Känner mej lite duktig nu..
Jag har städat musburen i ca en timma. :P Jag skurade gallret med såpvatten, Diskade ur botten (gör alltid det), Tvättade rören jättenoga, möblerade om och bytte ut rörsystemet mot deras hjul. Det var jobbigt men det måste göras :P Det är nästan lite mysigt på något sätt att städa musburen när man står och skurar inredningen och sjunger lite för sej själv.. Men sedan kommer belöningen! Att få skapa mössens egna lilla värld och släppa in dom och se hur lyckliga dom är!
Så här ser deras bur ut (fast med annan inredning nu)

ja känn dej duktig :)
Tycker att det är jättehärligt när man har städat klart och får inreda buren :)

Jag har oxå städat min musbur idag. Det är en bur som är i storleken 49*80*50 cm(b*l*h). Den får inte plats på höjden i badkaret då det saknas ca 25 cm för att jag ska kunna sänka ner den ordentligt i hett vatten med Yes, Ajax och eventuellt lite klorin. Låter den alltid stå där minst 15-20 minuter för att blöta upp eventuell "skit" innan jag tömmer ut vattnet och skrubbar samtidigt. Sedan skölja ur allt innan jag fyller på med rent vatten så all rengöringsmedel går bort. Sist men inte minst så får buren stå på tork i minst 1,5 timme innan jag fyller på med Toa-Lätt och alla leksaker , hus, matskålar och hängmatta.

Mitt stora 350 literskar tog mig 2 timmar att städa ordentligt (den + inredningen) men som sagt, att få pyssla och bygga och sen se mössen utforska är belöning (=
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Jag har också städat ett par musburar idag, och igår städade jag två stora fågelburar, jo jag har även bytt lite vatten i akvarierna idag också. Och mockat kattlådor & sedan rastat hunden några gånger…
Mössen & fåglarna fick hö idag som jag har haft undanstoppat en tid nu, men idag fick dom det så nu har dom fått lite att pyssla med..
Det är avkopplande & mysigt att få hålla på & pyssla och dona med djuren. Man blir glad av att hålla på med dom.

Håller med att det är en fröjd att se dem när man släpper ner dem i en nystädad och ommöblerad bur. DE blir väldigt glada och upptagana!
Tru-sant, när de e nystädat blir man gla… jag har INTE varit duktig å städat i helgen… fy på mig