Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1266 ggr
MoaL
0

Ivomec

Kan man behandla möss med Ivomec "bara för att vara på den säkra sidan"? Jag ska till veterinären nu snart - ska bara beställa tid först - för att avlusa alla rats med ivomec (jag har aldrig använt ivomec på djur förr), plus att flera stycken - inklusive mössen - nu har blivit förkylda. Vill inte att mössen ska ha löss eller några andra parasiter, men kan man behandla dem trots att jag inte kan se något? Jag vet ju inte riktigt hur möss som till exempel har mask beter sig, eftersom jag aldrig har varit med om det förrut. Dessutom är inte veterinären här i stan speciellt bra på sådana smådjur. Tur att hon är jättetrevlig i alla fall. :)

Någon som vet dosen på Ivomec om ifall att..? Och hur det är med att ivomeca digivande honor…

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Rapunzel
0

Man kan använda Ivomec "bara för att vara på säkra sidan". Den passar också gravida honor och små bebisar. Den rätta doseringen är 1 del ivomec (den är redan 1% i flaskan) + 4 delar vatten. Detta ger man 1 dropp i munnen tre gånger med 10 dagars intervall (vuxna möss). Några veterinärer vet inte den rätta doseringen och ger 1 del Ivomec + 99 delar vatten. Denna dosering hjälper inget.

Grodan
0

Eftersom jag har ganska många djur brukar jag blanda Ivomecblandingen i en liten sprayflaska och spraya på djuren. De slickar då i sig det när de tvättar sig.

Ibland kan du behöva tjata lite på din veterinär för att få Ivomec. Som MariaB gjorde en gång, hon sa till veterinären att hennes utställningsmus MÅSTE ha Ivomec mot skabbkvalster. Det funkade! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
0

Hihi :P Så alltså kan man köpa en flaska med Ivomec? Hur mycket kostar en sådan då? :)

Jag vill helst att åtminstone råttorna sprutas (Jag vill inte sitta och försöka få i femton motvilliga råttor medicin!) men mössen kan ju jag också prova spruta på med sprayflaska, som du Grodan. Speciellt som de inte alls vill bli fasthållna på något sätt och vis. :)
Hur mycket ska jag då spraya på dem??

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
0

Ivomec finns i flera former: injektionsvätska, pasta och mixtur.

http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=ivomec&searchtext2=&searchtext10=&area=all&allCategories=false&searchtype=

Jag kör oftast med injektionsvätska 10 mg/ml. Injektionsvätskan är outspädd och finns i minst 50 ml förpackning - vilket är väldigt mycket!!! Den kostar 312 kr. Men du kommer alltså inte att behöva så mycket! Här pratar vi mått på 0,002 - 0,004 ml per 100 gram råtta för injektion. Dosering kan variera lite.

När jag blandar Ivomec Injektionsvätska med vatten tar jag 1 ml till ½-1 dl vatten (hittills har svagast effektiva dos fungerat bra). Detta skakar jag väl. Sedan sprayar jag över råttor och möss! Max ett pumpslag per djur. Jag har inställning för spray rätt vid så att jag vid ett pumpslag kan träffa flera i samma bur.

Det är viktigt att skydda Ivomec för luft och ljus! För varje gång Ivomec kommer i kontakt med luft och ljus förlorar det styrkan. Tänk på det om du köper eller får Ivomec av en kompis eller en kompis kompis. Det kan vara verklöst om det hanterats fel.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️