Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2708 ggr
MoaL
0

Öronskabb?

Finns det någon här som har bilder på möss med öronskabb?

Är det öronskabb när örat som blir fnösigt, stelare, lite rödare och ser uttorkat ut? Jag kan inte komma på att det skulle vara något annat.

Tack på förhand!
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Theriss]
0

Kan det vara. Kan kanske också vara svamp? Men kanske troligast att det är skabb. Många kansken.. =P

MoaL
0

Har du bilder? :) Det är inte min mus det handlar om, utan en mushane på en djuraffär.

Tack för ditt svar. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

axilur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan väl se ut ungefär såhär, tror jag. Är det en djuraffärmus det handlar om kan det mycket väl vara ohyra.

/Anneli

MoaL
0

Tack för ditt svar.
Stackars liten då, det där är skabb, ellerhur? :( Hur gick det med honom/henne?

Mvh,

Moa

Mvh,
Moa

axilur
0

Vet inte vad det var. Någon slags ohyra som inte ville försvinna, eller också veteallergi. Han dog tyvärr, troligtvis av en överdos Ivomec, medicinen mot ohyra.

/Anneli

MoaL
0

Har sett öronskabb på råttor bara, och då var det skorpor och knutor på öronen. Ser nu är det där är på svansen också, vet inte om skabb sätter sig på svansar? Har aldrig haft den sortens skabb hemma, har bara haft "vanlig" skabb.

Nåväl, tycker synd om den där lilla stackaren och alla stackars smådjur som får ohyra. :/

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

axilur
0

Ja, jag vet inte. Veterinären sa först att det var löss utan att se några röra sig i pälsen och sen sa han skabbkvalster. Veterinär 2 sa skabbkvalster eller veteallergi. Men jag tror att allt det där ser relativt lika ut.

Håller med. Hemskt att så pass många djuraffärer inte sköter sina djur rätt. Såg bara för någon dag sen en liten råttbebis satt alldeles ensam i en bur och nös som bara den. Tunnhårig var den också. Inte kul att se!

/Anneli

MoaL
0

Nej, usch och huvva.. :/ Jag brukar alltid "av-ohyra" alla nya djur som kommer in, eftersom det är så vanligt på djuraffärer med ohyra. Har nyss införskaffat en ny liten muspojke som ska få bimectin så fort vi kommer hem, och landa i karantän. :) 

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Mymlan
0

Mina 2 rått grabbar såg ut så där på sina öron. Jag behandlade med en droppe stronghold i nacken på dem. Detta försvann på dem efter behandlingen..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Skogshumblan
0

Det här ser ut som det mina tjejer har fast de här bara ur öronkanalen och en strimma nedåt. Finns det något receptfritt man kan prova?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

MoaL
0

Jösses vilken gammal tråd du drog upp. Sju och ett halvt år gammal! :P

Om det är skabb finns det inga receptfria medel som fungerar. Det är veterinären som gäller, särskilt om du inte är säker på vad det är din mus har. 🙂 Lycka till!

Mvh,
Moa

Skogshumblan
0

Ja ibland hittar man gamla trådar med de frågor och svar man har. Ja det blir veterinär och änglamöss av dem alla tre tyvärr.

/ Skogshumblan

MoaL
0

#12 Varför ska du avliva dem? Om det är skabb är det lätt att bli av med det om man använder rätt medel.

Mvh,
Moa

Skogshumblan
0

Jag ska prata med veterinär så får vi se vad som går att göra. Tänker inte stressa och plåga om det inte går att bota. Men såklart kämpa för deras bästa.

/ Skogshumblan

Skogshumblan
0

Blir galen. Finns ingen veterinär i Jönköping som kan möss. Blå stjärnan är det närmaste och det är 16 mil bort!

/ Skogshumblan

MoaL
0

Va? Vaddå stressa och plåga? En liten dos (veterinären räknar ut och blandar till rätt mängd) Bimectin i munnen två gånger med tio dagars mellanrum, och skabben är ett minne blott. 

Att ens fundera på avlivning för lite ohyras skull förstår jag inte alls. 😕

Mvh,
Moa

Skogshumblan
0

Nä det kan jag förstå att du inte kan men snälla uttala dig inte om mina val innan du känner mina möss eller mig. Jag ska som jag skrev prata med veterinär och gör vad vi kan göra för mina möss. Har försökt hitta veterinär i Jönköping som kan möss men ingen finns så nu återstår att försöka med blå stjärnan i Göteborg. Om det är möjligt vill jag så klart hjälpa dem bli friska men det känns inte som 16 mil enkel väg är det jag i första hand utsätter mina möss för. Jag menar inte att låta otrevlig så jag ber om ursäkt ifall det låter så. :)

/ Skogshumblan

MoaL
1

Eftersom jag har rätt stor erfarenhet av ohyra och bland annat just skabb, ibland riktigt svår sådan, hos både råttor och möss jag köpt/fått från djuraffär, så kan jag inte låta bli att uttala mig när någon pratar om att avliva sitt/sina husdjur istället för att behandla ohyran. Om du vill får du gärna förklara vad du menar, för jag har svårt att föreställa mig något giltigt skäl till avlivning när det enda djuret är drabbat av är ohyra. Att ens nämna "stressa och plåga" i samband med behandling av ohyra är för mig helt orimligt. Tvärtom tar man bort stress och plåga, och fort går det också. 

