Skapa siameser?
Kan man "göra egna" siameser? För det är väl en mutation om jag förstått rätt?
Kan man på något sätt framtvinga en sådan mutation då, eller para lite olika slags möss med varandra för att få fram siamesmöss?

Nej, du behöver himalayan-gener (c^h) för att ha siameser och en siames mus har två (c^h/c^h) Du kan inte framtvinga det. För att få fram siamesmöss från parning, båda föräldrar måsta ha åtminstone en himalayan gen.
Himalayagenen är väl utspridd, så du kan hitta den lite här och där.
Jag skulle tipsa den som är intresserad av att seriöst föda upp snygga och snälla standardenliga siameser i korthår, engelsk typ - en variant som jag tycker är mycket mycket vacker - att köpa in avelsdjur från Finland eller Stjärnvindens att starta sin uppfödning med.
suktas lite… modern Morakullan´s Geranium med två döttrar: Morakullan´s Ömesa och Drakeld

Geranium 
//frida
hihi…
Hur kan det komma sig att Geranium är så mycket vitare än sin bror Geraniumus? Han är ju nästan brun! Inte för att jag klagar (han är såklart superfin) men undrar liksom varför det blev så?
Han har kanske bättre skuggning. Om jag inte misstar mig så brukar hanar ha mycket bättre skuggning än honor.
Vad jag minns fanns både svartmaskad (seal point) och chokladmaskad (chocolate point) i kullarna e: Morakullan´s Novimus u: Morakullan´s Suddelisa. Geranium är svartmaskad. Är Geraniumus kanske chokladmaskad?