Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 792 ggr
Anett Lindbom
0

Nafsande mus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har läst lite här på forumet om möss som nafsar i fingrarna.

Min Una kan nafsa mig lite lätt i fingrarna, och i nästa stund kan hon sitta i min hand & äta lite gotta. Hon började med nafsandet när jag gav henne gotta med fingrarna vilket jag nu inte gör längre.

Det jag undrar lite, vad är okey & vad är inte okey med nafsandet? Hon har ju sina ungar nu, och dom är alla som små änglar, ngt som dom flesta små barnen brukar vara.

Una är annars en rätt så framåt & snäll liten mus som jag kan hålla på med utan några problem.

Pimu
0

Hade oxå ett par som "nafsade på mina naglar" men de gör dom inte längre ..

.. men har om veckan tog jag bort en mus som "attackerade" min hand, (nafsade men inte bet) när jag stoppade ner handen i akvariet hon bodde i .. så de accepterar jag inte ..

kastrullis
0

Våra möss brukar knapra och slicka lite ibland på fingrarna, men det är för att det är kvar gott på dem. Typ om jag har ätit chips….

Annars brukar Putte, Kakan och Tintin bli sura om de blir abrupt väckta och jag kör ner en hand i boet….då har de nafsat mer, typ sagt "va f-n!!"…. DET tycker jag inte är konstigt, jag hade också blivit sur av det…..
Nafsa för mig betyder "markera". Det gör inte ont, man känner bara av det.
OM någon av mössen skulle vilja, skulle de med lätthet bita igenom huden, men det gör de inte.

En attackmus hade jag också gjort mig av med. Man ska ju inte vara rädd för att stoppa ner handen.

Pehpsii
0

Jag har eksem som gör att jag får stora sår på händerna som jag märkt att mössen gärna vill äta på. Det är enda gången de biter på mig, så när det är som värst får Charlie plocka upp dem eller så får jag ha plåster/bommulsvantar på.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Muszimba
0

Jag hade en liten gosig mus som ville knapra på naglarna ibland. Sedan har jag haft möss som ska slicka på fingertopparna när man har ätit något gott som tex salta kex, choklad eller nått annat. aldrig "attackerat" mina fingrar eller händer som tur är. De har varit allt för "mammiga" utav sig för att göra något dumt mot mig.

Anett Lindbom
0

Attackerar gör inte Una, hon bara kommer fram & nafsar på mina fingrar, det känns ju inte så värst mycket även om man blir lite förvånad när hon gör det..

Grodan
0

Kastrullis skrev en gång en jättebra sak om nafs å bit… (i någon tråd här - var så god å leta… hehe) känns som om hon verkligen har funderat mycket på det här med olika sorters nafs… vore skoj med en artikel om saken

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Anett Lindbom
0

Jomen den tror jag att jag har läst, den var bra, men jag får nog ta och läsa den igen..