Sätta ihop nya?
Läste någonstans att möss är känsliga för nya individer? Som jag skrivit i annan tråd så har vi tingat en hona. Hon måste såklart få kompisar. Är det farligt för henne att vi tar in nya möss med annan flora/bakterier etc etc? Eller går det bra med andra?
Det kan ju vara farligt. Det beror helt på varifrån man tar mössen. De flesta uppfödare i SVEMUS har bra koll på vilka möss som är "kompatibla" med varandra. I a f de som är ärliga och öppna med det. Köper man från zoo, ormmatsuppfödare eller privat person som inte har koll blir det mycket svårare.
Jag själv vet att mina möss (Morakullor) är lite starkare idag och klarar möten med möss från Golden´s, Vattnadals. "Björndalens", Svartlings, Ajankis och Saltgurkans. Vissa problem har uppstått när de träffat möss från utlandet eller med utländsk stam…
(Tsunamis, Häxans, Jonnas och Nordanälvens har jag ännu inte provat på de möss jag har idag.)
Det är ju helt klart enklast att köpa alla sina möss från samma uppfödare, om man hade tänkt skaffa sig en grupp honor. Alla honorna måste ju inte vara från samma kull och på så sätt kan man få mer variation i färg osv om man vill det.