Eftersom du skrev "Tänker inte stressa och plåga om det inte går att bota." så sluter jag mig till att du kanske inte vet så mycket om skabb? Som jag sa så är det lätt att behandla. Ohyra är inte obotligt på något sätt. 🙂

Veterinären du ska till måste inte kunna möss för att se om det är skabb. Det ser de i ett helt vanligt mikroskop. Om det är skabb, så be att din veterinär blandar till bimectin till 1mg/ml. Man doserar i munnen med en liten plastspruta 0,05ml per mus. Man ger första dosen, sedan väntar man tio dagar och ger andra dosen, därefter bör all ohyra vara puts väck. 👍

Har du någon bild på musen du tror har skabb? Om det till exempel är en öroninflammation eller dylikt (till exempel kan var torka och bli smuligt och skorpliknande) så är behandlingen naturligtvis en helt annan.

Här är en råtta jag fick från en djuraffär på grund av hennes svåra skabb, som gått både på öronen, nosen och svansen:

Hon fick sin första dos bimectin så fort jag fick hem henne. Redan dagen därpå började skorpor trilla av. Vid andra dosen tio dagar senare var alla hemska skorpor borta och huden läkte finfint. Det är med andra ord ytterst lättbehandlat, bara man använder rätt medel. 🙂

Jag hoppas att det löser sig för dig och dina möss. Lås dig inte vid att försöka hitta en muskunnig veterinär, för majoriteten av alla veterinärer är INTE det. Det bästa är att fråga annat musfolk, läsa på och veta på ett ungefär vad som bör göras innan man far till veterinären. Då får dessutom veterinärer som kanske knappt ens har haft möss som patienter tidigare lära sig något nytt. 👍

Mvh,
Moa

Skogshumblan
0

Tack för din omtanke. 💗 Jag väntar på att bli uppringd av en veterinär i Jönköping som kan gnagare. Hoppas få tid och såklart behandling som hjälper mina sötisar. Öronskabb är det nog inte. Det är något i pälsen för alla tre har fått "tuffsig" päls som mist sin lyster och blankhet och de kliar sig. Två av tjejerna har kliat bort päls lite vid öronen och har där små sår som jag baddar dagligen med koksalt. Lovar att uppdaterar dig (er alla som eventuellt följer tråden)

/ Skogshumblan

Grodan
1

#18 Men usch! Stackars råtta. Dock ser det ut som rävskabb.

Öronskabb (Otodectes cynotis) går på katt, iller och hund + ev andra djur. Jag har inte sett det på varken råtta eller mus. Det är skabb som lever INUTI örat. Känns igen på att örat är svartgeggigt, kliar och luktar illa. Många utekatter och illrar har detta.

Skabbkvalster är mest vanligt på möss. Det finns 4 arter och några av dem kan leva bra på andra gnagare också. Skabbkvalster lever i huden och under huden. Främst runt ögon, i nacken och ansiktet. Ger sällan upphov till blodiga sår, men däremot små torra sår, svamp i såren och håravfall. Vid grovt angrepp ses små vit/genomskinliga prickar i huden i lite olika storlekar. Tittar man noga så ser man att de rör på sig…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
1

Hej Grodan och andra. Mina tre stora tjejer har alla rodnad i huden och tuffsig päls. Veterinären rekomenderade stronghold på alla fem mössen och så storkrubbning av ALLT i buren som är fast i nventarie samt buren såklart. De tre damerna är nu behandlade, buren m.M är skrubbad så nu tar jag en fikapaus innan de två andra och bur ska få samma behandling. Jag hoppas att det här hjälper.

/ Skogshumblan

ariama
0

Lycka till Skogshumbland, med "eländet". Det är alltid trist, jobbigt och jävligt när man drabbas. Förhoppningsvis blir det bra efter det här, och lyckan får lysa över dig igen. 😉

Skogshumblan
0

Tack ariama. Så länge tjejerna mår bra så är jag nöjd.

/ Skogshumblan

Grodan
0

Hoppas också att det hjälper. Det enklaste är ju om det är ohyra. Är det svamp eller annat är det svårt att få bukt på…

Skogshumblan
0

Tack Grodan. Har sanerst ALLT i båda burarna och behandlat alla fem. Jisses vilka mördarblickar de små liven kan åstadkomma….

/ Skogshumblan

Grodan
0

Gammal tråd, men det finns några helt unika bilder här.

Bilden i #3 kan bero på exotiskt råttkvalster, rött fågelkvalster… ni vet sådana som bor i små små springor i omgivningen och suger blod från husdjuren på natten. De sägs göra sådana där sår på svansarna…

ariama
0

Huvva!

Och vad mycket mera vi vet idag, i alla fall. Mus.iFokus har betytt mycket, frågor, diskussioner och Artiklar. Och Artlinks alla dokumentationer med fantastiska foton. Och internet förstås.

Men jag undrar … #5  "veteallergi" sa nån veterinär. Finns det hos möss? Och vad är det i så fall, och vad i vetet är det de inte tål i så fall?

Grodan
1

#27 Det är inte så roligt när veterinärer säger saker som inte stämmer så bra… jättedumt… 

Jag känner faktiskt inte till några som helst allergier på varken möss eller råttor, trots att både den ena och andra veterinären, uppfödare och mus/råttägaren försökt hålla igång sådana rykten.