie/akvarie-storlekar för möss. :)
Men vad bra, då kan jag kontakta h*n som hade det där terrariet. :)
Mvh,
Moa
Har nu skrivit. Hoppas bara att det är i närheten och inte typ i Vindeln eller något liknande. :P Helst i Skellefteå eller Umeå, annars blir det så krångligt.. :)
Mvh,
Moa