Vad man kan lära möss
Gunvor Lundblad hade en mus som hon släppte lös i sin lägenhet varje dag. Om jag minns rätt så hette han Pluppe. I alla fall så sprang han omkring lös på golvet i den stora tvåan på ca 70 kvm. När Gunvor ropade på honom kom han och lät sig stängas in i buren igen.
Sonja Cygnell hade en mushona vid namn Rochfort - hon lovade att hon skulle skriva och berätta om henne hit till mus-ifokus, men hennes fokus är numera på fiskar så jag tror hon inte har någon lust - som bodde lös i lägenheten. Rochfort var väldigt tam och när Sonja kom hem från jobbet mötte musen henne i hallen och hälsade…
Helena M. lärde en mushane att hoppa över agilityhinder och han blev så duktig att han hoppade banan helt själv. Ingen mus kunde någonsin klå honom i agility-tävling under hans livstid.
Anne-Lee hade en mushane som alltid var klarvaken och satt på sitt bur-terass-tak när man öppnade kylskåpet. Jag har själv ägt några sådana mushanar jag med.
"Musen med cirkusen på taket" (en av mina hanar) kunde en massa små trick, främst snurra på små fågelgrejer för att få fram fröer…
Och så alla dessa möss som kan sitt namn och kommer skuttandes och hoppar upp i handen när man ropar deras namn. Jag har ägt ett par sådana. Det är absolut inget ovanligt. Många är lydigare än hundar när man ropar på dem… *blink*
Detta är några självupplevda anektdoter. Det finns flera… Har du några - obs! inga påhitt! måste gå att kolla upp!!!

#0 helt otroligt vad man kan lära dom :) undrar om det går med gerbiler ;)
#1 aaw ;/ beklagar.

woow!! verkligen häftigt vad man kan få de små mössen till att göra!! ja, nu kan ju mina kompisar själva inse att möss är världens coolaste djur!
.. bara börja öva då ..

Ikaros kan hoppa upp och plocka mat ur handen på en. Om man tex håller en bit sallad över honom och lockar så hoppar han upp och tar den
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Coolt, en liten tigger!

har ett marsvin som kan vackertass O_o fattar inte hur jag lärde henne >_>
coolt, det vore nåt att lära en mus… givv mi fåår lixom (möss har bara fyra framtår om man inte räknar den lilla iniminitumgrunkan de har)

lol :P
Tjena ! Köpte mig 2 st möss igår =) eftersom det är de första möss jag köpt så undrar jag självklart hur man lär dem sådanna saker. T,ex att komma när man ropar på dem ?
såfort man närmar sig buren springer dom in i tunneln hehe. jag kanske borde blockera den ?
några tips för en nybörjare ???????

Det du kan göra är att ha buren framme på bordet på kvällarna när du tittar på TV:n. Då kan du samtidigt prata med dem, sedan även ha handen nere i buren så att de lär sig att du är snäll. Man kan ju ha något gott som tex något frö/liknande liggandes mitt i handflatan så de går upp i den i ren nyfikenhet. Då lär de sig att dej kan man lita på i ur och skur. Om man pratar med dem och säger deras namn och annat så lär de sig att det är den ena eller den andra som du kallar på.
Jag har just nu 3 mushonor som har sina smeknamn redan via deras namn. De heter Carmencita=Carmen, Anisskorpa=Skorpan och Åkergudinna=Gudinna. De kom faktiskt tidigt när jag kallade på dem med deras "hemmanamn" då de var ute på bordet. Skorpan var visserligen en liten blyger, men efter 3 veckor var hon riktigt duktig på att komma snabbt vid "inkallning".
okej ! Tack för tipset.
Har vart och köpt godis och kräckers till dem nu , la ut 2 st " 1 var till att börja med men den ena "syko"gömmer sig fortfarande så den bruna " ZoRTeP " åt upp dem ,men nu är iaf han ute å gnager =)