Osäker på kön
Hej! Skaffade mina första möss någonsin förra veckan. Två söta flickor, tror jag. Ena är större( mkt tjockare svans också) o jagar den mindre mkt, nosar i rumpan o verkar bestämma. Den lilla blir irriterad men hon har inte blivit skadad på något sätt. Dom är inte hanterbara ännu så kan inte kolla dom "under" . Men har suttit i tim o stirrat o tänker att jag borde se en pung tillslut, även om den kan fällas in? Zoo butiken tar bara in könsbestämda honor, aldrig hanar. Kan det här va ett normalt beteende mellan honor?
Ja det kan det (fast knappast bland uppfödar-möss).
Men lika "normalt" (tyvärr) är att djuraffärer har noll koll på könen hos möss och säljer hanar som honor.
Så jag kan inte hjälpa dig ett dugg utan att se djuren, och deras beteende, live. Du får fortsätta försöka titta som du gör, om de nu inte går att hantera. Oerhört tråkigt om de är ohanterbara, tänker jag. Möss behöver inte vara det, och kan vara fantastiska små husdjur, om du inte bara vill ha "titt-djur".
går det att sätta dem i en genomskinlig plastlåda eller glas-skål? så kan du försöka titta på dem på det viset. ta upp dem med att locka in dem i en tom toa rulle och ner i skålen/asken. och sen låt dem äta nåt gott när de är där. och sen passa på att studera dem underifrån. Ett tomt akvarium i litet format går ju också bra om du kan få ner dem i den. eller liten transbort bur som är genomskinlig.
Bra idé Amberochivy!
Jag tror absolut jag kommer få ordning på dom men kanske tar det lite extra tid. Jag ska försöka klura ut nåt idag o försöka ta bild😊
Påminner om mina två töser. Ena större, andra liten, Den större följer ofta efter den mindre för att den vill lukta i baken på henne så mycket och ibland "para sig" med henne. Den lilla kan gå med på lukt och buffar till viss fel men piper ofta när "parning" sker, hon vill inte och försöker fly men hålls fast och är för liten och klen för att lyckas ta sig loss, är inte så ofta så den stora slutar när den lille piper till mot henne. Dessa bor just nu inte ihop längre delvis av den anledningen (den lilla går lite konstigt och känns svagare i benen än normalt så behöver vara i egen bur och återhämta sig.)
Jag kan inte se med säkerhet vilket kön de har tyvärr. Vore enklare om man såg på dem när de står på plan mark på en glas eller plastskiva då slappnar de av mer. Men jag tycker jag ser spenar på dem. Så det är kanske honor då.
Tack för engagemanget. Jag ska försöka med de när de kvicknar till igen!
Jag ser honor. Däremot kan jag inte säga om det är en eller två möss du fotat. Är de mycket lika? Är de splash?
Jo det ser ut som en hona😍
Tack! Då kan jag slappna av😊
Ja, fortfarande hona.