Sjusovare!
Jag träffade en sjusovare för några dagar sedan och blev KÄÄÄÄÄÄÄR!!!
Den bodde ensam (!) och när jag pratade med den kom den fram till glaset på terrariet och ville hälsa, den nosade på mig genom ventilen, så den var antingen tam eller sällskapssjuk. Och den var så söööööööööt!
Vad fasiken ska jag ta mig till?
Är det någon som har sjusovare som kan berätta lite, visa foton på di små krabaterna.

Imorgon kan jag leta foton och skriva lite, är för trött nu.
Kusinen med sambo har precis åkt hem, och jag med mitt ifokus-beroende måste ju in å kika innan jag sover…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

sjusovare?

Sjusovare är himla söta små djur. För dryft 4-5 år sedan så skaffade min dåvarande man två stycken sjusovare som han tog hem, men som vanligt så var det ju jag som fick ta hand om dom. Dom fick i början bo i en petbox. Och när jag skulle städa hos dom en gång så upptäckte jag att dom inte bara var två stycken längre dom hade hunnit få en massa ungar.
Han mitt ex fick ta ner dom till sitt jobb sedan, där fick sjusovarna senare gå i ett större terrarium men vad som hände med dom söta små djuren sedan vet jag inte, men eftersom att sjusovarna inte särades på så hann det nog bli en del ungar…
Men jag har faktiskt varit lite sugen på några egna sjusovare ett tag nu för dom är himla söta.

bilder kanske?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

tackar och bockar! tycker det ser lite läskigt ut med dom stora utstående ögonen, annars var den ju jätte söt! :P

Jag hade en grupp tidigare. Köpte 2 hanar, som visade sig vara en hona och en hane. Fick ungar på dem, sålde ungarna, sen sålde jag alla. Har fel dygnsrytm för mig, så jag såg dem så sälan. Gudomliogt söta, roliga att göra terrarium till, älskade att titta på när de fått städat och ny mossa med knapriga insekter i. Lägger upp de foton jag har…
MVH Elin

Ja sjusovare är för himla söt,,

De brukade vakna vid 22 på kvällen, var vakna hela natten typ. Hade små söta läten för sig. Älskjade att jhaga insekter. Fick en fröblandning (undulat, parakit od) med torkade frukter och lite mjukfoder för fågel. Mycket frukt fick de oxå, älskade vindruvor vill jag minnas.
Mina var helt ohanterbara, inte tama alls. Vi har 2 honor på jobbet nu som inte heller är särskilt hanterade, jmen de kanske kan bli tama om man pysslar mycket med dem. Sjukt söta är de i alla fall. är man en nattuggla har man nog mer glädje av dem oxå.
Själv är jag idag glad över 2 nya arter kackelackor. hade kackisbytardag igår med en kusin.
MVH Elin

De är otroligt fina! Kolla svansen! :)
Älskar mina stora små vänner..

Jag har haft sjusovare :) Hade dessutom ett stort sjusovarfamiljedrama på grund av att den tjejen jag köpte dem av inte hade koll på vad som var honor och hanar…
Meningen var att jag skulle ta över hennes tre honor samt en kull på några ungar som hon inte könsbestämt. Vid hämtningen var tjejen på annan ort. Sjuvisarna var inte tama och vid överflyttningen blev det kaos i buren (visste dock att jag skulle ha med alla i buren hem), men jag trodde att jag fått med mig alla. I spånet låg en kull med verkliga småisar som jag tolkade som kullen jag skulle ha med mig hem. Detta visade sig senare vara en "bonuskull" och jag satt med tre "honor" och fyra könsmogna ungar + bonuskullen på fem. Jag hade en helt hopplöst förtvivlad juldagsnatt när jag såg att alla mer eller mindre börja sätta på varandra… *stor suck*
Slutligen - i alla fall, efter många om och men fick jag ordning på alla vildbattingar och hade tre burar med sjusovare. Jag sålde bort de vuxna honorna (varav en födde en liten kull på två-tre stycken hos nya ägarinnan) och så småningom (minns snart inte alla turer) resten. Dreamiz här på mus.ifokus har bland annat några av tjejerna. Hoppas hon kommer med något inlägg här :)

Dramatiken gjorde det hela rätt jobbigt, men i det stora hela är det väldigt trevliga djur, som enligt uppgift går att få tama och orädda. Jag själv insåg att de hade fel dygnsrytm, samt att de nog skulle må bäst av att vara i ett med socialt rum än vad jag hade dem i - t ex i ett fint terrarium i vardagsrummet. Eller vid datorn ;) Vet en tjej som har sina killar vid datorn och hon får mycket glädje av dem kvällstid vid datorn, då de är som mest aktiva.
Det jag tyckte var absolut roligast med dem är att de pratar och tjattrar så mycket!!! Med andra ord, väldigt kommunikativa och sociala varelser. Hanarna går jättebra att ha i flock också.
Här är den mest informativa hemsida jag hittat om sjusovare. Där står verkligen ALLT http://www.sjusovare.tk/

GOOOSH VA SÖÖTA!!! åååh wow va söta!!
Tack för fina foton Elin!
Jag älskar den där sidan, sjusovare.tk är ofta där o glor lite… älskar den där bilden där flera stycken sjusovare tittar ut ur ett hus…

Måste säga att det var ganska mysigt när jag fick några av de modigaste ur yngsta kullen att komma och äta banan på min hand… :) De har väldigt speciella tassar som gör att de kan klättra upp efter de slätaste ytor. Jag hade borstade aluminiumramar på min glasbur som de sprang efter! Tassarna är liksom taggiga… försedda med små hullingar som ger perfekt grepp. Och snabba som tusan! En utmaning när de tog sin chans att smita ;)
Jag har fem tjejer o de är helt underbara! Inte handtama men o så mysiga! O jag kan klappa dom när de är i terrariet. Håller med om att de har "fel" dygnsrytm men när man ser dom så väger det upp för de är så roliga att titta på. Så himla snabba! O deras tjatter är mysigt! O deras päls är bara såååååå len!

hur stora är dom ??
De blir ca 10-12 cm inklusive svans.

okiii
Yttepyttedjur! Eller som Anne-Lee kallade den "tum-mus" (dvs att det är en sån som kan sitta på tummen… )

Ooh, med den storleken blir dom ju ännu sötare! :)
O ja de är sååååååå söta!!
Tror de mest är söta på bild… de vill ju äta insekter å annat äckel… bläh

Vill bara göra några tillägg från min vän Eva som tog över pojkarna från mig: De grabbarna hon har är vakna i ungefär 12 timmar från kl 19 sommartid och från kl 18 vintertid, så man hinner vara med och kika på dem - speciellt om man gillar sena kvällar. De kan kravla sig upp tidigare, lite sömningt för att dricka vatten eller något och går sedan och lägger sig igen.
Vad gäller proteinintaget behöver de inte få levande insekter. De kan få lite kattmat att knapra på eller konserverade insekter som man strör ut på golvet så att de kan söka reda på dem när det passar. Det finns alltid alternativa lösningar :)

Fast de är ju så SÖTA när de jagar små knapriga kryp!
MVH Elin