Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 755 ggr
Novachan
0

Möss som husdjur....

Vet inte om min fråga ska ligga under Avel & Uppfödning eller Genetik… eller annan men min fråga lyder:

Vad finns det för olika sorters arter/typer av möss som husdjur? Jag antar att det inte bara finns en sort men jag har ingen koll alls. Och då menar jag inte vad det finns för olika färger, teckningar och hårlag utan finns det musarter som är större mindre osv.

Tsunamis
2

Ja det finns en hel del. Dock är ganska många inte keldjur utan mer tittdjur. Vissa är inte så lätta att hitta alltid heller. Afrikansk pygmemus Dvärgmus (europeisk) Taggmus (med syskonarter och underarter) Zebramus (med syskonarter och underarter) Natalmus Sjusovare Dvärgsjusovare Jag har säkert glömt någon.

MvH  Tsunamis

Novachan
0

Vilka är vanligast?

Finns det vissa som är kända för att vara mer keliga?

ajanki
2

De vanligaste är tammöss och det är också de som är lättast att få tama och keliga.

Novachan
0

Så tammöss heter just tammöss och inte har något "finare/svårare" artnamn?

ajanki
0

#4 Ja, dom heter tammöss :) Det är så vi kallar dom i alla fall😃

Tsunamis
1

Nej de heter bara tammöss. Sen finns det en vanlig storlek och en mycket större utställningsvariant men det är bara storleken som skiljer. Ofta hittar man  korsade storlekar men det är samma art.

Vill man ha något annat som blir hyfsat tamt är det taggmöss i så fall men jag vet ingen uppfödare i sverige just nu.

MvH  Tsunamis